Kako spriječiti odlazak mladih iz Rijeke? Evo što kažu kandidati za gradonačelnika Rijeke

519

Da mladi odlaze iz Rijeke, nije nepoznata činjenica. Zato, sve kandidate i kandidatkinje za riječkog gradonačelnika i gradonačelnicu upitali smo kako spriječiti odlazak mladih iz Rijeke. Evo što su nam odgovorili:

Katarina Peović

“Odlazak mladih ljudi je veliki problem kojeg svi prepoznaju no u javnom prostoru postoji nerazumijevanje oko toga što to zapravo znači i kako to možemo ispraviti. Mladi ne iseljavaju zbog želje za stjecanjem novih iskustava već zbog siromaštva, nedostatnog broja dobro plaćenih i sigurnih radnih mjesta, posljedično – nedostatnih materijalnih uvjeta samostalni život, za koji je preduvjet najam vlastitog stana.

Problem postoji na nacionalnoj razini – na prvom smo mjestu u EU prema ugovorima do 3 mjeseca, dok je više od 50% mladih na takvim ugovorima (EU prosjek tek 32%). Također mladi su populacija s visokim udjelom među radnicima koji primaju minimalnu plaću – a udio onih koji primaju minimalnu plaću se posljednjih desetljeća rapidno povećao i to najviše među mladima i visokoobrazovanima.

Takva negativna statistika rezultat je osiromašenja i deindustrijalizacije, a koji su osobito pogodili Rijeku. U Rijeci je standard danas samo malo viši od prosjeka (po BDP-u po glavi stanovnika) Hrvatske, a prosjek je loš – dok je Rijeka nekad bila drugi grad u Jugoslaviji, sinonim za industrijski procvat. U posljednjih 20 godina Rijeka je izgubila oko 40.000 stanovnika i oko 30.000 radnih mjesta. Danas su najveći poslodavci u Rijeci javna i državna uprava i veliki shopping centri. Pratimo degradirajući pomak od industrije i prometa kao izvoznih sektora koji proizvode kompleksne proizvode ili prisvajaju značajnu dodanu vrijednost, prema centralnom mjestu trgovine i raznih uslužnih djelatnosti. Posljednjeg desetljeća Rijeka je izgubila 11.000 ljudi, među njima puno je mladih koji u Rijeci ne nalaze posao, ali niti stan.

Dva su osnovna preduvjeta rješavanja problema – prvi je osnaživanje riječke privrede bez čega nije moguće osigurati bolji standard za sve i zadržati mlade. Za razvojnu transformaciju Rijeke važna je promjena na društvenoj razini i državna politika koja će pomoći transformaciji i razvoju naslijeđene riječke proizvodne baze, koja će iskoristiti raspoloživa ili ciljano razvijana znanja i prirodne ili demografske prednosti Rijeke poput geografske lokacije i obrazovanog stanovništva.

Drugi preduvjet je promjena gradske politike u suradnji s nacionalnom gdje se mora naći model rješavanja stambenog pitanja. Na nacionalnoj razini postoji problem – više od 80% onih mlađih od 30 godina žive s roditeljima, pa smo prema toj statistici na samom vrhu nepopularne ljestvice u EU.

Vladina mjera subvencioniranja stambenih kredita samo je produbila problem na nacionalnoj razini – istraživanja su pokazala da su APN-ovi krediti utjecali na rast cijena nekretnina u Hrvatskoj i to do nekoliko puta više od prosječnog iznosa subvencije. Cijene su se dizale pogotovu u područjima i regijama s aktivnim tržištem nekretnina.

Potaknut ćemo za izgradnju stanova uz pomoć lokalne zajednice dodjelom građevinskog zemljišta i financiranjem dijela izgradnje komunalne infrastrukture. Stanovi bi tako ostali u vlasništvu grada, dok bi najam bio prihvatljiv za sve socijalne skupine, čime bi se postiglo i snižavanje cijena privatnog najma, kao i divljanje nekretninskog tržišta. Izgradnja javnih stanova za pristupačan najam, uz zelenu obnovu riječke privrede, pružila bi priliku mladima da ostanu u Rijeci.

