Riječki nadbiskup Mate Uzinić u velikom je intervjuu oštro kritizirao molitelje na trgovima, poručivši kako njihov način izražavanja vjere unosi podjele i sukobe u društvo. Posebno tragičnim ocijenio je incident s gaženjem ruža, simbola žrtava femicida, nazvavši ga pokazateljem da se ne radi o istinskoj molitvi, već o manifestaciji bijesa.
Riječki nadbiskup i metropolit mons. Mate Uzinić u opširnom je razgovoru za riječki portal ArtKvart komentirao niz aktualnih društvenih tema, od stanja empatije do rasta netrpeljivosti, no najviše je odjeknuo njegov jasan i beskompromisan stav o fenomenu takozvanih “klečavaca”, odnosno javne molitve krunice na trgovima diljem Hrvatske. Nadbiskup, koji je i ranije izražavao skepsu prema takvom obliku javnog iskazivanja vjere, ovoga je puta bio izravniji no ikad, osudivši ne samo formu već i plodove takvih okupljanja, koji prema njegovim riječima unose nemir umjesto mira.
Zabrana nije rješenje, ali podilaženja ne smije biti
Iako se u javnosti pojavila peticija za zabranu molitvenih okupljanja, potaknuta incidentom u Zagrebu, nadbiskup Uzinić smatra kako zabrana ne bi riješila problem. “Više puta sam rekao da molitva na trgovima nije dobra, ali svejedno ne mislim da bi se taj problem riješio zabranom. Bojim se da bi samo dodatno eskalirao”, istaknuo je Uzinić, ponudivši drugačiji pristup. Prema njegovu mišljenju, ključ je u radu s ljudima koji sudjeluju u tim okupljanjima, za koje vjeruje da su velikim dijelom izmanipulirani. “S tim ljudima bi netko trebao raditi i ne bi im se smjelo podilaziti. Trebalo bi im pomoći razumjeti da kršćani ne mole na taj način”, poručio je riječki nadbiskup. On smatra da se molitva i klečanje zloupotrebljavaju za nešto drugo, s očitim elementima političkog djelovanja, što ugrožava temeljne vrijednosti pluralnog društva.
Bijes koji ne može proizaći iz molitve
Središnja točka nadbiskupove kritike bio je tragičan incident na Trgu bana Jelačića, kada je jedan od sudionika molitvenog skupa gazio ruže postavljene kao simbol ubijenih žena. Uzinić je taj čin ocijenio kao nedvosmislen pokazatelj da se tu ne radi o kršćanskoj molitvi. “Posebno je tragično to što se je netko iz te skupine u ozračju ubojstava žena usudio gaziti ruže koje ih predstavljaju. Svaka ta ruža predstavljala je jedan ljudski život, život žene žrtve nasilja. Kako je moguće da jedna takva reakcija i bijes iziđe iz molitve?”, zapitao se nadbiskup. Odgovor je, za njega, jasan: “I to je zapravo pokazatelj da to nije molitva, a ako i jest, da ona nema ništa s kršćanskom molitvom.” Iako su se organizatori naknadno ogradili od počinitelja, Uzinić im je uputio oštro pitanje, pozivajući ih na odgovornost za atmosferu koju stvaraju. “Svejedno se moraju zapitati stvaraju li oni svojom molitvom takve ljude, potiču li u ljudima takav bijes”, zaključio je.
Poziv na preispitivanje savjesti
Umjesto nametanja stavova društvu, nadbiskup Uzinić pozvao je molitelje na duboko osobno i duhovno preispitivanje. “Preporučio bih im da se ispitaju pred Bogom i svojim ispovjednikom je li svojom molitvom na trgovima postaju bolji ili gori ljudi”, kazao je, usmjeravajući ih na ključno pitanje o plodovima njihova djelovanja. “Unose li u ovo društvo mir, radost i međusobno poštovanje ili potiču i stvaraju dodatne podjele i sukobe?” Njegova poruka odražava viziju Crkve koja je faktor pomirenja i zajedništva, a ne daljnje polarizacije. “Ovom društvu trebaju kršćani koji će se truditi u naše društvo unositi mir i pomirenje, koji će pokazivati da je kršćanstvo religija zajedništva i ljubavi, a ne sukoba i podjela”, naglasio je, kako prenosi i Index.hr. Ovakvim pokretima, upozorava, stvara se dojam da se želi ugroziti sekularnost društva te prava i postignuća žena, čije je mjesto, kako je slikovito poručio, “za stolom, a ne samo oko njega”.







































