Što ako biste mogli biti kažnjeni ili izgubiti dozvolu zbog toga što vozite umorni? Nova studija objavljena u časopisu Nature and Science of Sleep otkrila je da ako ste spavali manje od pet sati, jednaka je vjerojatnost da ćete doživjeti prometnu nesreću kao i da ste premašili zakonsku granicu alkohola.
Znamo da je oko 20 posto svih sudara vozila uzrokovano umorom. Tijekom proteklih 20 godina broj prometnih nesreća uzrokovanih alkoholom značajno se smanjio. Međutim, u istom je razdoblju postignut mali napredak u smanjenju broja sudara uzrokovanih umorom. Htjeli smo znati – može li se to promijeniti?
‘Linija u pijesku’ pri vožnji u umornom stanju
Nedavno smanjenje prometnih nesreća uzrokovanih alkoholom dogodilo se iz nekoliko razloga: značajno ulaganje u javno obrazovanje, vozači imaju jednostavne smjernice o tome kako odlučiti jesu li previše pijani za vožnju (na primjer, savjet da popijete “dva pića u prvom satu, a nakon toga jedno piće svakih sat vremena”), jake strategije provedbe, uključujući testiranje na cesti, vrlo popularni pravni slučajevi vožnje u pijanom stanju.
Osim toga, vozači se zakonski smatraju nesposobnima ako im je koncentracija alkohola u krvi veća od 0,05 posto bez obzira na njihovu vožnju. Ova granica alkohola u krvi je učinkovita “crta u pijesku”, koja određuje ima li netko zakonsko dopuštenje za vožnju.
Slično tome, znanstvenici su proveli studiju kako bi otkrili možemo li smanjiti broj sudara uzrokovanih umorom na cestama slijedeći sličnu strategiju. Postoji li točka u kojoj možemo smatrati da je vozač oštećen zbog umora?
Minimalna količina?
Da bi to učinili, znanstvenici su procijenili znanstvene dokaze iz laboratorijskih i terenskih studija koje su proučavale koliko spavanja trebate za sigurnu vožnju.
Nakon sintetiziranja nalaza 61 jedinstvene studije, otkrili su da je spavanje manje od 4 do 5 sati u prethodna 24 sata povezano s približno udvostručenjem rizika od sudara. To je isti rizik od sudara koji se vidi kada vozači imaju koncentraciju alkohola u krvi od 0,05 posto.
Ne samo to, već se vozačev rizik od sudara znatno povećava sa svakim satom sna izgubljenim prethodne noći. Neke su studije čak sugerirale da ako je vozač prethodne noći spavao između nula i 4 sata, vjerojatnost da će doživjeti nesreću može biti do 15 puta veća.
Ovaj pregled sugerira da bi, na temelju znanstvenih dokaza, moglo biti razumno zahtijevati od vozača da imaju određenu količinu sna prije nego što sjednu za volan. Ako bismo se uskladili sa stupnjem rizika koji se smatra prihvatljivim za opijanje, mogli bismo razmotriti zahtjev za minimalno četiri do pet sati sna prije vožnje.
Međutim, moramo uzeti u obzir više od znanstvenih dokaza. Uglavnom, pijenje alkohola nešto je što pojedinci biraju. Mnogi se ljudi ne mogu odlučiti za više sna – primjerice novopečeni roditelji, smjenski radnici i osobe s poremećajima spavanja. I ne samo to, već bi za reguliranje vožnje umorom bila potrebna značajna potpora javnosti.
Je li zakon uopće opcija?
Također moramo razmotriti kako bi se takav zakon provodio. Trenutno ne postoji način za procjenu umora na cesti – nema testa daha ili testa krvi koji mogu procijeniti koliko ste spavali.
Reguliranje vožnje nije nova ideja. U New Jerseyju “Maggien zakon” utvrđuje da su vozači pravno oštećeni ako nisu spavali niti jedan sat u prethodna 24 sata.
Ovaj zakon stupio je na snagu 2003. nakon što je umorni vozač ubio studenta, mnogi smatrali prilično popustljivim.
Ako ste spavali manje od 5 sati, vjerojatno ne biste trebali voziti.
Izvor: Science Alert










