Naša je ideja pored obuhvatnog plana zelene reindustrijalizacije, pokretanje kvalitetne planske društvene stanogradnje po socijalnom kriteriju koja bi nižim i realnim cijenama gradnje dugoročno zaštitila tržište od divljanja cijena, te zaštitile mlade obitelji od toga da vlastitu nekretninu kupuju uz doživotno zaduživanje kod stranih banaka. Uz to potrebno je i dugoročno planiranje i ulaganje u prateću infrastrukturu u svim novoizgrađenim naseljima – u prvom redu u vrtiće, škole, domove zdravlja, bolnice, ali i parkove i zelene površine, tržnice, sportske i kulturne objekte, uređenje prometne infrastrukture i besplatnog javnog gradskog prijevoza. Osim toga potrebno je odmah ukinuti porez na kupnju prve nekretnine (3%), kao što je HDZ obećao u predizbornoj kampanji, dok se stopa poreza mora povisiti onima koji kupuju brojne nekretnine, iznajmljivačima i mešetarima – te za drugu, treću i svaku iduću nekretninu.”

Ana Blečić Jelenović

“Osnovni je plan mog programa i programa Liste za Rijeku ostvariti uvjete da Rijeka postane Grad koji otvara radna mjesta i tako zadržava mlade, da ponovno postane grad imigracije a ne emigracije, te da istovremeno privlači studente i stručnjake iz ostatka države i drugih zemalja. To mislimo ostvariti kroz razradu  programa razvoja grada te privlačenja mladih i visokokvalificiranih građana da dođu živjeti i raditi u Rijeku.

Rijeka je uvijek bila i Grad obrazovanja koji je privlačio mlade ljude na školovanje – a onda su oni ovdje ostajali, prigrlili ovaj Grad i gradili ga svojim stečenim znanjem.

Rijeka, nedvojbeno treba ponovno taj poticaj. Ali Rijeka treba i dati poticaj da mladi ljudi, željni znanja i prilike, dođu baš u naš Grad i ovdje ostanu. Posebno je važno za istaknuti da prepoznajemo važnost „expata“ i „digitalnih nomada“ odnosno mahom mladih ljudi koji rade online i nisu fiksno vezani za radno mjesto u fizičkom obliku poput ureda.

Želimo od Rijeke stvoriti centar izvrsnosti i edukacije koji će okupljati – putem međunarodnih konferencija i radionica – stručnjake iz cijelog svijeta koji dolaze u Rijeku, učiti, razmjenjivati znanja i vještine, ali i poučiti naše studente i stručnjake.

Umjesto da naši ljudi tragaju svijetom za znanjem, na taj način možemo znanje dovesti k njima.

Obzirom da je Rijeka na atraktivnom geografskom položaju, s blagom klimom, zasigurno možemo očekivati da će neki od stranih visokoobrazovanih ljudi htjeti ostati u Rijeci i duže vrijeme, a u tom slučaju im trebamo ponuditi kvalitetne i dostojne uvjete za rad. To se može postići daljnjim razvojem sveučilišnih kapaciteta, ali i povezivanjem privatnih i gradskih tvrtki s potencijalnom radnom snagom.

Da bi to ostvarili, obrazovne ustanove Grada moraju osjetiti duh vremena i stvoriti programe koji će privući mlade i vrhunske stručnjake, posebne i inovativne programe koji su mladima izazov i one programe koji će pomoći mladima da lakše nađu posao i ostvare ugodan život.

Zato je potrebno i stvoriti sustav ciljanog stipendiranja kadrova koji su Rijeci potrebni, kao i sustav stvoren za financiranje vrhunskih mladih stručnjaka koji traže povoljno i ugodno mjesto za život i rad, ali i sustav imenovanja stručnih i nezavisnih kadrova koji vode Grad  ovim ciljevima.

Tako dolazimo do sljedeće važne stvari, a to je da mora postojati i okvir za  rješavanje stambenog pitanja za mlade i stručne kadrove, putem najma stanova koji su sada prazni, jer trenutno, nažalost u gradu ima prostora koji su neiskorišteni. Ovi prostori uključuju i stambeni prostor, ali i prostor koji se može prevesti u stambeni.

Naš program uključuje i izradu detaljnog popisa ovakvih prostora te ponudu, osim pravnih u konkretnom slučaju i svim zainteresiranim fizičkim subjektima, da pod uvjetima subvencioniranog najma preuzmu ovaj prostor i urede ga prema svojim stambenim potrebama, uz najvišu moguću fleksibilnost gradskih vlasti.

Jedini kriterij pri ovom bi ostao interes građana, posebno mladih ljudi, a ne administrativni zahtjevi, često bez jasnih zakonskih pokrića. Cilj gradskih vlasti ne smije biti otežavati nego baš suprotno pojednostaviti načine da građani žive bolje i primjerenije ovom dobu u kojem živimo.

Zato razmišljamo i promišljamo svoj Grad kreativno i po volji građana.  Na ponuđen način zasigurno bi potaknuli našu mladost, da svojim ostankom u ovom Gradu budu jedno od njegovih najvećih bogatstava.”

