U subotu, 28. siječnja od 13 do 19 sati te u nedjelju od 10:30 do 18 sati u Pogonu kulture u Rijeci ponovo se održava BeThrifty Vintage Kilo Sale. Riječ je o najvećoj rasprodaji vintage odjeće u Hrvatskoj. BeThrifty je trgovina iz Austrije koja kombinira modu i ideju održivosti. Kupuje se na kilogram, a cijena kilograma je 39 eura.
Iza BeThrifty Vintage Kilo Sale stoje Borivoj Bori Radmanović i Christian Mayr, koji su ovaj projekt pokrenuli 2019. godine. Ususret BeThrifty Vintage Kilo Saleu, popričali smo s Borivojem Radmanovićem.
Borivoj Radmanović rođen je u Zagrebu, gdje je živio do osme godine te se nakon toga preselio u Austriju. Studirao je ekonomiju i sa 22 godine, on i Christian Mayr otvorili su prvu tvrtku koja se bavila organizacijom evenata. No, krenimo ispočetka…
Kada se kod Vas javila ljubav prema vintage odjevnim predmetima?
Christian i ja smo taman krenuli izrađivati projekt koji je bio povezan s nakitom i otišli smo na event u Njemačkoj, koji je organizirao Vintage Kilo Sale. Jednostavno nas je inspirirala ta ideja i vidjeli smo odmah što bi se moglo bolje napraviti u tom pogledu. U to vrijeme već smo imali puno iskustva u marketingu i organizaciji eventa. Nakon tog događaja, proveli smo pola godine istražujući tržište i kreirajući brend. 2019. godine krenuli smo s prvim našim eventom u Grazu.
Kako je kupovanje „stare“ odjeće postalo novi trend?
Iz našeg iskustva, razlog je višeslojan. Sve počinje kao trend, no cijena i kvaliteta odjeće su definitivno veliki faktor uspjeha second hand pokreta u cijelom svijetu.
Približava se BeThrity Vintage Kilo Sale u Rijeci. Što možemo očekivati ovog puta?
Čeka vas preko 4.000 komada vintage odjeće, nova lokacija s više prostora i nadamo se lijepo vrijeme
Odjeća se kupuje na kilogram. Odakle je stigao taj koncept?
Koncept prodaje na kilogram zapravo je veoma jedinstven i drugačiji što se posebno sviđa mladima. Dakle, pojedinačni komadi koje sami odaberu i kombiniraju s drugom odjećom koju kod nas pronađu, mogu kupiti po cijeni od 39 € po kilogramu. Za nekoga tko još nikad nije bio na našem eventu, zamislite tržnicu na kojoj se umjesto voća i povrća, kupuje odjeća.
Kakvi su po Vašem mišljenju Riječanke i Riječani kada govorimo o thrift i vintage shopovima?
Imamo jako pozitivno iskustvo. Osobno, imam osjećaj da je Rijeka dosta alternativna u više aspekata. Upravo zato mislimo da se naš koncept jako dobro uklapa u ovaj grad.
Je li općenito u porastu kupovanje vintage odjeće? Gdje se tu pozicionirala Hrvatska u odnosu na ostale europske zemlje?
Trend postaje novi standard, od mladih do starijih ljudi. Nema veze govorimo li o Hrvatskoj, Austriji ili bilo kojoj drugoj zemlji, ali putem interneta jako brzo proširila se vijest o načinima proizvodnje fast fashion industrije. U isto vrijeme, kao reakcija na to, proširilo se i tržište za second hand.
Tko najviše kupuje vintage odjeću i koji bi bili najčešći razlozi zbog kojih ljudi kupuju vintage odjevne predmete? Igra li tu ulogu ekološka osviještenost, nekvalitetni materijali koje serviraju mnogi brendovi ili nešto treće?
Što se tiče demografije kupaca, možemo s ponosom reći da je poruka došla do svih, nevezano za godine, spol i slično. Svi su počeli thriftat. Definitivno, cijena, trend i kvaliteta igraju najveću ulogu.
Osim autentičnosti, kvalitete materijala, stilske priče, postoji i jedan razlog koji najviše govori o šarmu vintage odjevnih predmeta, a to je priča. Kako gledate na ovaj aspekt – da svaki odjevni predmet ima svoju povijest?
100%, svako od nas ima barem jedan komad odjeće u ormaru o kojem može ispričati neku priču i to je jedan od najljepših aspekata cijelog projekta!
Imate li neki svoj vintage komad koji Vam je posebno drag i koji ima neku priču?
To je džemper koji mi je poklonio djed prije 15 godina i koji mi još uvijek stoji u ormaru.
Mnogi se često boje kupiti vintage odjevne predmete misleći da su previše istrošeni ili uništeni, dok drugi imaju odbojnost prema kupovanju već nošenih stvari. Kako se možemo boriti protiv takvih predrasuda i tabua te ukazati ljudima na brojne prednosti kupovanja vintage odjevnih predmeta u odnosu na fast fashion?
Naravno, na svaki event dođe posjetitelj koji još nikad nije bio na Vintage Kilo Saleu ili su se možda zabunili i mislili da se radi o novoj odjeći. Ne vjerujemo u to da se mora forsirati način kupovanja robe. Vrijeme radi svoje i vidimo da sve više ljudi shvaća prednosti second handa, a naš je cilj da dostignemo tu razinu kvalitete da ljudi uopće ni ne mogu primijetiti razliku.
Jedno praktično pitanje koje zanima sve. Gdje pronalazite sve te vintage odjevne predmete? Je li komplicirano doći do njih?
Je, jako teško! Imamo vise načina. Jedan od njih je da surađujemo s određenim partnerima koji se bave recikliranjem odjeće. Kroz godine i godine suradnje, mogli smo etablirati naš standard odjeće po kojoj se sortira, međutim to je vječna borba i najteži dio cijelog projekta.
Možete li našim čitateljima uputiti nekoliko savjeta kako odabrati pravi vintage komad?
Budući da imamo preko 4.000 komada odjeće na eventu, definitivno ima za svakog ponešto. Uzmite vremena, na miru pogledajte, isprobajte i nađite savršen komad odjeće za vas.
Tekst: Lidija Balog
Foto: Borivoj Bori Radmanović
Komentari