5 znanstveno dokazanih načina kako smanjiti rizik od malignih bolesti

35
stetoskop na papiru

Još uvijek nije pronađen lijek protiv malignih bolesti, ali zato postoje znanstveno dokazani načini koji vam mogu pomoći pri sprječavanju razvitka jednih od bolesti.

U Hrvatskoj svaka četvrta osoba oboli od neke maligne bolesti, a smrtnost od raka viša je čak i od europskog prosjeka. Najvažniji razlog zbog kojeg su statistički podaci toliko loši je nedostatak znanja o važnosti preventivnih pregleda i zdravog načina života. Važno je naglasiti da veliki dio rizika od malignih bolesti ovisi o nama samima. Znanstvenici u Velikoj Britaniji raznim su istraživanjima došli do zaključka kako se čak 4 od 10 slučaja raka mogu spriječiti prevencijskim promjena u kvaliteti svakodnevnog načina života.

5 znanstveno dokazanih načina kako smanjiti rizik od malignih bolesti, pročitajte u nastavku.

1. Prestanite pušiti, ili nemojte ni početi
Pušenje je predstavlja najveći faktor rizika za pojavljivanje malignih bolesti. Bez daljnjeg možemo se složiti da najviše uzrokuje rak pluća, koja je najsmrtonosnija bolest na svijetu. Rak pluća uzrokuje veći postotak smrtnih slučaja od karcinoma dojke, debelog crijeva i prostate zajedno. Međutim, važno je znati da se rizik od raka uzrokovan pušenjem ne zaustavlja samo na plućima. Pušenje također uzrokuje rak usne šupljine, nosa, sinusa, glasnica, jednjaka, jetre, gušterače, želuca, bubrega, jajnika, mjehura, debelog crijeva i vrata maternice, kao i neke oblike leukemije.

2. Održavajte zdravu tjelesnu težinu
Prema podacima Svjetskog fonda za istraživanje raka, prekomjerna tjelesna težina ili gojaznost povećavaju rizik od razvoja jedanaest različitih vrsta raka: debelog crijeva, grla, gušterače, jetre, bubrega, dojke (nakon menopauze), želuca, maternice, jajnika, prostate. Jedan od razloga zašto pretilost uzrokuje maligne bolesti jesu masne stanice, koje otpuštaju hormone poput estrogena koji mogu povećati izglede za razvoj određenih vrsta malignih bolesti.

Jednostavan način kako možete pregledati i procijeniti može li vas tjelesna težina izložiti riziku je praćenje vašeg struka. Masnoća u abdomenu je iznimno opasna. Znanstvenici smatraju da je razlog donji sloj želučane masti, nazvan visceralna mast, koji oslobađa velike doze proteina koji pomažu u rastu tumora, odnosno protein pomaže pretvoriti nekancerogene stanice u kancerogene stanice.

3. Omogućite si dovoljno kvalitetnog sna
Premalo sna iscrpljuje naše tijelo i „prirodne stanice ubojice“ odnosno bijele krvne stanice koje mogu uništiti kancerogene stanice. Količina sna koja je optimalna za zdrav život nije jednaka kod svake osobe. Za većinu odraslih potrebna količina sna je oko 7 ili 8 sati u komadu i to za vrijeme noći. Rad u noćnim smjenama prema istraživanjima Svjetske zdravstvene organizacije povećava rizik od malignih bolesti.

4. Rekreirajte se barem tri puta tjedno
Vježba pomaže održavanju zdravih hormonskih razina i imunološkog sustava, važnih za očuvanje tijela od napada zloćudnih stanica. Redovita rekreacija povezana je s 24% manjim rizikom od raka debelog crijeva, 12% manjim rizikom od raka dojke i 20% manjim rizikom od raka maternice. Studija provedena 2016. godine na više od 1,4 milijuna ispitanika u SAD-u i Europi pokazala je da ljudi koji redovito vježbaju smanjuju rizik od razvoja 13 različitih vrsta malignih bolesti.

5. Jedite hranu bogatu vlaknima poput cjelovitih žitarica, graha, graška i sjemenki
Još jedan ključan način kako smanjiti rizik od malignih bolesti i očuvati zdravlje stanica je unos dovoljne količine hrane bogate vlaknima. Osim što vam hrana bogata vlaknima omogućuje da dulje ostanete siti, uvelike će pomoći pri sprječavanju nastanka raka debelog crijeva zbog vrlo kvalitetnog reguliranja probavnog sustava. Osim hrane bogate vlaknima znanstvenici već desetljećima znaju kako ljudi koji više konzumiraju hranu bogatu vitaminom C, smanjuju rizik od malignih bolesti. Najviše se preporučuje konzumacija svježeg voća i povrća pa se umjesto raznih vitaminskih dodataka uvijek radje odlučite za svježe namirnice.

Više na: businessinsider

Komentari