Vlado Mezak

“Mladi ljudi odlaze iz Rijeke i iz Hrvatske zbog niza razloga. Ovdje ne govorimo o onima koji se idu školovati u inozemstvo i nakon toga se vrate, nego o onima koji odu zbog drugih razloga ili se sa tog školovanja ne odluče vratiti.

Prvo je potrebno detektirati razloge odlaska da bi mogli utjecati na njihov ostanak. Razlozi su nažalost brojni. Od nemogućnosti nalaženja posla, do nezadovoljstva sa načinom života i društvenim zbivanjima u Hrvatskoj, odnosno u Rijeci.

Mladi su posebno osjetljivi na nepravdu i na neistinu, a sa time se nažalost susreću svakodnevno. Oni žele da društvo bude pravedno, da se cijene prave istinske vrijednosti  i da ponašanje onih koji vode društvo bude odgovorno. Međutim, svakim danom svjedoče da tome nije tako.

Nepravedno se zapošljavaju osobe na raznim natječajima i mladi vide da ako nemaju dobre veze, posao vrlo često ne mogu niti dobiti.

S druge strane, svi su svjedoci situacija u kojima se i za evidentne propuste ne snosi odgovornost. U Rijeci je za to dobar primjer natječaj za brod Galeb ili gradnja autobusnog kolodvora. I jedan i drugi projekt su evidentno neuspješni, ali za to nitko nije ni na koji način odgovarao.

Da bi mladi ljudi bili zadovoljni i da ne bi odlazili iz sredine u kojoj žive, treba im omogućiti ne samo radno mjesto i dobru plaću, nego im treba pokazati da se u društvu cijene prave vrijednosti i da u njemu nema mjesta nepravdi.

Gradska vlast treba stvoriti preduvjete za bolji život mladih i tada oni neće osjećati potrebu da odlaze. Konkretne mjere se mogu odnositi i na neke oblike financijske pomoći mladima, kao što je na primjer pomoć mladim obiteljima vezano na plaćanje troškova stanovanja,  na način da ih se oslobodi od plaćanja prireza i gradskih poreza, odnosno komunalnih davanja.

Mlade ćemo zadržati kada im omogućimo život koji neće biti opterećen osjećajem nepravde, borbom za opstanak i ideološkim prepucavanjima. Ostati će onda kada se ujutro probude zadovoljni i sretni što žive u lijepom gradu u kojem se ljudi uvažavaju, u kojem se mogu dobro zabaviti i u kojem mogu dovoljno zaraditi.”

Josip Ostrogović

“Složeni problem kao što je odlazak mladih ljudi iz grada Rijeke planiramo spriječiti s više mjera koje bi im olakšale pokretanje vlastitog poduzeća, povećale kvalitetu životnog standarda i omogućile razvoj.

Prva i najvažnija mjera je izgradnja dodatnih kapaciteta u vrtićima kako bi svako dijete imalo sigurno mjesto u vrtiću. Navedena mjera je iznimno važna kako bi se u periodu dok dijete ima maksimalnu brigu i mogućnost razvijanja svojih vještina, roditelji mogli posvetiti svojim poslovnim obavezama.  (mislimo da je ovo iznimno važna stvar)

Druga mjera je vezana uz poduzetništvo. Subvencioniranje troškova poduzetnika početnika je mjera koja postoji i koju namjeravamo zadržati dok ćemo nadodati mjeru subvencioniranja troškova mladih poduzetnika do 30 godina te mladima omogućiti da investiraju u svoja poduzeća, razvijaju ih i ostaju u Rijeci.

Također, određeni dio gradskih poslovnih prostora namijeniti ćemo isključivo za mlade poduzetnike koji obavljaju djelatnosti u IT sektoru. Navedeni prostor će korisnici moći koristiti do određene razine prihoda poduzeća te će korištenje biti vremenski ograničeno.

Povećat ćemo ulaganje u sveučilišni sport i sport općenito, kako bi perspektivni i kvalitetni sportaši imali kvalitetne uvjete za bavljenjem istim.”

Marko Filipović

“Svjedoci smo višegodišnjeg iseljavanja iz Hrvatske, a Rijeka nije plutajući objekt izgubljen u svemiru. Rijeka je grad u Hrvatskoj. Koliko se ljudi iseljavaju iz Hrvatske zbog ukupne ekonomske slike zemlje, toliko odlaze i iz Rijeke. Nije to opravdanje, već činjenica. I točno je da se iseljavanje mora zaustaviti, što ću, kao riječki gradonačelnik, ostvariti prvenstveno uz jačanje gospodarstva, između ostalog kroz nove investicijske cikluse uz korištenje sredstava Europske unije.

