Za 80 godina nas čeka masovno izumiranje? Znanstvenici otkrili nevjerojatna podudaranja

Osim globalne katastrofe koja je ubila populaciju dinosaura, neki stručnjaci smatraju da su gotovo sva masovna izumiranja u povijesti Zemlje bila praćena proliferacijom mikroba u rijekama i jezerima.

Do događaja izumiranja Perm-Trijas prije 252 milijuna godina – najvećeg događaja masovnog izumiranja u povijesti Zemlje – čini se da je došlo do naleta cvjetanja bakterija i algi, koje je trajalo stotinama tisuća godina.

Prema geološkim zapisima u Australiji, štetni utjecaji klimatskih promjena i krčenje šuma uzrokovanih klimatskim promjenama tijekom izumiranja u Permu najvjerojatnije su uzrokovali nicanje otrovne juhe u Sydneyjskom bazenu, jednom od najstarijih poznatih slatkovodnih ekosustava na svijetu. To je uznemirujuće, kažu autori, jer ljudska aktivnost danas vodi do sličnog događaja masovnog izumiranja.

“Vidimo sve više i više otrovnih cvjetanja algi u jezerima i plitkim morskim okruženjima koje su povezane s povećanjem temperature i promjenama u biljnim zajednicama koje vode povećanju doprinosa hranjivih tvari slatkovodnom okruženju”, kaže geologinja Tracy Frank sa Sveučilišta u Connecticut “Dakle, ima puno paralela s današnjicom. Vulkanizam je u prošlosti bio izvor CO2, ali znamo da je stopa unosa CO2 koja je tada viđena bila slična stopi povećanja CO2 koju danas vidimo zbog antropogenih učinaka”.

Alge i bakterije normalni su dijelovi zdravog slatkovodnog okoliša, ali ponekad mogu izmaknuti kontroli i iscrpiti vodu kisikom, stvarajući “mrtve zone”. To se događa s globalnim zatopljenjem, krčenjem šuma i prodorom hranjivih tvari u vodene putove, koji mogu hraniti mikrobe. Sva tri od ovih faktora danas su u igri, zbog čega vjerojatno već vidimo porast toksičnog cvjetanja. Uzimajući u obzir ono što se dogodilo u prošlosti, to je uznemirujući znak.

Prema podacima o tlu, fosilima i geokemijskim podacima iz Sydneyjskog bazena, istraživači misle da je širenje mikroba nakon izumiranja Perma “bilo i simptom urušavanja kontinentalnog ekosustava i uzrok njegovog odgođenog oporavka“. Erupcije vulkana u Permu prvo su pokrenule ubrzani i stalni rast emisije stakleničkih plinova. To je uzrokovalo veće globalne temperature i naglo krčenje šuma zbog požara ili suše. Nakon što su stabla nestala, nije prošlo mnogo vremena kada je struktura tla počela nagrizati, a njeni su hranjivi sastojci skliznuli u slatkovodne ekosustave.

Više od tri milijuna godina Zemljine su se šume borile za oporavak. Umjesto toga, Sydneyjski je bazen bio zatrpan nizinskim ekosustavima koji su “redovito poplavljeni stajaćim, svježim/bočatim vodenim tijelima u kojima se nalaze uspješne populacije algi i bakterija“, pišu autori.

Zauzvrat, ove postojane mrtve zone spriječile su ponovno uspostavljanje važnih ponora ugljika, poput tresetišta, i usporile oporavak klime i ekosustava. Drugi duboki zapisi diljem svijeta također su otkrili da je cvjetanje mikroba uobičajeno nakon izumiranja uzrokovanog zagrijavanjem. Čini se da je iznimka vrlo veliki događaj asteroida koji je uzrokovao masovno izumiranje dinosaura prije 66 milijuna godina.

Ova velika epizoda uzrokovala je da se ogromne količine aerosola prašine i sulfata podignu u atmosferu, ali u usporedbi s vulkanskom aktivnošću, meteorit je uzrokovao samo umjereno povećanje atmosferskog ugljičnog dioksida i temperature, a ne održivo. Kao takvo, činilo se da su slatkovodni mikrobi prošli kratkotrajni nalet nakon izumiranja. Nažalost, to se jako razlikuje od onoga što se dogodilo tijekom permskog izumiranja i onoga što se događa danas.

Na primjer, istraživači primjećuju da je “optimalni raspon temperature” ovih štetnih algi u slatkovodnom okruženju 20-32 ° C. Taj raspon odgovara procijenjenim ljetnim temperaturama površinskog zraka kontinentalne regije tijekom ranog trijasa. Taj raspon je jednak onome što se predviđa za ljetne temperature površinskog zraka kontinentalne srednje širine do 2100.

Znanstvenici primjećuju i druge sličnosti, uključujući povećanje šumskih požara i kasniju destabilizaciju tla. “Druga velika paralela je da se porast temperature na kraju Perma poklopio s masovnim povećanjem šumskih požara”, kaže geolog Chris Fielding, također sa Sveučilišta Connecticut. “Jedna od stvari koja je uništila čitave ekosustave bila je vatra, a to vidimo upravo na mjestima poput Kalifornije. Pitamo se kakve su dugoročne posljedice takvih događaja jer postaju sve rašireniji.”

Dobra vijest je da su ovaj put mnoge promjene pod našom kontrolom. Loša vijest je da smo za sve što se sljedeće dogodi sami krivi. “Događaju masovnog izumiranja na kraju Perma trebalo je četiri milijuna godina da se oporavi”, kaže Fielding. – To je otrežnjujuće.

L.B.