Nova procjena sugerira da su izvanzemaljske civilizacije na Mliječnoj stazi nevjerojatno rijetke

Osam je broj inteligentnih izvanzemaljskih civilizacija koje, a dva astronoma sa Sveučilišta u Nottinghamu vjeruju da bi one mogle postojati u Mliječnoj stazi, našoj matičnoj galaksiji.

Novo istraživanje, objavljeno u ponedjeljak u časopisu Astrophysical Journal, daje ažuriranu procjenu vjerojatnog broja vanzemaljskih civilizacija koje bi mogle postojati na Mliječnom putu. Analiza, koju su proveli astronomi Tom Westby i Christopher Conselice, započinje revizijom Drake-ove jednadžbe, formulom koju je 1962. godine predložio Frank Drake kako bi procijenio koliko je svijeta vjerojatno u inteligentnom životu u našoj galaksiji. Jednadžba se oslanja na različite čimbenike, uključujući i to koliko često zvijezde u suncu formiraju zvijezde, koliko zvijezda orbitiraju planeti i koliko se često život razvija i postaje dovoljno inteligentan da ga možemo otkriti.

No, Drakeova jednadžba je u osnovi “nerješiva” i sadrži glavnu varijablu koju ne možemo znati dok ne nađemo inteligentan život: Koje je prosječno trajanje izvanzemaljskih civilizacija koje se mogu otkriti? “Klasična metoda za procjenu broja inteligentnih civilizacija temelji se na nagađanju vrijednosti koje se odnose na život”, rekao je Westby u priopćenju za javnost. “Naša nova studija pojednostavljuje ove pretpostavke koristeći nove podatke, dajući nam solidnu procjenu broja civilizacija u našoj Galaksiji.” Westby i Conselice započeli su s Drakeovom jednadžbom, ali su na malo drugačiji način pristupili potrazi za takozvanim “komunikacijama s izvanzemaljskim inteligentnim civilizacijama”. U svoju su procjenu ugradili ključnu pretpostavku: Život na drugom planetu će se stvoriti na sličan način kao na Zemlji.

Zapravo, to znači da njihova revidirana jednadžba uzima u obzir ideju da planet mora postojati oko 5 milijardi godina u naseljenoj zoni oko neke zvijezde, prije nego što može razviti inteligentan život s sposobnošću komuniciranja širom svemira. Dvojac je postavio tri različita niza ograničenja na ove “prikladne planete” u kojima živi život slabih, umjerenih i jakih kategorija s različitim vremenskim okvirima.

Najslabije granice omogućile su im procjenu vremenskog okvira većeg od 5 milijardi godina, dok su najjaču granicu procijenili na svjetove stare između 4,5 i 5,5 milijardi godina. Kad uvrstite najjače granice i brojeve u njihovu složenu novu jednadžbu koju su nazvali CETI jednadžbom, podaci otkrivaju da bi u Mliječnoj stazi moglo biti najmanje osam CETI civilizacija. Takva je procjena relativno blizu brojke 10 koju je poznati astronom Carl Sagan smislio prilikom rasprave o Drake Equation na znanstvenom showu Cosmos 80-ih.

No, ti su svjetovi udaljeni najmanje 7000 svjetlosnih godina, zbog čega nam je gotovo nemoguće kontaktirati ih. Tim je procijenio da bismo trebali aktivno pretraživati signale iz svemira oko 6.300 godina prije nego što primimo poruke druge civilizacije. “Jasno je da je život komunicirajuće civilizacije ključni aspekt ovog problema”, pišu autori.

S druge strane, koristeći slabije granice, Westby i Conselice sugeriraju da bi moglo postojati čak 2900 svjetova u kojima je život pronašao način, što znači da ćemo ih možda moći otkriti prije. Ono što studija kaže o ljudima nekako je mračno: U našoj kozmičkoj igri skrivača s drugim životom samo smo vikali “spremni ili ne, eto me!” i poduzeli smo nekoliko probnih koraka u svojoj potrazi. Ali ako pobijedimo u igri, civilizacija će morati dugo preživjeti da otkrije skrovišta drugog života u svemiru. A ako ne možemo pronaći inteligentni život u blizini, to možda neće biti dobro za naš opstanak na duži rok. “Ako ustanovimo da je inteligentan život uobičajen, to bi pokazalo da bi naša civilizacija mogla postojati mnogo dulje”, ističe Conselice. “Alternativno, ako ustanovimo da u našoj Galaksiji ne postoje aktivne civilizacije, to je loš znak za naše dugoročno postojanje.”

Iako je zanimljiv novi način da se ispita staromodno pitanje, djelo se oslanja na puno pretpostavki. Autori jasno pokazuju da postoji samo jedna točka podataka za inteligentni život koji komunicira i to je čovječanstvo. Upotreba nas kao osnove za drugi život u kozmosu može i sama biti nedostatna, jer istina je da jednostavno ne znamo kako bi mogao izgledati drugi inteligentni život i gdje bi mogao napredovati.

Ipak, kao i kod Drakeove jednadžbe, CETI jednadžba pruža okvir za ispitivanje šansi za život u našoj galaksiji i raspravu o vjerojatnosti koju ćemo uskoro možda čuti od vanzemaljaca. “Tragajući za izvanzemaljskim inteligentnim životom – čak i ako ništa ne pronađemo – otkrivamo vlastitu budućnost i sudbinu”, kaže Conselice.

Izvor: Cnet