Rijeka je već sada najuspješniji grad u Hrvatskoj po količini EU novca uloženog u razvoj samog grada. S time nastavljamo u punoj brzini, sve do jačanja društvenog standarda i u konačnici, do otvaranja novih, dobro plaćenih, radnih mjesta.

Također, povlačit ću  neke poteze kojima ćemo nastojati zadržati mlade u gradu ili ih pak privući da dosele u grad, poput projekta stanova za najam. Zato ćemo imati i poseban razgovor s mladim Riječanima kroz našu kampanju Pojačaj Rijeku.

Nastavit ću i s unaprjeđivanjem školstva. Ono čime se već sada ponosimo je pokretanje Programa građanskog odgoja koji odgaja učenike da razmišljaju na drugačiji način, da se prema svemu postavljaju kritički, da budu otvorenog uma, empatični i svjesni svoje snage i uloge u društvu.  Moj je cilj da Rijeka postane moderan sveučilišni grad za novo doba – otvoren, zelen i kreativan.

Puno se već napravilo po tom pitanju – imamo vrhunsko Sveučilište, Kampus na Trsatu i dalje raste. Mladima su na raspolaganju Start up i ostali poduzetnički inkubatori, kao i financiranje programa udruga kulture, sporta i civilnog sektora uopće, a koje okupljaju mlade.

Izgrađeni su objekti za bavljenje sportom i rekreacijom. Kroz projekt u suradnji sa Sveučilištem, na Drenovi su izgrađeni stanovi za mlade znanstvenike, jeftinija je cijena kvadrata kod POS – ovih stanova… znači, temelji su postavljeni, no potrebno je mladima pružiti još bolju perspektivu, što će mi kao riječkom gradonačelniku biti jedna od temeljnih zadaća.

Mladi su istinska nova snaga svakog grada, pa tako i Rijeke.”

Nikola Ivaniš

“Samo otvaranje novih kvalitetnih radnih mjesta na koje se zapošljavaju mladi obrazovani ljudi, a koja su korektno plaćena, može zaustaviti mlade da ne odlaze “trbuhom za kruhom” u svijet.

Radnim mjestima u trgovačkim lancima, koja su slabo plaćena, a pri čemu nikakve perspektive nema, samo će se pospješiti odlazak mladih.
Mladi ne žele u svojoj zemlji, raditi potcjenjene i potplaćene poslova, radije će “trbuhom za kruhom”!”
Hrvoje Burić

“Držimo da je, osim odlaska mladih također problem odlazak i radno-sposobnog stanovništva Rijeke. Broj birača u Rijeci u 2007. godini bio je 132.754, a u 2017. godini svega 110.071. Nažalost taj trend se nastavlja i danas jer je gradska vlast gluha da se  pozabavi ozbiljnim demografskim problemima. Preduvjeta za ostanak je posao i stabilno društveno uređenje.

Jedan od mnogih primjera nesposobnosti gradske vlasti: Iako su svi uvjeti ispunjeni, nije realiziran projekt vrijedan 1,761 milijarde kuna “Aglomeracije Rijeka” od čega je 1,256 milijardi učešće sredstvima Europske unije. Početak realizacije projekta je trebao biti početak 2019. godine. Do danas je realizacija navedenog projekta nula kuna.

Nakon ulaganja u dvorane, bazene, kulturne objekte predlažemo brzi i snažan iskorak u demografsku politiku te smo javno predstavili slijedeći program:

-besplatni vrtić i upis za svu djecu od 3 godine

-besplatna prehrana za sve osnovnoškolce kao i produženi boravak kroz uvođenje dječje kartice.

Isto tako predstavili smo program za poduzetnike

1. Gradski fond za Start up tvrtke. Tvrtke koje započnu poslovanje ne mogu dobiti kredit financijskih institucija jer su početnici. Fond bi financirao upravo te tvrtke.

2. Najam gradskih prostora na način da je početna cijena prvo najniža, a ne kao do sada određena ovisno o vrsti djelatnosti i poziciji prostora.

3. Smanjenje prireza poreza na dohodak koji je sada maksimalnih 15 na 10 %. Spomenuti porez je izravan prihod gradskog proračuna. Dakle, nudimo pozitivno porezno okruženje.

BURA svojim programom želi da grad Rijeka postane grad u koji se dolazi živjeti, a ne grad iz kojeg se odlazi. Vjerujemo u naš program i očekujemo podršku Riječana!”

