Povodom tridesete obljetnice smrti poznate pjevačice Dalide, pariški Muzej mode i kostima predstavlja izložbu scenskih kostima i svakodnevne odjeće velike interpretatorice svjetski poznatih hitova. Sandrine Tinturier, kustosica postavke pojasnila je nekoliko posebnih načina odjevanja “Pjevačice Naroda”.

dalida izložba

Perje, svilu, šljokice i kožu nosila je s posebnom gracioznošću i smislom za modu. Garderoba rano preminule zvijezde priča nevjerojatnu priču mlade Talijanke rođene u Kairu i okrunjene za miss Egipta 1954. godine. Nekoliko mjeseci kasnije, ljepotica od 21 godine stiže s malim kovčegom u Pariz, prijestolnicu Europe…

Tri desetljeća nakon smrti pjevačice, mlađi brat Orlando podario je slavnom muzeju 150 oprava svoje svjetski poznate sestre, koju je obožavao i bio njen umjetnički agent. Palača Galliera izlaže 110 odjevnih predmeta koji otkrivaju dobar ukus i smisao za lijepo i kvalitetno, velike interpretatorice popularne glazbe.

“Radila sam na pripremanju izložbe zvijezde, odnosno slavne žene, ne obazirući se na njen uzbudljivi život ispunjen tragedijama i smrtima dragih joj osoba. Ako odjeća ne čini čovjeka, odaje ga. Na kraju sam shvatila da, htjela ili ne, vraćam se na velike promjene i prevrate njenog života”, istaknula je kustosica Tinturier. Kada bi mijenjala repertoar ili način života, haljine su postajale drugačije, duže, svijetlije, adaptirane događajima i programima u kojima je sudjelovala, kao i trenucima osobnog preživljavanja.

Nezaboravna Pin-up haljina koju je potpisao nekad traženi kreator Jean Dessès, nije slučajno postavljena na početak izložbe. “Govori o sceni ali i načinu odijevanja lijepe Dalide”, naglašava kustosica. Pjevačica je odjenula na sceni kao 25-godišnjakinja čuvenu crvenu haljinu od plisa na prvom značajnom recitalu u pariškom “Bobinu” 1958. godine.

dalida Sačuvala ju je i nanovo obukla za vrijeme primanja dijamantne ploče, 1981. godine u Olympiji, u svjetski poznatoj glazbenoj dvorani smještenoj u četvrti Opéra Grada svjetlosti. I 25 godina kasnije nosila je istu opravu mlade djevojke, jer je uspjela održati vitkost i privlačnost. Četvrt stoljeća poslije ponosno je istakla kako je to moguće. Haljina odaje osobu koja dobro poznaje svoje tijelo, što je potvrdila razgovorom s poznatom novinarkom Evom Ruggieri. S osmijehom je primijetila kako ima manje kilograma nego u doba šivanja oprave. Haljinu je najprije odjenula mlada, bujna, tamnokosa Talijanka, jer obitelj dolazi iz Calabrije, ali se njezina silueta izdužila i postala vitkija, zahvaljujući pravilnoj ishrani i vježbanju. Raskošna Mediteranka je postala savršena plavojka Starog kontinenta.

Muza Pierrea Balmaina

Upečatljiva je i Balmainova oprava s perlama. Pierre Balmain bio je Dalidin “fetish” kreator. Nosila je njegove modele od 1956. do 1978. godine. Slavni Parižanin je najprije ostvario predivan svileni mantil za gala noć 1956. godine, a kako je surađivao s Olympijom, uradio joj je scenske uniforme i seriju bijelih haljina s predivnim vezom. Dalida je obukla istu haljinu i 1978. godine, pet godina od nastanka, za vrijeme predstavljanja jordanskom kralju Husseinu, koji ju je pozvao u svoju palaču jer ju je želio upoznati.

dalida

Krajem šezdesetih godina 20. stoljeća, njena scenska garderoba se sasvim razdvaja od gradske. Zadnja je pod modnim utjecajima epohe, posebno hippy vala. Godine 1965. Yves Saint Laurent otvara u pariškoj ulici Tournon, prvu prodavaonicu i stvara svoju čuvenu marku, što i danas dobro posluje. Od početka, Dalida je vjerna klijentica koja redovito kompletira osobnu garderobu. Usvojila je “credo” galskog fashiona i velikog kreatora koji je ženama dao slobodni modni izraz i adaptirao im muške odjevne predmete.

Smokinge, odijela, saharske košulje Dalida je odijevala ispod predivnog trench-coata, jednako značajnog kao i njezina ljubav prema odijevanju, uvijek iznad trendova, što je odgovaralo Saint Laurentovoj namjeri ostvarivanja vječnih odjevnih predmeta. Umjetnica je kupila trench 1975. godine, da bi u njemu pozirala za fotografiju što je ilustrirala novu ploču. Šest godina kasnije odjenula ga je i na sceni.

dalida kaput

Na raskršću sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća pjevačica nanovo mijenja način odijevanja.”Konzultirala je velike i poznate kreatore, ali je sama odabirala scenske kostime. Više nije bila sama pod reflektorima, nego je sudjelovala u “recitalima” okružena glazbenicima i plesačima.”, kaze Sandrine Tintirurier. Michel Fraysnay i Mine Barrel su umjetnici koji su ostvarivali plesne kostime.

Crni body i ružičasta pelerina od volana kreirani za nastup u pariškoj Palači sportova 1980. godine za pjesmu “Što bi rekla Mistinguett”, hommageu slavnoj Parižanki, pjevačici i voditeljici najslavnijih revija čuvenih music-hallova. Nastup je nalikovao na američke showove, s notama pariških hramova noći čiju je izgubljenu ljepotu slavio, Dalida je nosila ogrtač s perjem, kabosonima i šljokicama.

dalida

Simpatična, uvijek suvremena haljina iz filma “Govorite mi o ljubavi” koju je ostvarila Gabriele Mayer 1961. godine, poslužila je umjetnici i pet godina kasnije kada je upotrebljena suknja za potrebe snimanja “Nepoznate iz Hong Konga”, filma u kojem je pjevačica glumila uz Sergea Gainsbourga. Zelena haljina s pojasom naglašava vitkost i prirodno se širi prema donjem dijelu tijela.

dalida

Stil nazvan “pješćanik” uveo je Dior jos 1947. godine, prilikom kreiranja poznatog New Looka. Dekolte je naglašen posebnim pridrživačima za grudi i golubijskim načinom krojenja. Naramenice su bitan modni detalj. Kako je imala lijepe ruke, Dalida je do kraja postojanja često nastupala u opravama bez rukava.

Izložba je otvorena do 13. kolovoza.