Kombinacija vrtića za djecu i doma za starije osobe koristi svim generacijama

499

Živimo u društvu u kojem je briga o mladima i starijima sve više odvojena, s vrlo ograničenom mogućnošću interakcije dviju dobnih skupina. Ako bismo samo malo društvenije razmišljali, ove bi „generacije knjiga na kraju“ mogle postati izvrsni resursi jedni za druge – sve što trebamo je postaviti ih na isto mjesto. U dokumentarnom filmu S4C šestero vrtićke djece uvedeno je u ustanovu za dnevni boravak odraslih. Starija i mlađa generacija provele su tri dana zajedno, sudjelujući u nizu aktivnosti koje je osmislio tim psihologa na Sveučilištu Bangor. Otkriveno je da je samo nekoliko dana rezultiralo nekim pozitivnim interakcijama, a osoblje njege i korisnici usluga komentirali su koliko je to koristan međugeneracijski projekt. Ali ovdje se nije radilo samo o pomoći starijima: djeca su također uživala povećanu pažnju i imala su više prilika za razvoj svojih socijalnih i emocionalnih vještina. Doduše, ovo je samo jedan trodnevni primjer. No, postoji mnoštvo istraživanja koja potvrđuju da zbližavanje generacija može i treba biti put naprijed za sustave skrbi.

Koncept “neprirodnih međugeneracijskih interakcija” usredotočen je na naizgled jednostavnu ideju da stari i mladi mogu međusobno donijeti novu energiju, znanje i entuzijazam. U posljednjih 20-ak godina taj se koncept sve više prihvaća – posebno u SAD-u, gdje se otvara sve više ustanova za zajedničku njegu. Međutim, interakcija između generacija nije tako jednostavna. Tu je problem smještanja dnevnog centra za bebe i malu djecu u starački dom. Uključuje planirane interakcije između starijih i školaraca ili djece druge dobi u različitim okruženjima. Ono što grupe rade kad se upoznaju može biti jednako opušteno kao igrati igru ​​ili čitati knjigu zajedno. No, aktivnosti u kojima sudjeluju uistinu su neograničene: u New Jerseyu međugeneracijski orkestar okuplja glazbenike, na primjer, između šest i 90 godina. Dok su u Massachusettsu, gradu Belmontu, mladi i stari zajedno radili na lokalnim projektima zaštite okoliša. Možda se u velikoj shemi stvari ne čini puno, ali istraživanje je dokazalo da te interakcije mogu imati fantastične koristi za svaku generaciju. Studije u Australiji i Velikoj Britaniji pokazale su da aktivnosti koje uključuju djecu i starije odrasle osobe u vrtiću mogu povećati samopoštovanje i promovirati prijateljstva. U Japanu je utvrđeno da zajedničke aktivnosti igranja rezultiraju većim osmijesima i više komunikacije kod starijih.

Postoje i druge šire društvene koristi od spajanja dvije vrste dnevnog boravka. Troškovi stanarine i osoblja mogu zauzimati čak 95% troškova u ustanovama za njegu, ali oboje se smanjuju usvajanjem zajedničke skrbi. Ovakva ušteda mogla bi imati velike koristi u zemljama poput Velike Britanije u kojima se zdravstvena zaštita oslanja na javni novac. Ulaganje u vrijeme osoblja i osiguravanje vremena koje mladi i stari provode zajedno i planirano je i primjereno za sve uzraste te ključno za rad u skrbi. Dvije skupine ne mogu se jednostavno ostaviti u sobi, ideja je ovdje izgraditi odnose i pomoći svakoj osobi da iskoristi entuzijazam, znanje i stavove jedni drugih.

Izvor: The Conversation

Komentari