Aljoša Babić

“Odlazak mladih iz grada Rijeke moguće je samo otvaranjem novih radnih mjesta, a to je pak moguće jedino dovođenjem stranih investitora.

No, želim prije svega reći da migracije u današnjem svijetu ne doživljavam na tragičan način i da se to ne može usporediti s odlaskom od prije 100–tinjak godine , a niti onima 70.–tih godina prošlog stoljeća. Tragično je da netko mora odlaziti iz ovog grada zao što je to POSTAO IMPERATIV, a ne odabir i želja nekog Riječana. Nekada su ljudi u potrazi za poslom masovno dolazili u ovaj grad, a danas ne dolazi više nitko i Riječani se iz njega masovno iseljavaju.

U više navrata sam organizirao u Rijeci „Hrvatsko arapski gospodarski forum“ upravo sa željom dovođenja stranih investitora i u tom smjeru ću djelovati kao gradonačelnik. No, želim istaknuti da u tom smislu neću POTROŠITI NITI KUNU građana Rijeke na besmislena putovanja po Europi i svijetu koja ne rezultiraju ničem, ali ću učiniti sve da se strani investitori koji stignu u naš grad osjećaju više nego dobrodošli.

Sve pozitivna stremljenja (izgradnja džamije, riječki karneval, dolazak gosp. Miškovića i uspjesi nogometnog kluba Rijeka) nisu imali za posljedicu dolazak stranih investitora i otvaranje novih radnih mjesta.

Rijeku vidim kao Dubai, a ne B. Dubicu i grad koji će svatko tko to želi moći raditi i time ostvariti pravo na lijep život u ovome gradu.

Ukoliko to nismo uspjeli sami izboriti za to pravo, sada imamo mogućnost da napravimo grad iz kojeg u potrazi za poslom neće morati odlaziti naša djeca.”

Davor Štimac

“Naša stvarnost je da mladi ljudi svakodnevno napuštaju Rijeku, nažalost, više od prosjeka Hrvatske, jer nemaju povjerenja u budućnost i osjećaju nepoštovanje i nebrigu zajednice. Nemaju povjerenje u društvo koje se primarno bavi prošlošću i ideološkim prepucavanjem, a u zbilji zbrinjavanjem stranačkih poslušnika na način da ih se zapošljava u javni sektor bez ispunjavanja osnovnih kriterija stručnosti. Mladi ljudi žele se educirati i razvijati, žele stvarati i služiti društvu, ali traže i odgovarajući tretman i poziciju. Sad su na samom repu i nemaju utjecaj, da ne spominjemo moć odlučivanja ili društvene pozicije.

Obrazovanje u Rijeci zaostaje za potrebama gospodarstva koje opet zaostaje za razvijenim gospodarstvom u EU. Naša županija i grad su u udjelu domaće IT industrije tek na petom mjestu. ICT tvrtke iz Rijeke predstavljaju manje od 2% informatičke industrije u Hrvatskoj. Rezultat ovakvog stanja su 40% niža prosječna primanja u Rijeci u usporedbi prema Zagrebu, pa nije čudno da mnogi mladi Riječani odlaze u Zagreb ili prema zapadu gdje se više cijene mladi i obrazovani, željni učenja.

Mi u našem programu imamo četiri temeljna pravca djelovanja, POvezati, POkrenuti, POzeleniti i POmladiti. Poseban je pravac posvećen mladima pod imenom POmladiti koji se bavi privlačenjem, razvijanjem i zadržavanjem mladih ljudi i koji obuhvaća pedesetak projekata koji su fokusirani na rješavanje problema mladih. Projekti su podijeljeni u nekoliko grupa koje se bave podizanjem kvalitete života i rada, obrazovanjem i aktivnim življenjem te poticajnim mjerama za mlade na cjelovit i sustavan način sagledavaju rješenje problema mladih ljudi. Želim naglasiti da će na našim listama mladi imati značajan udio i da ćemo na konkretan način pokazati da vjerujemo u mlade. Želimo biti dosljedni i provesti strukturne reforme koje proizilaze iz naše strategije koju zovemo POštimavanje grada, a jedna od bitnijih je da doslovno pomladimo politiku i političare, jer želimo svježinu i čistoću za novi uzlet.

