Nakon 23 godine Grad Opatija predlaže povećanje komunalne naknade

32
kirigin

Brojni gradovi i općine diljem Hrvatske, suočeni s istim izazovima rastućih troškova i potrebom da očuvaju kvalitetu komunalnih usluga, pokrenuli su postupke koji prethode povećanju komunalne naknade. To je trend uvjetovan ekonomskim okolnostima – posljednjih godina znatnim globalnim porastom cijena energenata, repromaterijala, rada…Isti razlozi primorali su i Grad Opatiju da kroz izmjenu dvije odluka pokrene postupak povećanja komunalne naknade od 1. siječnja 2026. godine.

– Svjesni smo činjenice da svaka vijest o poskupljenju izaziva zabrinutost i nezadovoljstvo. Nitko ne želi plaćati više, i to je posve razumljivo. No, značajnije povećanje komunalne naknade radi velikog povećanja troškova, pogotovo u posljednje tri godine, postalo je nužnost u cilju, ne samo očuvanja komunalnog standarda, nego njegovog povećanja koje građani traže. U konačnici, radi se o povećanju od nekoliko eura mjesečno koje će omogućiti da naš grad ima razinu uređenosti koja i privlači posjetitelje, a koja i kod nas Opatijaca, izaziva ponos i zadovoljstvo, kazao je gradonačelnik Fernando Kirigin na današnjoj konferenciji za novinare.

Komunalna naknada je namjenski prihod koji se prvenstveno koristi za održavanje i unaprjeđenje komunalne infrastrukture: cesta, šetnica, javne rasvjete, zelenih površina, dječjih igrališta i druge komunalne opreme.

– U Opatiji se vrijednost boda komunalne naknade nije mijenjala više od 20 godina, još od 2002. godine. U međuvremenu, cijene energenata, građevinskog materijala, a pogotovo usluga i rada znatno su porasle, a očekivanja komunalnog standarda opravdano su ostala visoka i svakodnevno se povećavaju. U takvoj situaciji, zadržavanje iste razine komunalne naknade kao početkom stoljeća je naprosto neizvedivo, istaknuo je gradonačelnik.

Prema Programu održavanja komunalne infrastrukture za 2025. godinu, troškovi održavanja na godišnjoj razini iznose 5,7 milijuna eura, a prihod od komunalne naknade je manji od 3 milijuna eura, što znači da se na održavanje troši 2,7 milijuna eura više nego što se putem komunalne naknade uplaćuje u gradski proračun. Dakle, prihodi od komunalne naknade pokrivaju svega 52,58% troška održavanja.

Još do prije nekoliko godina, prije nego što je inflacija počela znatno utjecati na rast cijena, prihodima od komunalne naknade uspijevalo se pokriti gotovo 90% troškova održavanja. Razliku Grad godinama pokriva iz drugih izvora proračuna. Međutim, strateško opredjeljenje Grada usmjereno na ograničavanje pretjerane izgradnje i smanjenje prodaje gradske imovine, kontinuirano i značajno umanjuje prihode od komunalnog doprinosa, prodaje imovine, a uočljiv je i trend smanjenja prihoda od poreza na promet nekretnina. Svi ti prihodi predstavljali su značajan dio izvora iz kojih su se financirali upravo troškovi održavanja i građenja komunalne i druge javne infrastrukture – odnosno, nadoknađivao manjak između značajnih troškova održavanja komunalne infrastrukture i prihoda od komunalne naknade. Zbog svega navedenog, u planu je da se od 1. siječnja 2026. godine vrijednost boda komunalne naknade poveća s 1,38 na 2,00 eura po kvadratnom metru. Uz vrijednost boda komunalne naknade planira se i usklađenje – povećanje koeficijenata u pojedinim zonama u kojima je ulaganjima od 2002. godine do današnjeg dana znatno podignut komunalni standard.

Također treba naglasiti da je, osim velikog povećanja troškova u razdoblju od 2002. godine do danas, na zahtjev građana, došlo i do jako velikog povećanja površina koje se održavaju. Orijentacije radi: površina javne namjene u ručnom i strojnom pometanju je povećana za 8.001.421 m2 (pometanje površina x broj pometanja godišnje), automatski sustav navodnjavanja povećan je za 23.502 m2, orezivanje raslinja uz ceste, puteve, stubišta i sječa suhih grana stabala povećana je za 26.722 m2. Kilometraža nerazvrstanih cesta koje su obuhvaćene održavanjem povećana je s 35,83 km na 91,02 km, a broj dječjih igrališta na uređenju i održavanju je s 13 porastao na 27 u odnosu na 2002. godinu. Površina za pometanje je povećana za 30 posto, površine pod sustavom navodnjavanja su utrostručene, površine orezivanja raslinja uz ceste, puteva i stubišta te sječu suhih grana porasle su za 60 posto. Isto tako, kilometraža nerazvrstanih cesta porasla je za dva i pol puta, a broj dječjih igrališta na uređenju i održavanju se udvostručio.

Ovim povećanjem komunalne naknade pokrit će se 77% sadašnjih troškova održavanja komunalne infrastrukture. Kako se ne bi još više opterećivalo budžete građana, razliku se planira nadomjestiti povećanjem poreza na nekretnine (koji je zamijenio porez na kuće za odmor), a u dijelu koji se odnosi na objekte koje u velikoj većini slučajeva ne posjeduje lokalno stanovništvo.

– Iz svega navedenog, jasno je shvatiti da se bez ovog koraka neće moći zadržati postojeći komunalni standard, a kamoli ga unaprijediti. Alternativa bi bila smanjenje razine komunalnih i javnih usluga, što nije opcija koju bismo mogli prihvatiti bez štete za kvalitetu života u našem gradu, poručio je gradonačelnik.

Prikaz prijedloga povećanja vrijednosti boda komunalne naknade po zonama na primjeru nekretnine površine 100 m2

Zona Sadašnji godišnji iznos za površinu od 100 m² Prijedlog novog godišnjeg iznosa Razlika mjesečno
I. 138 € 200 € 5,17 €
II. 124,20 € 180 € 4,65 €
III. 110,40 € 160 € 4,13 €
IV. 96,60 € 140 € 3,62 €
V. 69 € 100 € 2,58 €
VI. 41,40 € 60 € 1,55 €

Uz vrijednost boda komunalne naknade planira se i usklađenje – povećanje koeficijenata u pojedinim zonama u kojima je ulaganjima od 2002. godine do danas  podignut komunalni standard. Tako bi na primjeru nekretnine površine od 100 m2 ukupno mjesečno povećanje komunalnog boda i koeficijenta npr. u Veprincu, Poljanama i Dobreću iznosilo 3,21 eura mjesečno, a u Pobrima 4,88 eura mjesečno.

I dalje su zadržana prava kojima se postojećom Odlukom oslobađaju od plaćanja komunalne naknade vlasnici ili korisnici stambenog prostora koji imaju status hrvatskog ratnog vojnog invalida iz Domovinskog rata i člana obitelji poginulog, zatočenog ili nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata utvrđen suglasno važećem zakonskom propisu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji. Od plaćanja komunalne naknade oslobođeni su i najmoprimatelji i vlasnici stanova u kojima stanuju, ako ostvaruju pravo na pomoć za uzdržavanje sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi ili pravo na subvenciju komunalnih usluga po socijalnom programu Grada Opatije.