Danas se obilježava Svjetski dan spavanja. Hoćete li ga proslaviti?

31

Dana, 13. ožujka 2020. Obilježava se međunarodni priznati događaj, 13. po redu Svjetski dan spavanja. Svima nam je poznato koliko je kvalitetan san važan s obzirom na to da čovjek provede u prosjeku 8 516 dana spavajući. Ovogodišnji moto obilježavanja Svjetskog dana spavanja glasi „Bolje spavanje, bolji život, bolji planet“. Ovim motom želi se ukazati koliko je bitno mentalno, fizičko i emocionalno zdravlje, a utjecaj spavanja može poboljšati ove aspekte ljudskog zdravlja. Ujedno, san ima bitan utjecaj na naš zdravlje.  U suvremenom užurbanom svijetu teško je dostići ideal kvalitetnog sna.

Nedostatak sna i poremećaji u spavanju povezani su s kroničnim bolestima, pretilosti, karcinomom i visokim krvnim tlakom. Mali je broj ljudi koji se odluče na rješavanje tog problema tražeći pomoć stručnjaka. Kada gledamo u postocima, čak 45% svjetske populacije ima problem sa spavanjem.

Spavanjem jačamo vlastiti imunološki sustav, u dubokom snu aktivira se hormon rasta stanica, a također i regeneriramo kompletni životni sustav. Kako je svako ljudsko biće jedinstveno, nekima je dovoljno manje sna, dok je drugima potrebno mnogo više. Primjerice, Napoleon je spavao četiri do pet sati dnevno, Leonardo da Vinci je spavao sat vremena, a tih sat vremena još je dodatno rascjepkao pa je zapravo spavao 15 minuta svaka 4 sata. Goetheu za san nije bilo dovoljno ni 12 sati. Međusobno se razlikujemo i po položaju u kojem spavamo: 33% populacije spava na desnoj strani, 20% populacije na lijevoj strani, 13% populacije izmjenjuje lijevu i desnu stranu, 20% populacije spava na trbuhu, a 11% na leđima.

Kao što je to poznato, postoji više faza sna. Obično spavanje je stanje bez snova, dok je paradoksalno spavanje stanje sa snovima i mentalnim slikama koje prate pokreti očiju. Paradoksalno spavanje poznatije je kao REM spavanje. Zanimljiv je podatak da su sadržaji naših snova zapravo nepotrebne informacije koje mozak odbacuje kako bi stvorio mjesta za nove informacije. Kada govorimo o spavanju, postoje 4 stadija koji se tijekom noći ponavljaju 4 do 6 puta. Prvi stadij je plitak san. Iza njega slijedi stadij u kojem nestaje svjesnost. Trajanje trećeg stadija je samo 20 minuta, a njegova specifičnost je u tome što je u tom vremenu čovjek otporan na manje boli. Posljednji stadij traje 40 minuta i to je najdublji san.

kjgf

 

Za kvalitetan san potrebni su i optimalni uvjeti. Tako bi u prostoru u kojem se spava temperature trebala biti između 15 i 18 stupnjeva Celzijevih, a vlažnost zraka između 50% i 60%. Prije samog spavanja potrebno je prozračivanje sobe i eliminacija električnih uređaja koji snižavaju vrijednost hormona melatonina koji je odgovoran za spavanje. Ukoliko su električni uređaji nužni zbog primjerice alarma za buđenje, njihova udaljenost od kreveta trebala bi iznositi 4 metra. Za spavaću sobu najbolje je odabrati plave tonove i maknuti biljke iz sobe. Madrac na kojem spavate treba biti od prirodnog, elastičnog materijala te na visini od oko 45 centimetara.

Komentari