Zaključno, na temelju detektiranih potreba mladih potrebno je prvo POvezati  lokalnu upravu, sveučilište, gospodarstvo sa mladima i uskladiti njihove aktivnosti sa stvarnim potrebama modernog svijeta te se povezati i orijentirati prema njima, a ne se dijeliti i okretati prošlosti. To znači da se  POkrećemo prema budućnosti i stvaramo radna mjesta sa visokom dodanom vrijednošću i dobrim plaćama za radnike znanja. Moderna lokalna uprava mora stvarati uvjete za tvrtke i stanovnike (npr. manji troškovi) i poslovno okruženje za moderne industrije sa visokom dodanom vrijednošću (npr. atraktivni poslovni prostori) i privlačiti tvrtke i investitore koje takve poslove mogu osigurati Rijeci. Posljedica atraktivnih prilika za rad i život je privlačenje i zadržavanje mladih ljudi koji se onda odlučuju za zasnivanje obitelji, jer postoje poticajne mjere koje im to omogućuju.”

Vedran Vivoda

“Postavljanje dijagnoze problema zbog čega u gradu Rijeci živi sve manje ljudi, a pogotovo mladih možemo zaokružiti s dodatna dva temeljna problema ovog grad i zemlje općenito. Nemogućnost pronalaženja posla, odnosno ogroman postotak nezaposlenosti mladih u gradu i državi, te nemogućnost osiguravanja vlastitog krova nad glavom.

Hrvatska je na 7. mjestu u EU po postotku nezaposlenih mladih osoba (23,7%) što je iznimno porazna činjenica. Veliki broj mladih ljudi, posebno visoko obrazovanih, godinama su u potrazi za poslom u struci. Zbog te činjenice sve više upravo tih mladih obrazovanih ljudi u potrazi za normalnim uvjetima života odlazi iz ove zemlje, a posebno iz grada Rijeke.

U posljednjih 10 godina Grad Rijeka je izgubila više od 10% stanovništva, a statistika za 2019. godinu govori da je iz Rijeke u inozemstvo iselilo preko 1000 ljudi, mahom mladih visokoobrazovanih osoba. Ako tome dodamo, i jedan od najgorih prirodnih prirasta u Republici Hrvatskoj (preko -800) vidimo da Grad Rijeka pomalo odumire.

Statistika nezaposlenosti mladih osoba u Gradu se zadnjih godina popravlja (oko 1000 mladih nezaposlenih), ali na žalost, osnovni razlog smanjenja broja nezaposlenih mladih osoba je iseljavanje iz Hrvatske i potraga za poslom izvan granica Lijepe naše. Veliki broj mojih prijatelja (8 od 10 najužih prijatelja) i sugrađana napustio je Hrvatsku i Rijeku. Mladost iz ovog grada ne odlazi jer ovaj grad ne voli ili ne voli u njemu živjeti. Mladost iz Rijeke odlazi jer u njoj ne vidi svoju perspektivu.

Osnovna funkcija lokalne samouprave je podizanje kvalitete života, a to ovaj grad ne čini. Rijeka je među 3 najskuplja grada u Hrvatskoj, to je statistika a ne populizam. Ovaj grad kroz cijenu komunalnih usluga i cijenu života u njemu općenito, najprije kreira socijalne slučajeva a onda kroz proračun veselo pokazuje kako povećavaju naknadu za tu istu socijalu.

U svojem predstavljanju najavili smo neke osnovne smjernice našeg programa, kojeg ćemo detaljno predstaviti kroz 10ak dana. Osnovni cilj našeg programa je pokrenuti ovaj grad, stvoriti od njega mjesto ugodno za život i po mjeri svakog čovjeka. Zadržati mlade i kreirati im mogućnosti da razvijaju sebe i svoje obitelji u Grad koji teče, od rođenja, vrtićke dobi, školovanja, pronalaska posla i vlastitog krova nad glavom.

Smanjenje cijene vrtića na državni prosjek, te gradnja novih vrtića po skandinavskom modelu montažnih vrtića, to su konkretni koraci kako svakom djetetu u ovom gradu omogućiti jednaku priliku i jednake uvjete za smještaj u vrtićima.

Naša vizija je i Grad razvoja – uvođenjem konkretnih poticaja i olakšica poduzetnicima, želimo se boriti za svako radno mjesto. Da bi uopće probali zaustaviti iseljavanje mladih moramo, kako na nacionalnom, tako i na lokalnom nivou riješiti dva temeljna problema. Nezaposlenost, naročito mladih te stambeno pitanje. Za to nam trebaju hitne mjere koje možda nisu sve u nadležnosti jedinica lokalne uprave i samouprave ali na njima moramo inzistirati i zajedno ih na svim nivoima kreirati. Moramo kreirati grad u kojemu mladoj osobi nije problem naći posao u struci nakon završetaka obrazovanja.

