Pitali smo kandidate za riječkog gradonačelnika o viziji, važnosti i realizaciji autobusnog kolodvora

1290
Foto: Srdjan Mikic Facebook

Broj potvrđenih kandidatura za budućeg gradonačelnika ili gradonačelnicu Rijeke trenutno iznosi okruglih deset. Svakodnevno se raspravlja o aktualnim problemima grada Rijeke, izazovima, nedostacima… S ciljem poticanja građana na veću izlaznost na lokalne izbore, ali i uvid u gledišta kandidata za riječkog gradonačelnika ili gradonačelnicu pitali smo ih sve o važnosti, viziji i realizaciji autobusnog kolodvora u Rijeci, što je jedna od gorućih tema već duže vremensko razdoblje. U nastavku vam donosimo njihove odgovore.

Davor Štimac

Bivši ravnatelj riječkog KBC-a i nezavisni kandidat za riječkog gradonačelnika dr. Davor Štimac rekao je: “Prema rezultatima ankete koju smo proveli krajem prošle godine autobusni kolodvor je građanima najvažniji investicijski projekt u gradu, pa ćemo ga prioritetno i riješiti. Riječani trebaju novi kolodvor za međugradski i međunarodni promet, a to već znaju i djeca u vrtiću.

Trenutna lokacija autobusnog stajališta, na platou ispred Kapucinske crkve, neprimjerena je, jedva ispunjava funkciju i nagrđuje prostor koji bi uskoro mogao postati jedan od atraktivnijih gradskih trgova. Micanjem autobusa sa Žabice omogućit će se i preregulacija prometa s ciljem bolje cestovne i pješačke  protočnosti u centru grada.

Novi autobusni terminal izmješta se prema zapadu, bliže željezničkom terminalu, i to je iz više razloga dobro. Nova lokacija, osim što prostorno omogućava izgradnju suvremenog terminala, potrebnih pratećih sadržaja, parkirališta i garaže, otvara i mogućnost organizacije integriranog putničkog terminala: željezničkog, autobusnog i pomorsko-putničkog prometa.

Važeći megalomanski projekt prilagodit ćemo stvarnim potrebama putnika i reducirati nepotrebne sadržaje koji opterećuju ekonomičnost. Projekt novog kolodvora može se realizirati po fazama, s osloncem na dostupna sredstva iz europskih fondova i u suradnji s tvrtkama iz prometnog sektora. Za sve projekte koji imaju tržišni potencijal i mogućnost EU financiranja, nema potrebe trošiti novac poreznih obveznika.

Naš projektni tim već intenzivno radi na pripremi novog koncepta, a s provedbom namjeravamo započeti odmah nakon izbora, u lipnju 2021. Siguran sam da novi kolodvor može biti završen i u funkciji za najviše tri godine.”

Hrvoje Burić

Hrvoje Burić iz Nezavisne liste BURA, uz priložene fotografije zapuštenog dijela budućeg autobusnog kolodvora i vizualizaciju budućeg autobusnog kolodvora naveo je sljedeće: “BURA je 29. prosinca 2020. na konferenciji za novinare predložila gradnju autobusnog kolodvora na Delti. Na konferenciji je prikazana vizualizacija autobusnog kolodvora. Cijena izgradnje je do 10 milijuna kuna, a predviđeni rok gradnje od 3 do 6 mjeseci. Osim odlične prometne povezanosti novog kolodvora i mjesta za taxi vozila, prednost novog kolodvora daje i struka koja smatra poziciju odličnom. Nadalje, sramotno je da Rijeka koja godišnje ima 130 kišnih dana nema natkriveni autobusni kolodvor što dokazuje nebrigu gradskih vlasti i sramoćenje grada pred svakim putnikom koji dolazi u naš grad. Na konferenciji za novinare pozvali smo druge kandidate za gradonačelnika/icu da podrže ovaj projekat, do danas nam se nitko nije javio.”

20201215_075545Screenshot_20210124-141527_WhatsApp

 

Vlado Mezak

Bivši ravnatelj Lučke uprave Vlado Mezak objavio je kandidaturu kao nezavisni kandidat, a na naša pitanja o autobusnom kolodvoru, kazao je: “Nakon 20 godina pokušaja, u kojima novi autobusni kolodvor, jedan od najvažnijih prometnih projekata grada Rijeke nije završen, teško je za to naći riječi opravdanja.

