3. Bijenale industrijske umjetnosti (IAB 2020) Ride Into the Sun – Ravno u Sunce u sklopu projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture

304
Labin-Underground City

Treće Bijenale industrijske umjetnosti najavljeno za ljeto 2020. godine, održat će se u sklopu projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture i njegova dva od ukupno sedam programskih pravaca Doba moći i Dopolavoro.

Labin, Lamparna
Labin – Lamparna

Otvorenje će biti krajem srpnja. Umjetnička manifestacija trajat će 2 mjeseca te će biti strukturirana u 3 geografski odvojene, ali tematski međusobno povezane izložbene cjeline: Labin s Lamparnom i susjednom, rudarskom Rašom funkcionira kao polazišna točka i svojevrsno središte Bijenala iz kojeg se razvija u druge gradove – Rijeku, Vodnjan i Pulu.

Labin _lokacija Bijenala 2020 _šoht u procesu obnove
Labin – lokacija Bijenala 2020. šohta u procesu obnove

Kustosi 3. Bijenala industrijske umjetnosti (BIU 2020) su Branka Benčić – nezavisna kustosica i umjetnička voditeljica APOTEKE – Prostora za suvremenu umjetnost u Vodnjanu, Gerald Matt – direktor Umjetničkog instituta u Beču i bivši direktor Kunsthalle Beč, Ksenija Orelj – viša kustosica u riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti te Christian Oxenius – nezavisni kustos i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala (IBA – International Biennial).

Branka Benčić, kustosica BIU 2020
Branka Benčić, kustosica BIU 2020

Bijenale industrijske umjetnosti je manifestacija suvremenih umjetničkih praksi koju je osnovao umjetnički kolektiv Labin Art Express XXI kao eksperimentalnu platformu za realizaciju njihova fundamentalnog projekta: izgradnje futurističkog Podzemnog grada 150m ispod površine zemlje u svrhu revitalizacije bivših istarskih ugljenokopa u Labinu i Raši koja je započela ove godine rekonstrukcijom izvoznog tornja okna Podlabin – šohta.

Christian Oxenius, kustos BIU 2020
Christian Oxenius, kustos BIU 2020

Veliki dio umjetničkih radova producirat će se posebno za Bijenale 2020 tijekom umjetničkih rezidencija autora u ovoj i idućoj godini, a svi će radovi činiti kompleksnu konstelaciju koja se bavi propitivanjem odnosa između umjetnosti i društva, s naglaskom na povijesnoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj specifičnosti gradova u kojima će se odvijati. Izložba u Labinu bavit će se mogućnostima materijalizacije utopije Podzemnog grada kao prostora potencijala u doba snažnog utjecaja deindustrijalizacije. Istovremeno, izložba se odmiče od fundamentalne kritike utopije kao totalitarističke vizije koja stoji nasuprot “stvarnosti” svijeta u kojemu je različitost ključni faktor očuvanja života.

Gerald Matt, kustos BIU 2020
Gerald Matt, kustos BIU 2020.

Izložba u Puli bavit će se odnosom politike i estetike, antičkim naslijeđem grada i turizmom, položajem filmske industrije kao aparatusa moći, kao i deindustrijalizacijom u vidu propale brodograđevne industrije. Gašenje brodogradilišta i neminovni pokušaj njegove “prekvalifikacije” u primarno turističku destinaciju, odnosno problem nestajanja rada i proizvodnje, čvrsto povezuje Pulu s Rijekom gdje izložba u MMSU-u ima za cilj prikazati alternativne koncepte i modele rada u doba tranzicije industrijskog u informatičko društvo, poput pobune protiv imperativa prekomjernog rada i neprekidnog natjecanja kroz prakticiranje slobodnog vremena, inercije, odugovlačenja i apstinencije od rada.

Ksenija Orelj, kustosica BIU 2020
Ksenija Orelj, kustosica BIU 2020.

Naziv Bijenala 2020 Ride Into the Sun – Ravno u Sunce, preuzet od istoimene pjesme legendarnih njujorških glazbenika Velvet Underground, utjelovljuje imanentnu težnju za boljim svijetom i životom koja se može završiti ugodnim snom o suncem obasjanoj Arkadiji, miroljubivom i prosperitetnom društvu idiličnog života ili noćnom morom paklenog svijeta prepunog ljudskih i prirodnih katastrofa. Stoga, ovo Bijenale ne podupire ideju “podzemlja” u ideološkom smislu, kao alternativu “nebesima”, već podupire stvarnu, fizičku formu istraženog životnog prostora, kojemu, paradoksalno, posvećujemo daleko manje pažnje nego nepoznatom svemiru. U ovom trenutku velike društvene regresije koja obilježava europski i širi internacionalni kontekst, 3. Bijenale industrijske umjetnosti otvara pozicije promišljanja novih horizonata koji će nadrasti atmosferu fragmentacije i osjećaj gubitka nade.
3.Bijenale industrijske umjetnosti (IAB 2020) vodi i njime upravlja Labin Art Express XXI: Dean Zahtila, predsjednik i Damir Stojnić, umjetnički voditelj.