Chalayan u Muzeju dekorativnih umjetnosti u Parizu

159

Između mode i umjetnosti, istoka i zapada, odjeća britanskog kreatora u pariškom Muzeju Dekorativnih Umjetnosti, kojemu je čuveni “Le Louvre” dodijelio značajan prostor u osobnom zdanju, produžuje se do proljeća.

Hussein Cahalyan radi za brand “Puma”, ostvaruje video uradke za venecijanski Bienale, dok mu je u pejzažu globalizirane mode, dodjeljeno posebno mjesto. Smatran je vrstom “ovnija” koji bez naročitog napora usklađuje komercijalne zahtjeve s umjetničkim. Neobično djelovanje je osvijetljeno u Muzeju Dekorativnih Umjetnosti galske prijestolnice koja po prvi put posvećuje stilistu, veliku retrospektivu.

“Chalayan posjeduje poseban stvarateljski registar“-objašnjava Pamela Golbin – kustosica postavke i kozervatorica poznatog muzeja. „Svjestan tržišnih zahtjeva, ne zaboravlja da je moda, najprije, industrija! Rijetko koji kreator posjeduje, ovu, dvostruku preokupaciju”.

Rođen na Cipru 1970. godine, dugo nastanjen u Londonu gdje je završio poznati Central Saint Martins College, poput beogradske kreatorice Aleksandre Ilinčić ili porijeklom Bosanke, Nane Aganovich, Chalayan evoluira između različitih svjetova, mode i umjetnosti, istoka i zapada. Zahvaljujući osobnoj smotri koju je organizirao 1998. godine, postao je poznat širokoj publici. Od pokrivene do razgolićene žene, samo je dio tekstilnog materijala koji se proširi ili skrati, prolaskom manekenki na podiju, što brzo skinu burku i ostanu neobučene. Chalayan kroz modu proučava identitet i vjerske kodove, uzroke fashion skandala kao i osobnih prijetnji, koje neprekidno dobija.

Kreativna sloboda

Stilist sebi omogućava ispoljavanje stvaralačke slobode, prestižnim i iznimnim položajem, dostupnim malom broju povlaštenih kreatora, današnjeg fashiona. Nikakvih organizacija niti mecena, iza njegovih kreacija. Materijalno neovisan vodi vlastiti brand, skoro dva destetljeća.”Izložbom smo htjeli pokazati kako je moguć i drugačiji put sticanja modne slave“ – podvlači Pamela Golbin. „Dovoljno je posjetiti postavku i razumjeti kreatorov singularitet.“ Već na ulazu haljine nazvane “Avionom”, se slažu i stavljaju u koverte, sa plavim i crvenim prugama. Druge su bile zatrpane zemljom uz metalne predmete pa pričaju posebnu priču, o dvojnosti duha i materije. Ništa kod Chalayana nije slučajno, svaki potez se upisuje u proces podhranjen obsesijama, njegove osobne povijesti”.
Cipranin rođen u Nicosiji, poslat u londonski pansionat u osmoj godini, nije nigdje ustoličen. Često u Istanbulu, koji ga oduševljava, smatra se Londončaninom ali ne i Englezom. Od te, geografske nestabilnosti rođeni su sadržaji koji nastanjuju negove djelatnosti : egzil i migracije, Putovanja i avioni, brzina te let, egzode i potraga za identitetom. Kreator proučava uticaj vjere ali i svjetskih sukoba na odijevanje, pa načine oblačenja na istoku i zapadu.”Svaka kolekcija je kod Chalayana, nadahnuta autobiografskim ili političkim događanjima”- ističe gospodja Golbin.
Očaran novim tehnologijama Chalayan je ostvario haljinu sa televizijskim upravljačem, izrađenu od smole i staklenog tkanja, što se poput aviona pomiče u različitim pravcima :”Njegovo mjesto u aktualnoj modi je između inovacija i opita, odnosno već poznatog i onoga, što ćemo tek otkriti”- kaže kustosica.

Chalayanove skice su gotovo znanstvene, preciznih i čistih linija. Kreator umije ostvariti izrezane haljine ili večernje korzete, ravne hlače ili jakne izraženih naramenica. Elegancija se podrazumijeva u njegovim kolekcijama, iako je stilist najprije smatran za “fashion hodača po žici”!

Dzana Mujadzic

Komentari