Uništava li korištenje umjetne inteligencije vašu stvarnu inteligenciju?

566
chat gpt
Otkad se ChatGPT pojavio prije gotovo tri godine, utjecaj tehnologija umjetne inteligencije (AI) na učenje predmet je širokih rasprava. Jesu li to praktični alati za personalizirano obrazovanje ili vrata akademskom nepoštenju? Najvažnije je da postoji zabrinutost da će korištenje AI dovesti do široko rasprostranjenog “zaglupljivanja” ili pada sposobnosti kritičkog mišljenja.
Tvrdi se da ako učenici prerano koriste AI alate, možda neće razviti osnovne vještine kritičkog mišljenja i rješavanja problema. Je li to doista slučaj? Prema nedavnoj studiji znanstvenika s MIT-a, čini se da jest. Korištenje ChatGPT-a za pomoć pri pisanju eseja, kažu istraživači, može dovesti do “kognitivnog duga” i “vjerojatnog smanjenja vještina učenja“.

Što je dakle otkrila studija?

Tijekom četiri mjeseca, MIT-ov tim je zamolio 54 odrasle osobe da napišu niz od tri eseja koristeći umjetnu inteligenciju (ChatGPT), tražilicu ili vlastiti mozak (skupina “samo mozak”). Tim je mjerio kognitivni angažman ispitivanjem električne aktivnosti u mozgu i lingvističkom analizom eseja. Kognitivni angažman onih koji su koristili umjetnu inteligenciju bio je značajno niži nego kod druge dvije skupine. Ova skupina je također imala teže vrijeme prisjećanja citata iz svojih eseja i osjećala je niži osjećaj vlasništva nad njima. Zanimljivo je da su sudionici zamijenili uloge za završni, četvrti esej (skupina samo s mozgom koristila je umjetnu inteligenciju i obrnuto). Skupina s umjetnom inteligencijom i mozgom postigla je lošije rezultate i imala je angažman koji je bio samo neznatno bolji od druge skupine tijekom njihove prve sesije, daleko ispod angažmana skupine samo s mozgom u njihovoj trećoj sesiji.

Autori tvrde da ovo pokazuje kako je dugotrajna upotreba umjetne inteligencije dovela do nakupljanja “kognitivnog duga” kod sudionika. Kada su konačno imali priliku koristiti svoj mozak, nisu mogli ponoviti angažman niti se ponašati jednako dobro kao druge dvije skupine. Autori oprezno napominju da je samo 18 sudionika (šest po uvjetu) završilo četvrtu, posljednju sesiju. Stoga su nalazi preliminarni i zahtijevaju daljnje testiranje.