Ono što predlažemo:

Poticaji za dolazak novih tvrtki u naš grad koje će stvoriti nova radna mjesta:

  • Potpuno smanjenje režijskih troškova u ovlasti Grada, prvenstveno za IT sektor, kreativne industrije, te proizvodne djelatnosti.
  • Stavljanje u funkciju gradskih prostora
  • Pojednostavljena procedura najma i priznavanje ulaganja u gradske prostore

Hitne mjere za zapošljavanje mladih:

  • Osnivanje lokalne agencije za potporu mladima u traženju posla u suradnji s HZZ
  • Financiranje / sufinanciranje edukacija za izradu poslovnih planova i organiziranje edukacija neophodnih za uspješniju realizaciju poduzetničkih ideja
  • Umrežavanje mladih poduzetnika
  • Razvoj programa prekvalifikacije ili dokvalifikacije, koji bi omogućili dugoročno nezaposlenima ili mladim osobama bez radnog iskustva brže zapošljavanje / samozapošljavanje
  • Stipendiranje deficitarnih zanimanja
  • Razmotriti iskustvo Njemačke – dualno obrazovanje ( teorija + praksa) tj. rani susret s radom i osposobljavanjem
  • Poticaji poslodavcima za zapošljavanje mladih

Rješavanje stambenog pitanja:

  • Subvencioniranje rate kredita na stambene kredite za stanovnike grada Rijeke (prebivalište na području grada 5 godina, ukoliko podnositelj zahtjeva ili član njegova domaćinstva nije vlasnik druge stambene jedinice na području RH.) u dobi od 18 do 45 godina. Sredstva bi se koristila za:
  • Izgradnju, dovršenje ili kupnju obiteljske kuće
  • Izgradnju, dovršenje ili kupnju stana
  • Izgradnja stanova po modelu poticajne stanogradnje (POS)
  • Po trenutačnom modelu POS-a koji se provodi u gradu Rijeci, obzirom na sistem bodovanja i rangiranja prosječna starost osoba koje dobivaju POS stanove blizu je 50 godina. Na takav način teško je mladim obiteljima steći pravo kupnje stanova po modelu poticajne stanogradnje te bi trebalo uvesti dodatne objekte POS-a s posebnim uvjetima natječaja koje pogoduju mladim obiteljima.
  • Rent to own sistem u kojem bi grad davao u najam mladim obiteljima stare, ali i novoizgrađene stanove koje bi imali priliku nakon 15 godina najma i otkupiti, a ukupna cijena nekretnine bila bi umanjena za uplaćenu cijenu najma kroz 15 godina

Uz posao i dobro obrazovanje svoje djece mlade obitelji, ali i mladi žele grad ugodan za život, a da bi takav postao moramo u njega unijeti malo boje. Grad treba otvoriti svojim vodama, moru i Rječini, valorizirati i revitalizirati povijesnu i kulturnu i industrijsku baštinu, a najviše od svega urediti parkove i šetnice koje bi postale mjesta rekreacije, zdravlja i druženja. Te za kraj postati grad kulture u punom smislu te riječi. Izgubili smo ono najvažnije i po čemu je Rijeka bila poznata, a to je naša nezavisna kulturna i alternativnu scena. To je ono na čemu treba raditi ali, ne uplitati se već pomno zalijevati.”

 Marin Miletić nije nam odgovorio na naš upit.

Isto tako, iako Možemo! Rijeka nema potvrđenog kandidata za riječkog gradonačelnika, oni su svoje odgovore na pitanje odlaska mladih iz Rijeke dali kao grupa:

“Rijeka je u odnosu na posljednjih popis stanovništva izgubila približno 10 posto svoje populacije, bilo zbog iseljavanja ili negativnog prirodnog priraštaja, i po tome je jedan od hrvatskih rekordera.

Nakon pristupanja Hrvatske Europskoj uniji, kada se dogodilo značajnije iseljavanje prema zemljama EU, pa tako i iseljavanje mladih Riječanki i Riječana, prema nalazima istraživanja “Gore je bolje?” skupine znanstvenika pod vodstvom dr. Zvonimira Galića s Filozofskog fakulteta u Zagrebu iz 2019. godine, među glavnim razlozima iseljavanja ispitanici su navodili financijsku situaciju u zemlji (65,3 posto), rasprostranjenost korupcije (53,2 posto), osjećaj netrpeljivosti (30,2 posto), loš rad državnih institucija (25,9 posto), nekvalitetne životne uvjete (25,7 posto) te(ne)kvalitetu ponuđenih poslova (23,8 posto).