Do sada su napravljeni brojni idejni projekti, arhitektonska rješenja, studije i druga dokumentacija, na koje je potrošeno gotovo 15 milijuna kuna.  Međutim, zbog nesposobnosti Gradske uprave, projekt kolodvora u praktičnom smislu nije ni pokrenut. To nažalost pokazuje da se vizije, bilo one dobre ili manje dobre ne mogu provesti u djelo bez kvalitetnog upravljanja projektom.

Moja je vizija autobusnog kolodvora, moderni kolodvor koji ćemo izgraditi u rekordnom roku jer Rijeka s postojećim kolodvorom jednostavno ne može funkcionirati. Napraviti ćemo kolodvor koji će ispuniti svoju funkciju, prekrcaja putnika i to bespovratnim sredstvima iz EU. Iz EU se ne mogu financirati komercijalni sadržaji koji se nalaze uz kolodvor i zato će se oni realizirati iz privatnog sektora, u drugoj fazi realizacije projekta.”

 Nikola Ivaniš

Predsjednik PGS-a dr. Nikola Ivaniš kazao nam je kako je Rijeci potreban moderan autobusni kolodvor koji će biti komforan za putnike, djelatnike i autobuse, a koji neće narušavati ukupni promet u centru grada. Stoga, kaže dr. Ivaniš, autobusni kolodvor je veoma važan i treba mu posvetiti primjerenu pažnju pri čemu u obzir dolazi i revizija projekta jer za sadašnji nije bilo poslovnog interesa među potencijalnim investitorima. „Realizacija koja je nažalost posljednje desetljeće izostala, mora biti za Grad Rijeku prioritetna“, kazao nam je dr. Ivaniš.

Aljoša Babić

Još jedan nezavisan kandidat za riječkog gradonačelnika, Aljoša Babić o autobusnom kolodvoru Rijeka naveo je: “Autobusni kolodvor ima izuzetno važnu funkciju u svakom gradu pa tako i u Rijeci. To je prva točka dodira s gradom i prva impresija svih onih koji stižu u naš grad.

Nažalost, autobusni kolodvor je višedecenijska sramota zbog koje se možemo stidjeti svi mi Riječani. Koliko je sve to jadno, govori nedavna anegdota u kojoj su neki stranci napali taksistu koji ih je dovezao na Žabicu da ih je prevario, jer da su oni tražili da ih odveze na glavni riječki autobusni kolodvor i da  „OVO“ gdje ih je iskrcao nikako nije to. Kompjuterske animacije i glamurni projekti vezani uz autobusni kolodvor su ono o čemu slušamo na svakim izborima… I tako već godinama. A u međuvremenu stalno isto… I još gore.

Moj plan za autobusni kolodvor je sasvim realan i realizirat ću ga u prvih 15 dana vođenja grada.

  1. Postavljanje rampi koje će onemogućiti automobilima i taksistima da ulaze na autobusne perone i da tako prestanemo svjedočiti onom „lunaparku“ kada autobusi ne mogu ući u stanicu.
  2. Dobro očistiti, oprati i obojiti kolodvor da onakav kakav je, makar izgleda uredno i pristojno
  3. Kupit ću nadstrešnice te pozvati Riječane da ih zajedno postavimo na dolazne perone kako po putnicima koji dolaze ne bi lijevala kiša, koje u Rijeci ne manjka
  4. Zamolio bih načelnika PU Rijeka da u večernjim satima na Žabicu obavezno postavi makar jednog policajca kako bi se putnici koji stignu u večernjim satima osjećali sigurno

Eto, to bih učinio u desetak dana i s minimalnom količinom novaca, pa neka mi netko dođe objasniti kako to ne mogu učiniti, a onda bi vidjeli što dalje dok se ne realizira sve to što drugi obećavaju godinama.

Postoje samo dvije prepreke u ne-realizaciji normalnog autobusnog kolodvora u gradu Rijeci, a one se zovu SDP na lokalnoj razini i HDZ na državnoj.”

Ana Blečić Jelenović

Ispred Liste za Rijeku, Ana Blečić Jelenović naglasila je sljedeće: “Kada bih odgovore na vaša pitanja sažela ukratko: pod odjeljkom vizija stavila bih  moderno, riječko i u sinergiji sa željezničkim i pomorskim prometom; pod realizacijom da će biti u rokovima i uz pomoć EU fondova, a pod važnosti da je ista neupitna.

