Moda u slavu Penelope

352

Azzedine Alaïa je, odavno, izabrao Pariz za mjesto prebivanja pa u samom centru grada, u blizini glavne općine svih 20 okruga, posjeduje veličanstven atelje. Danas 71 godišnjak, simpatični Tunižanin, vec tri desetljeća znalački sublimira žensko tijelo sa velikim uspjehom. Začuđujuci redingote napravljen poput smokinga, ostvaren je od imitacije krokodilske kože, nabavljene u pariškom predgrađu jedan je od najzanimljivijih eksponata bogate retrospektive kreatorove odjeće u Muzeju Groningena, sjevernog centra Nizozemske, nazvane “Azzedine Alaïa u 21. stoljeću”!
Do 6. svibnja slijedeće godine, ljubitelji fashiona mogu vidjeti predivnu odjeću, što izgleda kao da lebdi u zraku. Alaïa oblači žene u uske, provokativne ali raskošno krojene haljine što ih čine dopadljivima i poželjnima, u svakoj prilici. Njegove suknje velikog volumena izgledaju kao da se same kreću, podvlačeći stilistovo umijeće stvaranja dopadljivih mantila i kvalitetnih kaputa. Na otvaranju nizozemske retrospektive bile su sve manekenke, što su proslavile vještinu mediteranskog kreatora: Naomi, Claudia, Gisèlle ali i najvjernija klijentica Mathilde de Rothschild pa pariški galerist Kamel Mennour. Alaïa je krojio odjeću Grete Garbo, galske filmske zvijezde Arletty u prošlom stoljeću, dok aktualno oblači Michelle Obama i Sofiu Coppolu.
“On je zadnji veliki kreator još aktivan, sposoban ostvariti drapirane oprave i preko skice, krojenja i proba stvoriti cjelokupni, odjevni predmet”- istakao je Marc Wilson, kustos izložbe, koji je priredio i ostvario, prethodnu retrospektivu posvećenu kreatoru 1998. godine.
Odjeća pokazana bez scenografskog nagomilavanja, u svakoj dvorani je od drugačijih materijala : najprije kože, svilenog muslina, vune i najzad, pliša. Svi eksponati otkrivaju samo mali dio tajne umijeća i elegancije stilistovih uradaka, zahvaljujući metalu posebno uklopljenim u kožu ili načinu izrade pletene i kačkane odjeće, pa neobičnim našivima čipke Alaïni odjevni predmeti se promatraju sa zadovoljstvom, na detaljan način. Pažnju posjetitelja izazivaju pozlaćeni “zipovi” što okružuju crnu, večernju haljinu ili bijele trake na svijetloj opravi, nalik na lječničku bluzu. Zabavna je i prirodna, kovrčava bunda od ovčjeg krzna nabavljenog u Mongoliji, što ističe vitkost struka zahvaljujući efektu pojasa-korzeta. Stilist ništa ne prepušta slučaju. Pomno proučava i kratke čizme s otvorima, što u njegovoj realizaciji postaju cipele za klizanje. Kreator na poseban način ostvaruje otvore na svojim znalački opletenim pulloverima sa dekolteima nalik na barke i lažno strogim izgledom. Alaïa oblikuje tijela žena zahvaljujući savršenstvu linija, po uzoru na antičke kipove. Kreator sve podređuje jednoj junakinji, koju obožava – Odisejevoj Penelopi!

“Čak i da je strastveno zaljubljen u kreatorski posao i posjeduje dovoljno strpljenja, jedan mladi stilist ne bi mogao stvoriti odjeću poput moje, jer mu ne dozvoljavaju, uskračujući mu vrijeme neophodno za ovakve stilske kombinacije”- podvlači slavni krojač.

 

Fondacija Alaïa

Da bi drugima prenio znanje i vještinu, ovaj modni mag je odlučio osnovati Fondaciju u kojoj će biti njegove kreacije ali i osobna kolekcija odjeće visoke mode sa modelima Balenciage, Diora, zatim fotografijama, dizajnom i platnima poznatih slikara. “Fondacija će – objašnjava kreator – pomoći mladima jer više ne uče krojenje i šivanje. U školama im samo upriličuju satove crtanja”.
Modni povjesničar i novi direktor pariškog Muzeja mode i kostima, poznatijeg kao “Palaca Galliera”, Olivier Saillard smatra kako je Alaïa “Kreator u pravom smislu riječi i sa jednistvenim položajem. Nalazi se na razini Madeleine Vionnet, Cristobala Balenciage, Gospođe Grès i brenda “Comme des Garçons” jer je istinski ostvarivač odjeće a ne mode”- precizira stručnjak, čija je najveća želja i najznačajniji zadatak da u proljeće 2013. godine, kada se Galliera nanovo otvori jer se stara palača obnavlja, organizira parišku retrospektivu svom u svijetu čuvenom sugrađaninu, koji po njegovom mišljenju, odjevnim predmetima podaruje magičnost.

Dzana Mujadžić

Komentari