Što hrvatski nastavnici stvarno misle o umjetnoj inteligenciji (AI)? Kako ju doživljavaju usvojim učionicama i je li to alat koji ih osnažuje ili dodatno opterećuje? Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju (CroAI) odlučila je saznati odgovore na ta pitanja kroz opsežno istraživanje koje otkriva stavove, strahove i potencijale AI tehnologije u obrazovanju.
Što smo naučili od nastavnika?
Istraživanje, provedeno među više od 800 ispitanika diljem Hrvatske, pokazalo je kako se većina slaže da umjetna inteligencija ima ogroman potencijal u obrazovanju– ali uz nekoliko važnih “ali.”
1. AI kao alat za olakšavanje rada
Nastavnici prepoznaju AI kao pomoć u administrativnim zadacima, poput ocjenjivanja testova, kreiranja radnih materijala i prilagodbe nastavnih sadržaja potrebama učenika. „AI može omogućiti nastavnicima više vremena za rad s učenicima i posvetiti se onome što je u obrazovanju najvažnije– interakciji i učenju,“ istaknuto je u istraživanju.
2. Etičke dileme i strah od zloupotrebe
Unatoč prepoznatim prednostima, nastavnici su zabrinuti zbog pitanja privatnosti i potencijalne pristranosti algoritama. Mnogi smatraju da uvođenje AI-a u obrazovni sustav treba biti praćeno strožom regulacijom kako bi se osigurala zaštita podataka i spriječile zloupotrebe.
3. Nedostatak znanja kao prepreka
Manjak praktičnog znanja o AI alatima ključni je izazov. Manje od trećine nastavnika zna kako AI funkcionira ili kako ga koristiti u svakodnevnoj nastavi. Ovo otvara potrebu za edukacijom i podrškom.
4. Skepticizam prema trenutnom utjecaju AI-a
Dok dio nastavnika vidi prednosti, gotovo polovica smatra da AI trenutno nema značajan utjecaj na obrazovni proces. Oni koji ga koriste često se oslanjaju na osnovne AI alate, poput sustava za prevođenje, dok naprednije funkcije ostaju neiskorištene zbog neznanja ili nedostatka resursa.
Od istraživanja do edukacija
Kako bi odgovorili na potrebe identificirane u istraživanju, CroAI je pokrenuo seriju edukacija „AI se educiraj“, kroz koje je već educirano više od 2.100 nastavnika, profesora i ravnatelja diljem Hrvatske.
„Nastavnici nisu protiv AI-a– naprotiv, vide njegovu vrijednost. No, istovremeno traže jasne smjernice, podršku i edukaciju kako bi ga mogli koristiti na način koji donosi korist učenicima,“ rekao je Mitja Ružojčić, jedan od autora istraživanja.
Okrugli stol: Razgovor o budućnosti
Kako bi se dodatno raspravilo o rezultatima istraživanja, CroAI organizira okrugli stol podnazivom „Koja je uloga umjetne inteligencije u obrazovanju?“. Događaj će se održati 4. prosinca 2024. u dvorani Panorama hotela Westin u Zagrebu, s početkom u 9:30 sati.
Na okruglom stolu sudjelovat će:
● Maja Ljubić Kutnjak, voditeljica Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj
● dr. sc. Zrinka Ristić Dedić, znanstvena savjetnica u Institutu za društvena
istraživanja
● Vjera Barbir Alavanja, učiteljica matematike i informatike, OŠ Ivana Gundulića
● dr. sc. Robert Kopal, profesor i znanstveni suradnik, Visoko učilište Effectus
Osim panel rasprave, na događaju će biti predstavljeni detaljni rezultati istraživanja, koje su izradili Zvonimir Galić, Mitja Ružojčić i Antun Palanović, članovi Katedre za psihologiju rada na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.
Događaj je otvoren za javnost, a prijave su obavezne putem Google obrasca.
Što je sljedeće za AI u obrazovanju?
CroAI, kao organizator istraživanja i okruglog stola, vjeruje da umjetna inteligencija možeznačajno unaprijediti obrazovni proces, ali samo ako se primjenjuje na odgovoran i promišljen način. Ova inicijativa dio je šireg projekta koji se provodi uz podršku Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva, s ciljem približavanja umjetne inteligencije svim razinama društva
Komentari