Astronomi su otkrili planet s tri sunca

Za nas ljude, jedno Sunce je normalna pojava, ali naš Sunčev sustav zapravo je neobičan. Većina zvijezda u galaksiji Mliječni put ima barem jednu zvijezdu pratiteljicu. Sada, u sustavu udaljenom 1.800 svjetlosnih godina, astronomi su konačno potvrdili plinoviti gigantski planet koji kruži oko zvijezde u trostrukom zvjezdastom sustavu.

Ovaj sustav, nazvan KOI-5, smješten je u sazviježđu Labuda, a egzoplanet u njemu potvrđen je više od deset godina nakon što ga je prvi put otkrio svemirski teleskop za lov na planete Kepler. Zapravo, planet – danas poznat kao KOI-5Ab – bio je drugi kandidat za otkrivanje egzoplaneta koji je izveo Kepler kada je započeo s radom još 2009. Ali pao je usput. “KOI-5Ab je napušten jer je bio složen i imali smo tisuće kandidata”, rekao je astronom David Ciardi iz NASA-inog Instituta za nauku Exoplanet. “Birali smo lakše nego KOI-5Ab, a mi smo svaki dan učili nešto novo od Keplera, tako da je KOI-5 uglavnom bio zaboravljen.” Lovci na egzoplanete nastoje izbjegavati složenost sustava s više zvijezda; od preko 4.300 egzoplaneta potvrđenih do danas, manje od 10 posto pripada sustavima s više zvijezda, iako takvi sustavi dominiraju galaksijom. Kao rezultat, vrlo se malo zna o svojstvima egzoplaneta u sustavima s više zvijezda, u usporedbi s onima koji kruže oko usamljene zvijezde. Nakon Keplerovog otkrića, Ciardi i drugi astronomi koristili su zemaljske teleskope kao što su Palomar Observatory, WM Keck Observatory i Gemini North teleskop za proučavanje sustava. Do 2014. identificirali su dvije zvijezde pratiteljice, KOI-5B i KOI-5C.

Izuzetno teško bilo je shvatiti je li pad u svjetlu zvijezda koji je primijetio Kepler uzrokovao egzoplanet ili nešto drugo. Projekt je uskočio u pretvrdu košaru. 2018. godine posao je preuzeo Keplerov nasljednik TESS. “Pomislio sam u sebi: ‘Sjećam se ove mete'”, rekao je Ciardi. “Ali još uvijek nismo mogli definitivno utvrditi je li planet stvaran ili je blip podataka došao od druge zvijezde u sustavu – mogla je biti četvrta zvijezda.”

On i njegov tim počeli su raditi, analizirajući sve prethodne podatke. Izvrsno svjedočeći o sposobnostima naših teleskopa za lov na planete, istraživači su otkrili da da, uistinu postoji egzoplanet u orbiti oko KOI-5A, pod kosim kutom prema barem jednoj od zvijezda u trostrukom sustavu. “Ne znamo za mnoge planete koji postoje u sustavima s tri zvijezde, a ovaj je poseban jer mu je orbita iskrivljena”, rekao je Ciardi. Znanstvenici su uspjeli utvrditi da je planet KOI-5Ab vjerojatno plinoviti div s približno polovinom mase Saturna i 7 puta većom od Zemlje, na vrlo bliskoj orbiti oko KOI-5A. KOI-5A i KOI-5B, obje približno iste mase kao i Sunce, tvore relativno blisku binarnu strukturu, s orbitalnim razdobljem od oko 30 godina. Treća zvijezda, KOI-5C, kruži oko binarne jedinice na mnogo većoj udaljenosti, s razdobljem od oko 400 godina – nešto većim od Plutonove 248-godišnje orbite.

Dakle, ako biste mogli stajati na KOI-5Ab, KOI-5A bi dominirao nebom. KOI-5B bi izgledao poput Sunca sa Saturna (Saturn je na 29-godišnjoj solarnoj orbiti). A KOI-5C bi izgledao poput vrlo sjajne zvijezde. Orbita KOI-5Ab neusklađena je s KOI-5B, što je zanimljivo. Ako su svi predmeti nastali od istog vrtložnog diska materijala, trebali bi se poravnati više ili manje na istoj ravni, poput planeta Sunčevog sustava oko Sunčevog ekvatora. Istraživači misle da je KOI-5B mogao gravitacijski poremetiti orbitu egzoplaneta, izbacivši je iz poravnanja dok se planet stvarao.

Vidjeli smo i druge dokaze koji sugeriraju da se to može dogoditi. Sustav trostrukih zvijezda otkriven je prošle godine s većinom nestalnim protoplanetarnim diskom. Svi planeti koji se tamo formiraju vjerojatno će završiti na prilično čudnim putanjama. Dakle, iako nismo potvrdili mnogo egzoplaneta u sustavima trostrukih zvijezda, pronalazak više NJIH pomoći će astronomima da modeliraju ove procese i shvate divlju dinamiku. “Još uvijek imamo puno pitanja o tome kako i kada se planeti mogu formirati u sustavima s više zvijezda i kako se njihova svojstva uspoređuju s planetima u sustavima s jednom zvijezdom“, rekao je Ciardi. “Detaljnijim proučavanjem ovog sustava, možda možemo dobiti uvid u to kako Svemir stvara planete. Otkriće je najavljeno na 237. sastanku Američkog astronomskog društva.