Kako se u socijalizmu plesao disco

Nimalo slučajno, otvorenje je zakazano baš za subotu, ključni dan tjednog izlaska klupske kulture i dan kojega je ovjekovječila internacionalna disco-groznica sedamdesetih.

627

Multigalerijski projekt Druga strana groznice subotnje večeri (Socijalistička disco kultura 1977-1983) otvara vrata Kule Lotrščak 30. svibnja 2015. u 20 sati. Jugoslavija i socijalistički poredak, već uronjeni u utjecaje Zapada i omekšani baršunastim i mekanim granicama strogih carinika, odgovorila je s malim zakašnjenjem na izazove glazbenog stila koji je utjecao na sve pore socijalističkog društva. Dokinuo je koncept plesnjaka i uveo clubbing, otvorio senzualne čakre spolnosti žena i seksualnih manjina, ravnopravno uključio društvene i etničke margine u cjelonoćni plesni ritual, te samosvojnim poimanjem kiča i campa uspostavio svoj specifičan vizualni jezik.

Tko je kriv za razvoj disca u Jugoslaviji, tog neistraženog fenomena kojega su prezirali oponenti iz tabora kontra-kulture? Zašto se disco smatrao reakcionarnim i zbog čega je njegovo oživljavanje danas važno? Jesmo li 70-tih bili prebrzi i odveć površni u osudi glazbenog stila koji je za svoje izvođače u jednome trenutku postao lakoglazbeni, komercijalni teret? Ovaj kulturni i glazbeni izričaj ujedno je i jedini koji je izazvao doslovne lomače s masovnom paleži ploča, dok se u bivšoj nam državi nesretno vezao uz riječ šund. U Kuli Lotrščak mapiramo presudne utjecaje, događaje i izvođače koji su importirali disco u podražaja željno tijelo samoupravnog socijalizma. Kako su Boney M u Zagrebu ostali bez kostima, zbog čega je Amanda Lear iskakala iz tigrovih ralja u Lisinskom i je li John Travolta mogao i pomisliti kako će od njegovog prezimena nastati travoltizmi, travoltijade i travoltolozi.

Izložba u Kuli Lotrščak (Strossmayerovo šetalište 9, Zagreb) otvara se 30. svibnja u 20 sati i ostaje otvorena do 19. lipnja 2015.

Priča se nastavlja 01. srpnja u Galeriji Hrvatskog društva dizajnera (HDD) s novim fokusom na vizualni jezik disca, simbole plesnog hedonizma i tipografije erotiziranih tijela u omotima glazbenih disco izdanja. U programu su uključena Q&A okupljanja i razgovori, te najava posebnog vinilnog LP izdanja kao arhiva socijalističke disco kulture. Kurator postava u Kuli Lotrščak i Galeriji HDD je Željko Luketić, koautor izdanja “Electronic Jugoton – Synthetic Music From Yugoslavia 1964-1989”, te autor ploča “Ex Yu Electronica III – Diktatura, Humor, Agresija” (Subkulturni Azil, 2012.) i “Synth Yugoslavia” (Dark Entries, 2015.).

Izložbe “Druge strane groznice subotnje večeri: Socijalistička disco kultura 1977-1983” podržavaju Ministarstvo kulture, Grad Zagreb, Galerija Klovićevi Dvori, Hrvatsko društvo dizajnera i Jučer Danas Sutra, Platforma za audiovizualna istraživanja.