Autobusni kolodvor, složiti ćete se sa mnom, nažalost  je postao sinonim za neuspjeh. Najlakše je bilo obećati ono što se bez ikakve naznake odgovornog ponašanja, kasnije godinama obećavalo. Ostaje nejasno i kako je moguće da svaki projekt koji se pokrenuo,  pa tako i ovaj, u  konačnici košta 5 puta više nego što je to bilo prvotno predviđeno. Toliko dokumentacije, neriješeni imovinsko-pravni odnosi, pa sporovi  koji su nastali s time u vezi  i na kraju ništa.  Nije jasno  niti kako taj dio nije bilo moguće realizirati i putem EU fondova jer je to, kako istražujem dokumente s time u vezi, bilo ostvarivo.

Na stranu svih vanjskih faktora koji mogu pomaknuti fokus sa projekta u tijeku, problema koji se očekuju usputno i onih koji nepredviđeno nastaju, ono što me više „žulja” i što mi najteže pak pada u toj cijeloj priči jeste da se  u nekom trenutku prestalo osluškivati  puls i potrebe građana.  Naime, ne biste vjerovali, ali građani po svim provedenim anketama prije izbora, kao  najvažniju problematiku u gradu upravo označavaju autobusni kolodvor.

Nije da Rijeci ne treba funkcionalan autobusni kolodvor. Dapače. Grad je fundamentalno obilježen prometnim tokovima i tranzitom, no do danas nije uspio izgraditi prikladan autobusni kolodvor kakav se u 21. stoljeću očekuje i koji Rijeka zaslužuje. Zaslužuje to u prvom redu po svojoj važnosti kao luka na Jadranskoj obali, ali i zbog potrebe autobusnog prometa koji je razvojem mreže hrvatskih autoputeva zadnjih godina doživio pravu renesansu.

Funkcionalan kolodvor međutim, ne znači zgrada terminala sa trgovačkim prostorima, autobusnim terminalom s 18 perona, bus depo za 14 autobusa, javne garaže i javne sadržaje na višim etažama. Po meni je to možda ipak malo predimenzionirano.  Slažem se da je projekt zahtjevan i složen, ali nemojmo pretjerivati, jer kad se tako radi, onda se dogodi upravo ova situacija. Da imamo, šta imamo, odnosno nemamo.

Lokacija na kojem je autobusni kolodvor planiran, po mom mišljenju je dobra. Jer se može spojiti i sa željezničkim prometom, a kad bi se riješilo i pitanje obalnog prostora, mogao bi biti spojen i sa pomorskim prometom. Tako da kada, na primjer, dođete s morske strane i morate ići željeznicom ili autobusom dalje na put, nije potrebno da lutate okolo, nego da vas sve vodi na jednom terminalu koji bi trebao biti funkcionalno spojen.

Kao žena naravno da bih voljela da osim funkcionalnosti imamo i oku ugodan projekt, kao i da sadržaji u njemu prate  i potrebe putnika koji dolaze u Rijeku i koji bi se u tom kretanju po terminalu mogli upoznati s Rijekom i njenom poviješću, pokojim originalnim suvenirom,  proizvodima koji će se  u Rijeci proizvoditi, a sve  kako bi ti isti putnici poželjeli ostati u našem gradu, a ne samo kroz njega proputovati.  Sada, sudeći po ovom kolodvoru, sigurno ne mogu za naš grad reći ništa lijepoga.

S obzirom na ovaj dio grada, a i okolnost da prostor oko Benčića neće dati neka, bojim se, povoljna prometna rješenja – pri čemu mislim na mjesta za parkiranje s čime građani u tom dijelu grada imaju velikih problema – dio oko javne garaže u ovom projektu zasigurno bi tom izazovu mogao udovoljiti. To je sad već građevinsko, arhitektonsko pitanje pa bi detaljna rješenja trebalo raspraviti sa stručnjacima.

No, kao odgovorna osoba, napose prema biračima,  moram reći da je potrebno utvrditi  stanje gradskih financija.  Bez toga možemo svi zajedno tek sanjariti autobusni kolodvor.  Nakon uvida u relevantne informacije o gradskim financijama, zatražila bih uvid u sve što je do sada učinjeno, dosadašnje projekte te predviđene lokacije, uvjete po  Urbanističkom planu, što je s vlasništvom na kojem su planirani objekti. Potom je nedvojbeno potrebna, kako rekoh, konzultacija sa stručnjacima. Podsjećam ovim putem da su sve te studije napravljene pred 6, 7 godina, propisi su se u međuvremenu izmijenili nekoliko puta, treba vidjeti stoga koliko od te postojeće dokumentacije je moguće  uopće iskoristiti u današnjim uvjetima.

