Naslovnicaa Događanja Koncerti Najava: Simfonijski koncert “Grieg, Beethoven, Palanović” u HNK Ivana pl. Zajca

Najava: Simfonijski koncert “Grieg, Beethoven, Palanović” u HNK Ivana pl. Zajca

Uz Griega i Beethovena, praizvedba simfonije napisane za riječku operu pod ravnanjem maestra Matvejeffa i uz solistički nastup Ivane Srbljan!

Podijeli

Maestro Ville Matvejeff vraća se simfonijskim koncertima u Rijeci, a dirigirat će izvedbom koncerta „Grieg, Beethoven, Palanović“ u utorak, 20. ožujka 2018. s početkom u 19.30 sati.

Maestro Ville Matvejeff

Na koncertu će biti praizvedena Simfonija „Jasan dan“ što ju je Dubravko Palanović, jedan od najtalentiranijih hrvatskih skladatelja mlađe generacije, napisao upravo za riječku Operu odnosno za orkestar i zbor Opere HNK Ivana pl. Zajca, a u čijoj će prvoj izvedbi solistički nastupiti mezzosopranistica Ivana Srbljan!

Ivana Srbljan

„Ishodište i inspiraciju za svoj naum Palanović je pronašao u tri pjesme Ivana Gorana Kovačića – Jasan dan (1942), Mračno doba (1941) i Smirenje (1931) koje je ujedno u potpunosti ugradio u svoje djelo. Na taj način, njegova simfonija postala je simfonija-kantata, vrsta u kojoj je osim velikog orkestralnog aparata zastupljen i ljudski glas: zbor i mezzosopran-solo. Svaka od izabranih Goranovih pjesama donosi ne samo snažne i opojne slike prirode, intenzivna emotivna pjesnikova raspoloženja, metafore, slutnje i odjeke tadašnjih događanja, autobiografskih stanja, već one u sebi a priori sadrže glazbu, ritamski profinjen niz naglasaka majstorski složenih u stihove, koje je moglo čuti i „materijalizirati“ samo istančano uho bogomdanog pjesnika.“ Napisao je to o Simfoniji „Jasan dan“ muzikolog Davor Merkeš te zaključio: „Simfonija plijeni ljepotom i bogatstvom harmonijskih rješenja, glazbenih ideja i duboko proživljenom transformacijom metafizičke ljepote pjesničkih stihova u jednako tako apstraktni prostor zvuka: Palanović u svom djelu dostiže sinestetičku sintezu misli, snažnih i intenzivnih pjesnikovih slika i raskošnog svijeta tonova velikog emotivnog naboja.“

Dubravko Palanović

Dubravko Palanović (1977) hrvatski je skladatelj i kontrabasist. Skladao je za ugledne ansamble, filharmonije, orkestre. Bio je član renomiranog omladinskog orkestra „Gustav Mahler” pod vodstvom Claudia Abbada. Osnivač je ansambla „Acoustic project” u kojem sklada, aranžira i svira s vrsnim hrvatskim glazbenicima, većinom članovima Zagrebačke filharmonije. Svoju simfoniju skladanu posebno za riječku Operu temelji na poeziji Ivana Gorana Kovačića.

Osim novog djela, u prvom će dijelu koncerta biti izvedena i poznata djela dvojice glazbenih velikana, Prva „Peer Gynt” suita Edvarda Griega i Prva simfonija Ludwiga van Beethovena.
Ikona norveške glazbe i istaknuti predstavnik skandinavskog kruga nacionalno usmjerenih romantičara, skladatelj, pijanist i dirigent Edvard Grieg (1843 – 1907) skladao je 1876. scensku glazbu prema drami norveškog pisca Henrika Ibsena iz 1867. godine. „Peer Gynt” je učvrstio Griegovu poziciju najvećeg norveškog skladatelja i istodobno pomogao utemeljiti Ibsenovu petočinku u stihovima kao remek-djelo na međunarodnoj sceni. Traženja, vrline i mane, muke i gluposti zajedničke čitavom čovječanstvu sadržane su u Ibsenovom liku Peer Gyntu, a glazbeno prenesene u jedinstvenom Griegovom spoju norveškog folklora i klasične romantike u 26 stavaka iz kojih je skladatelj izdvojio dvije orkestralne četverostavačne suite, Prvu, op. 46 i Drugu, op. 55. One su ostale Griegova najpoznatija djela, često izvođena i korištena i u popularnoj kulturi.
Prva simfonija najvećeg simfonista ikada Ludwiga van Beethovena (1770 – 1827) posvećena barunu Gottfriedu Van Swietenu (Haydnov, Mozartov i Beethovenov mecena) skladana je u zoru novog stoljeća s 1799 na 1800. godinu, u ranoj njegovoj fazi. Beethovenovi suvremenici zaključili su kako njegova simfonija mijenja koncepciju žanra, vezali uz njega riječi kao što su remek-djelo i originalnost, inventivnost i prepoznatljivost, bogatstvo melodija, instrumentacija koju se bez dileme može postaviti uz bok Mozartu i Haydnu, uz čije skladbe je bila i praizvedena u Beču 1800. godine.

Sat vremena prije početka koncerta, u 18.30 sati, u foyeru Kazališta bit će predstavljena nova knjiga glazbene kritičarke Bosiljke Perić Kempf „U potrazi za Ivom Malecom“.