Ogromna mreža luka, kontejnerskih brodova i transportnih tvrtki koja prevozi robu diljem svijeta jako je zapetljana, a troškovi dostave vrtoglavo rastu. To je zabrinjavajuća vijest za trgovce na malo i nadolazeće blagdanske kupovine.
Nakon više od 18 mjeseci od početka pandemije, poremećaji u globalnim lancima opskrbe postaju sve gori. Dolazi do nestašice potrošačkih proizvoda, a isporuka robe postaje sve skuplja. Nerazriješeni zastoji i pojava novih problema, uključujući varijantu Delta, znače da će se kupci ove blagdanske sezone vjerojatno suočiti s višim cijenama i manjim izborom. Tvrtke kao što su Adidas (ADDDF), Crocs (CROX) i Hasbro (HAS) već upozoravaju na prekide u pripremama za ključno razdoblje na kraju godine.
“Pritisci na globalne lance opskrbe nisu ublaženi i ne očekujemo ih u skorije vrijeme”, rekao je Bob Biesterfeld, izvršni direktor C.H. Robinson, jedna od najvećih svjetskih logističkih tvrtki. Najnovija prepreka je u Kini, gdje je terminal u luci Ningbo-Zhoushan južno od Šangaja zatvoren od 11. kolovoza nakon što je radnik pristaništa bio pozitivan na Covid-19. Glavne međunarodne brodske linije, uključujući Maersk (AMKBY), Hapag-Lloyd (HPGLY) i CMA CGM prilagodile su rasporede kako bi izbjegle luku i upozoravaju korisnike na kašnjenja.
Djelomično zatvaranje treće najprometnije kontejnerske luke na svijetu remeti druge luke u Kini, dolazi do stalnog nedostatka kontejnera, zatvaranja tvornica povezanih s koronavirusom u Vijetnamu i dugotrajnih učinaka blokade Sueskog kanala u ožujku.
Špedicije očekuju nastavak globalne krize. To uvelike povećava troškove premještanja tereta i moglo bi povećati pritisak prema potrošačkim cijenama. “Trenutno očekujemo da će se stanje na tržištu popraviti. Najranije bi to moglo biti u prvom tromjesečju 2022.“, rekao je u nedavnom priopćenju izvršni direktor Hapag-Lloyda Rolf Habben Jansen. “Šanse da plovilo stigne na vrijeme su oko 40%, dok je prošle godine bilo 80% u ovo vrijeme. “
Troškovi isporuke robe iz Kine u Sjevernu Ameriku i Europu nastavili su rasti u posljednjih nekoliko mjeseci, nakon skoka početkom godine, pokazuju podaci londonskog Drewry Shippinga, čiji Svjetski kontejnerski indeks pokazuje da su ukupni troškovi isporuke kontejnera od 15 metara na osam glavnih ruta u smjeru istok-zapad u tjednu do 19. kolovoza dosegli 9613 dolara, što je 360 posto više nego prije godinu dana.
Najveći skok cijene dogodio se na ruti od Šangaja do Rotterdama u Nizozemskoj, a cijena kontejnera od 15 metara porasla je za 659% na 13.698 dolara. Skočile su i cijene kontejnerskog prijevoza na rutama od Šangaja do Los Angelesa i New Yorka. “Trenutne povijesno visoke stope vozarina uzrokovane su činjenicom da postoji nezadovoljena potražnja”, rekao je Soren Skou, izvršni direktor kontejnerskog diva Maersk, u pozivu o zaradi ovog mjeseca. “Jednostavno nema dovoljno kapaciteta”, dodao je.
Zatvaranje pojedinih kineskih kontejnerskih luka utjecalo je na zagušenje drugih kontejnerskih luka diljem svijeta. To pak utječe na distribuciju robe do krajnjih potrošača. Gužve u lukama prelit će se na gužve u skladištima, a to bi u konačnici moglo preopteretiti kapacitet cesta i željeznica.
Zbog zagušenosti kontejnerskih luka, veće količine tereta slijevaju se u zračne luke. U nekim od većih američkih zračnih luka, poput Chicaga, preuzimanje tereta kasni i po dva tjedna. Napori za suzbijanje Covida-19 nedavno su poremetili promet u zračnim lukama Shanghai Pudong i Nanjing u Kini.
Sve navedeno itekako će utjecati na krajnje kupce jer će zbog kašnjenja i brojnih poremećaja u globalnim opskrbnim lancima, značajno narasti cijene proizvoda i usluga. Na primjer, Hasbro povećava cijene kako bi nadoknadio rastuće troškove prijevoza i robe. Tvrtka predviđa da će njezini troškovi pomorskog prijevoza ove godine biti u prosjeku četiri četiri puta veći nego prošle, prema izjavi glavne financijske direktorice Deborah Thomas. Kupci bi također trebali čekati dulje od uobičajenih rokova isporuke i možda će morati imati u rukavu nekoliko različitih ideja za darove. “Kao što smo predviđali mjesecima, kupci će za blagdane vidjeti neke prazne police”, rekao je Biesterfeld. “A ako većinu svojih poklona kupujete putem interneta, učinite to ranije. Vrijeme isporuke može biti četiri do šest tjedana.”
Izvor: CNN









