Nije isključeno da bi se navedeni projekt mogao ostvariti i kao javno privatno partnerstvo, te prethodno provesti  javnu raspravu i  ako se pokaže da nema prepreka, krenuti u realizaciju projekta. Kako nisam političar opće prakse, nego prije svega radnik, onda je meni neshvatljivo da možeš obećavati nešto što možda nećeš uspjeti realizirati. U predizbornim kampanjama mnogi se, kako vidim, nabacuju projektom autobusnog kolodvora, ali  bez konkretnog plana i  što je važnije, osiguranih novčanih sredstava.  Upravo radi toga ne želim biti dio te i takve politike, jer je ona neodgovorna, jer ona vrijeđa birače i dobar ukus. Znam da građani žele autobusni kolodvor, ali odbijam biti demagog i populist.

Kolodvor će biti izgrađen u rekordnom roku jedino ako se s ispune sve one pretpostavke koje sam gore navela, a prije svega od toga hoće li biti moguće zatvoriti financijsku konstrukciju za njegovu izgradnju.  Kome se  ovakvo odgovorno ponašanje ne sviđa, neka slobodno glasa za one koji će ih ponovno  obmanuti, kojima zlato izlazi iz usta, a već sada znaju da od toga neće biti ništa.”

Josip Ostrogović

Josip Ostrogović, HDZ-ov kandidat za gradonačelnika Rijeke istaknuo je: “Važnost autobusnog kolodvora na Žabici za Rijeku i Riječane ne treba posebno isticati. Osim što je izgradnja novog kolodvora važna iz prometno-arhitektonskih razloga, to je stvar i riječkog identiteta. Kolodvor Žabica već je kultno mjesto za koje znaju, ne samo Riječani, već i svi koji samo prolaze kroz Rijeku. Žao mi je da se svi toga sjete samo uoči izbora i što se problem Žabice spominje svake četiri godine. Istine radi, HDZ-ov ministar Oleg Butković jedini je progovorio o konkretnim potezima oko izgradnje autobusnog kolodvora. Autobusni kolodvor izgradit će se uz pomoć Vlade RH i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Na raspolaganju su nam i sredstva iz EU fondova koja su namijenjena upravo za tu svrhu. Nedostaje naravno suradnja Grada Rijeke pri izradi projekta. Dakle, najprije treba napraviti novi održivi projekt koji će udovoljavati standardima struke, a onda kreće izgradnja. To će nam biti prioritet kada preuzmemo odgovornost za vođenje Grada. Promet u Rijeci je posebna tema, a tu opet moram naglasiti ulogu Vlade i Ministarstva koje je sudjelovalo u nabavci novih autobusa. Evo ono što Vam ekskluzivno mogu najaviti je novih 36 autobusa koje ćemo dovesti u Rijeku. HDZ uistinu brine o Rijeci i HDZ-ove Vlade su najviše do sada ulagale u razvoj riječke infrastrukture.”

Marin Miletić

Mostov kandidat za riječkog gradonačelnika Marin Miletić odgovorio nam je sljedeće:

„Vizija autobusnog kolodvora

Sam izgled autobusnog kolodvora prepustit ću stručnjacima. Na Prometnom fakultetu u Rijeci sasvim sigurno ima volje i znanja da se ovakav projekt osmisli na najbolji mogući način. Zalagat ću se da se, gdje god to pravila i zakon dopuštaju, surađuje s našim lokalnim stručnjacima. Godinama su u poslovima s Gradom zapostavljani domaći stručnjaci koji neupitno vole naš grad, a umjesto njih poslove moraju dobivati oni koji su podobni ili koji su te poslove spremni podmazati. Ovu ćemo praksu prekinuti već u svibnju ove godine.

Realizacija autobusnog kolodvora

Nakon što nam građani ukažu povjerenje, prvo što ću učiniti bit će revizija poslovanja Grada, gradskih institucija te gradskih komunalnih i trgovačkih društava. Revizija će nam pokazati gdje i kako se troše novci građana Rijeke i tu ćemo nakon podrobne analize pronaći model financiranja ovog projekta, a o  samoj izvedbi, odlučit će natječajna komisija. U njoj će za razliku od svih ovih godina SDP-ovog klijentelističkog modela upravljanja Gradom,  sjediti predstavnici opozicije, građana i medija. Nema sumnje da će se na taj način pronaći najbolje moguće rješenje, odnosno idealni omjer kvalitete i cijene.