Što se riječkih specifičnosti pri iseljavanju tiče, prema podacima iz 2017. oko 55 posto onih koji su iselili (neovisno o dobi), selili su u druge gradove i općine Primorsko-goranske županije, što može svjedočiti i o (previsokim) troškovima života u čemu se u riječkom slučaju ističu troškovi grijanja, o lakšem rješavanju stambenog pitanja van Rijeke (dijelom posljedici izostanka kvalitetnih stambenih mogućnosti), nižoj kvaliteti života u gradu, gašenju ili masovnim otpuštanjima u strateški važnim tvrtkama u posljednjim desetljećima (Croatia Line, Vulkan, Torpedo, Hartera, GP Primorje…) koja su značajno promijenila gospodarsku sliku grada, ali i povratku mladih u rodna mjesta nakon studija.

Ako ćemo se osvrnuti na nalaze istraživanja Filozofskog fakulteta iz 2019., na lokalnoj razini svakako možemo utjecati na sprječavanje korupcije budući da se kao politička platforma snažno zalažemo protiv koruptivnih praksi. Nizom politika na svim poljima koja se nalaze u ingerenciji Grada ojačat ćemo povjerenje u instituciju Grada, prije svega lakšom dostupnošću ključnih informacija iz domene gradske uprave. Svojim socijalnim politikama i javnom komunikacijom svakako ćemo utjecati na smanjenje osjećaja netrpeljivosti prema različitim socijalno isključenim i/ili “različitim” društvenim skupinama.

Utjecaj na kvalitetu života iz svoje zeleno-lijeve prizme možemo izvršiti nizom politika i mjera. Od, najopćenitije, poticanja društvenog poduzetništva, preko prelaska na zelenu ekonomiju, energetske tranzicije (sufinanciranje fotonaponskih sustava, ulaganje u energetsku obnovu gradskih pročelja, zamjena sustava centralnog grijanja u zgradama lokalnim podstanicama koje koriste dizalice topline…), prelaska na održivije načine kretanja gradom, uvođenja društvenih inovacija i inovativnih socijalnih politika usmjerenih pronalaženju kreativnih odgovora na potrebe u zajednici, kreiranja programa za uključivanje i osnaživanje ranjivih skupina, uspostavu fonda za krizne jednokratne naknade onima u riziku od energetskog siromaštva, ulaganja u povećanje kvalitete života po kvartovima, boljeg upravljanja gradskim stambenim fondom i bolje kapitalizacije gradske imovine generalno, pa do ulaganja u gradnju novih javnih gradskih stanova. U suradnji sa Sveučilištem i ulaganjem u njegov razvoj možemo spriječiti odljev visokoobrazovanih kadrova iz našeg grada u Zagreb i inozemstvo a kroz zelenu reindustrijalizaciju utjecati na stvaranje novih, održivijih prilika za zapošljavanje.

Sve ove mjere odnose se na sve građane, pa tako i na mlade, koji su zbog svoje mobilnosti – po dobnoj osnovi – najistaknutiji među onima koji iseljavaju.

Ako specifično govorimo o mladima, i tu vidimo niz prilika za unapređenje njihovog statusa u društvu pa onda posljedično i utjecaja na planiranje njihovog ostanka u Rijeci u dobi kad ulaze na tržište rada. Primjerice, možemo pri Gradskom vijeću osnovati Odbor za mlade koji će kao savjetodavno tijelo kontinuirano stvarati politike grada zajedno s mladima i raditi na povezivanju mladih s tijelima javne vlasti. Možemo osnovati kolegij mladih kao savjetodavno tijelo gradonačelnika/ice koje će zajedno s vodećom figurom u Gradu mapirati potrebe mladih i osluškivati njihove želje te prema tome oblikovati strateške politike Grada, raspisivati projekte i surađivati s lokalnim organizacijama civilnog društva kako bi ovaj grad postao mjesto u kojem mladi žele ostati i/ili mu se vratiti. Time će se mlade poticati i na participaciju te raditi na promjeni stava da politika nije (samo) instrument za osobni probitak i korupciju već alat kojim činimo pozitivne promjene u lokalnoj zajednici.

Možemo aktivnije raditi i na politici zapošljavanja mladih, pogotovo kroz društveno i zadružno poduzetništvo. Možemo kvalitetnije upravljati hubovima i co-working prostorima te dati poticaje za mlade profesionalce/ke i freelancere, posebno u IT industriji i kulturnim i kreativnih industrijama.

I konačno, možemo utjecati na podizanje opće “energije” grada i njegove vibrantnosti, boljom brigom o javnim prostorima u kojima se zbiva društveni život mladih, ali i poticanjem mladih na veću participaciju u kulturi i društvenim aktivnostima.”

Komentari