Prije samo tjedan dana britanski regulatori počeli su istraživati brendove Asos, Boohoo i George zbog njihovih tvrdnji o održivosti, a pitanje lažnih izjava i dalje se povremeno pojavljuje. Brojne glavne modne marke, uključujući H&M, Primark i Zara, optužene su za greenwashing od strane aktivista.
Odjeća izrađena od reciklirane plastike
Zaklada Changing Markets i borci za onečišćenje plastikom City to Sea izradili su novo izvješće o životnom ciklusu reciklirane plastike koja se koristi u odjeći. Veliki brendovi sve više promiču činjenicu da je poliester u njihovim linijama odjeće napravljen od reciklirane plastike, posebno od starih jednokratnih boca za piće. Međutim, tim koji stoji iza ove studije kaže da je to ekološki destruktivna praksa, koja također omogućuje robnim markama da čiste svoje kolekcije.
Trgovački trgovac H&M rekao je istraživačima da 90 posto njegovog recikliranog poliestera dolazi iz plastičnih boca za jednokratnu upotrebu, a druge tvrtke, uključujući Zaru i Primark, rade na postizanju sličnog cilja, koristeći reciklirane PET boce. Pokretači kampanje kažu da je ovo ‘lažno rješenje’ jer sprječava plastiku da se ponovno reciklira, stvarajući ‘slijepu ulicu’ za materijal.
Glasnogovornik H&M-a rekao je da, dok izvješće postavlja važne izazove za cijelu industriju, uključujući korištenje vlakana na bazi fosilnih goriva za modne proizvode, oni osporavaju tvrdnje o ‘greenwashingu’. Rekli su da reciklirane PET boce imaju značajno niži ugljični otisak od konvencionalnog poliestera, ali da su samo jedna faza prema daljnjem recikliranju.
“Kontinuirano ulažemo u nove tehnologije recikliranja i inovativne materijale i već smo lansirali proizvode od recikliranog poliestera iz rabljene odjeće”, rekao je glasnogovornik.
Stvarni problem
Proces pretvaranja plastičnih boca u odjeću uklanja ih iz takozvanih reciklažnih petlji, gdje se od njih ponovno mogu napraviti nove boce. Kada se ne pretvore u najnoviju haljinu ili majicu, plastične boce se mogu skupljati i reciklirati više puta, smanjujući tako količinu potrebne čiste plastike, rekli su istraživači. “Reciklirana plastika koja ulazi u sintetiku ne pomaže u zaustavljanju šireg problema mikroplastike”, napisali su autori.
“Milijarde sićušnih plastičnih čestica koje odlaze iz odjeće tijekom proizvodnje, nošenja i pranja i dalje zagađuju ocean i naša tijela kroz zrak koji udišemo te hranu i piće koje konzumiramo.”
Unatoč poznatoj šteti koju uzrokuju zdravlju ljudi i okoliša, velika većina robnih marki ‘ne poduzima mjere’ kako bi spriječila onečišćenje mikroplastikom, navodi se u izvješću.
Gurajući recikliranje boca u tkaninu, modni brendovi mogu pogoršati ispuštanje mikroplastike u okoliš, rekli su istraživači. Korištenje reciklirane sintetike opisano je kao simbolična gesta i ‘kap u vrlo zagađenom oceanu’ u usporedbi s oslanjanjem modne industrije na netaknutu plastiku. Proizvodnja ovih vlakana, dobivenih iz nafte i plina, eksponencijalno je porasla u posljednjih 20 godina i ne pokazuje znakove usporavanja, otkrili su.
“Korištenje reciklirane sintetike odvraća potrošače od dubljeg problema ukorijenjenog oslanjanja modnih marki na fosilna goriva”, rekli su pokretači kampanje.
Otkrili su da se za proizvodnju fosilnih goriva za plastičnu upotrebu u modi troši godišnje onoliko nafte koliko i cijelo španjolsko gospodarstvo, a proizvodi onoliko emisija koliko 180 elektrana na ugljen.
Izjave 59% tvrtki o održivosti je neutemeljeno i obmanjujuće
“Izrada odjeće od plastičnih boca samo je još jedna taktika greenwashinga od strane brendova kako bi potaknuli ljude da kupuju više onoga što im ne treba i što si planet ne može priuštiti”, rekli su pokretači kampanje.
Izvješće je također istaknulo da je 59 posto tvrdnji tvrtki o njihovim zelenim vjerodajnicama neutemeljeno ili potencijalno obmanjujuće za potrošače.
Primjeri uključuju tvrdnje da se sintetički proizvodi mogu reciklirati kada takva tehnologija recikliranja ne postoji. George Harding-Rolls, savjetnik za kampanje u Zakladi za promjenjiva tržišta, rekao je da održivost nije nešto što velika poduzeća mogu prakticirati i isključiti poput nove kolekcije.
“To mora biti utkano u svaku razinu njihovih operacija”, rekao je. “Brendovi se drže recikliranih boca za odjeću kako bi potrošače odvratili od njihovog inherentno neodrživog oslanjanja na fosilna goriva za vlakna“, dodao je.
Grete Svegzdaite, dizajnerica salonki od eko-svile GRETES i bivša pravnica, kaže da postoje dva načina za rješavanje ovog problema. Jedan je legalan i već se gura naprijed u EU i u SAD-u, ali istodobno bi obrazovanje kupaca trebalo biti u fokusu. „Još uvijek nema dovoljno znanja između kupaca o tkaninama i njihovom sastavu, kao ni razumijevanja o održivosti u cjelini od poštene trgovine do isporuke, od pakiranja do recikliranja. O tome govorimo samo na modnim B2B sajmovima i konferencijama, ali to mora izaći u oglase, marketinške kampanje i druga sredstva za edukaciju ljudi”, kaže ona.
Izvor: Daily Mail
L.B.
Komentari