Značenje autobusnog kolodvora

Autobusni kolodvor ima praktično značenje jer putnicima koji u Rijeku dolaze i iz nje putuju doista treba omogućiti razinu usluge koja je uobičajena za civilizirani svijet. Ipak, autobusni kolodvor u Rijeci ima prvenstveno simbolično značenje. Upravo autobusni kolodvor i sva događanja oko njega na najbolji način opisuju 30-godišnju vladavinu političke oligarhije u našem gradu. Svima nam je još u sjećanju slavodobitna izjava aktualnog gradonačelnika koji najavljuje kako će gradnja autobusnog kolodvora započeti 2010. Sva nesposobnost, neodgovornost i bahatost establishmenta koji je Rijeku zakočio i pretvorio u uspavani grad u kojem se ništa ne događa i iz kojeg se ljudi iseljavaju, prelama se kroz ovu tragikomičnu riječku situaciju. Autobusni kolodvor iz prošlog tisućljeća i vlak koji prolazi kroz samo središte grada prometni su “suveniri”  koji će otići u povijest skupa s ekipom koja ih je tako ljubomorno čuvala.“

SDP-ov kandidat za gradonačelnika Rijeke Marko Filipović, Katarina Peović iz Radničke fronte nisu odgovorili na naš upit.

Ipak, iako Možemo! Rijeka nema potvrđenog kandidata za gradonačelnika, oni su svoje odgovore dali kao grupa:

“Autobusni kolodvor u Rijeci kamen je spoticanja gradskih vlasti, štoviše, postao je simbol za probleme grada koje je “nemoguće riješiti”, stoga je njegova važnost neupitno velika. Opći je konsenzus da Rijeka treba bolji autobusni kolodvor, međutim, svi dosadašnji prijedlozi njime su se bavili partikularno, odnosno nisu razmatrali širu sliku – prometovanje svih vrsta vozila centrom grada i utjecaj prometa na kvalitetu života.

U javnosti je već godinama prisutan niz potencijalnih rješenja – od nadogradnje postojećeg kolodvora, preko izgradnje potpuno novog kolodvora blizu postojećeg pa do izgradnje dvaju autobusnih terminala – od kojih je dio još uvijek sklon modelu mega-terminala s trgovačkim centrom i/ili drugim sadržajima koji zahtijevaju (značajna) ulaganja a s upitnim utjecajem na dugoročno podizanje kvalitete života građanki i građana.

Možemo! potencijalnim rješenjima pristupa unutar vizije koja je šira od same zgrade kolodvora. Zalažemo se za brzu i efikasnu nadogradnju postojećeg kolodvora, a dugoročno za integralni pristup rješavanju pitanja novog kolodvora u sklopu rješavanja općih prometnih pitanja užeg centra grada. Naša politika uključuje planiranje više prostora i veću sigurnost za pješake i bicikliste u centru grada, bolje promišljanje parkinga i potpunu reorganizaciju javnog prijevoza na tom području. U tom kontekstu smatramo da velik, skup i centralno pozicioniran kolodvor na još uvijek imovinsko-pravno neriješenoj lokaciji nije niti realno niti dobro rješenje.

Smatramo da održivo rješenje za problem autobusnog prometa u Rijeci predstavlja uređenje postojećeg terminala na Delti za promet prema istoku i izgradnja novog terminala za promet prema zapadu, koji bili integrirani u sustav gradskih i prigradskih linija te dodatno povezani brzim šatl linijama, linijama prema putničkom terminalu u luci, ali i gradskom željeznicom. Tako se stvaraju se uvjeti za dugoročno prometno rasterećenje centra grada.

Što se tiče samih lokacija, veličine  i izgleda autobusnog kolodvora – smatramo da je u ovome trenutku neodgovorno davati konačna rješenja i obećanja. Mišljenja smo da broj jedinica, lokaciju i veličinu budućeg autobusnog kolodvora za međugradski prijevoz putnika treba planirati imajući na umu sljedeće razvojne varijable prometnog sustava: rekonstrukciju željezničke infrastrukture i uvođenju brze gradske željeznice s dodatnim stanicama u centru grada, reformu poslovanja Autotroleja koja uključuje nov sustav i raspored gradskih i prigradskih linija te izvođenje planirane preregulacije prometa motornih vozila kroz centar grada.

Temeljna načela kojima ćemo se voditi pri projektiranju sustavnih prometnih rješenja za Rijeku, uključujući i novi autobusni kolodvor, uključuju usmjerenost na ljude (kvalitetu života, sigurnost i dostupnost prometne infrastrukture za sve građane, pa tako i one s invaliditetom ili one slabijeg imovinskog statusa), zatim ekološku održivost koja nalaže smanjenje dužine putovanja i broja nepotrebnih putovanja te ekonomsku održivost koja nalaže izbjegavanje megalomanskih projekata.”

Komentari