Prvi operni projekt novog vodstva kazališta bit će jedno od najznačajnijih i naizvođenijih opernih djela, Carmen Georgesa Bizeta, ali na malo drugačiji način nego je uobičajeno.
Projekt su najavili ravnatelj Opere i dramaturg Marin Blažević; glazbeni redatelj Filip Fak; koreoredateljica Selma Banich; asistentica koreografije Mila Čuljak; oblikovatelj scene i svijetla Alan Vukelić te solisti Ivana Sabljak (Carmen), Anamarija Knego (Micaela), Bože Jurić-Pešić (Don Jose) i Dario Bercich (Escamiliano).
Ideja vodilja pri postavljanju ove predstave bila je na koji način riječku i hrvatsku operu uvesti na scenu kazališne suvremenosti, a da se ona pritom odupire grandmaniji dekora i bahatog spektakla.
Kako je naglasio Blažević, radi se o predstavi komornog tipa i drugačijeg pristupa i baš iz tog razloga su odlučili surađivati sa Selmom Banich kojoj je ovo prvi angažman u Zajcu. „Prilikom rada na predstavi vodili smo dvjema idejama – može li se operi pristupiti skromnije, može li opera biti uvjetno rečeno siromašna, a tu pritom mislim na siromaštvo u vidu scenografije, kostimografije i rekvizita, te smo htjeli propitati budućnost opernih pjevača, njihov izvođački smisao. To smo napravili tako što u predstavi nema niti jednog rekvizita, fokus je isključivo na četvero glumaca koji su nositelji glavnih uloga. Upravo zbog toga što je cijela predstava ogoljena naglasak je stavljen na emociju i pokret glumaca. U ovoj predstavi operni pjevači prestaju biti samo to, postaju glumci u svakom pogledu te riječi. Proporcionalno smanjenu scenografije, maksimalizirali smo dramski potencijal i raskošnost emocija.“
Kako je istaknuo Filip Fak radi se o operi u kojoj ne sudjeluje zbor već samo komorni orkestar Opere HNK Ivana pl. Zajca i to bez dirigenta. „Namjera nam je bila da u fokus dođu glavni likovi i njihovi karakteri. Upravo zbog siromašnog dekora, simbolika i karakteri će doći u prvi plan“, rekao je Fak, a na njega se nadovezala Banich rekavši kako je bio izazov raditi na projektu unutar dramaturškog okvira koji je postavila Drama u Operi. Ovom predstavom željeli su istražiti operu kao medij u suvremenom trenutku i društvu.
Svi izvođači su se složili kako je rad na predstavi predstavljao svojevrstan izazov upravo zbog drugačijeg fizičkog pristupa. Puno su radili na pokretima, govoru tijela. Bercich je rekao kako poseban aspekt predstavi daje i činjenica da se publika nalazi na samoj pozornici, jako blizu glumcima čime i oni na neki način postaju još jedan glumac. „Publika vidi sve i ne može im se ništa sakriti. Nema prostora za gubljenje i skrivanje i baš zbog toga je važno dobro prenijeti emociju“, zaključio je Bercich.
Predstava će se igrati u Hrvatskom kulturnom doma na Sušaku. Pretpremijera je na programu 19. veljače, dok je 21. rezerviran za premijeru. Obje predstave počinju u 19.30 sati.
Majda Bembić
Komentari