Patricia Urquiola Ženska strana DIZAJNA

259

“Ja sam eklektična, prevrtljiva i svestrana. Uvijek razmišljam simultano na različitim razinama arhitekture i dizajna”, rekla je o sebi Patricia Urquiola, autorica živahnih i senzualnih kreacija koje ostaju trajno ugrađene u memoriji promatrača. Njeni radovi utjelovljuju skladnu mješavinu inspiracije iz svakodnevnog života i individualne prirode ljudi, čineći vrelo imaginativnosti koje može obogatiti svačiji životni prostor. Patricia je rođena 1961. u Oviedu u Španjolskoj i već od dvanaeste godine znala je što želi biti u životu: “Već u toj dobi, sviđala mi se ideja napornog kreativnog rada”, kaže ona.
U početku je htjela biti arhitekt. “Moj otac je bio inženjer, ali je uvijek govorio kako bi volio da je bio arhitekt. Često je govorio o tome. Svi u mojoj obitelji voljeli su arhitekturu i interijere. Majčini prijatelji govorili su: ‘Oh, Patricia sada puno dizajnira, ali kada će se konačno baviti arhitekturom?’ Jer, u Španjolskoj je ‘a’ arhitekture važnije nego ‘d’ dizajna.” Upisala je studij arhitekture u Madridu, a 1989. završila studij na Tehničkom fakultetu u Milanu, kod Achillea Castiglionija, kojem je od 1990. do 1992. bila asistentica. Između 1990. i 1996. radila je u uredu za razvoj novih proizvoda kod poznatog proizvođača namještaja De Padova, gdje je s Vicom Magistrettiem potpisala proizvode kao što su: “Flower”, “Loom Sofa”, “Chaise” ili “Chaise Longue”. Njeni su se radovi odlikovali imaginativnošću, a istovremeno funkcionalnom pragmatičnošću, što se pokazalo primamljivom kombinacijom koja otada definira sve njene radove.

“Lazy” stolica (2003) i “Antibodi” ležaljka (2006)

Kako sama priznaje, odlazak u Italiju bio je ključan za njenu karijeru: “Profesionalno sam se rodila u Italiji, učeći kod majstora kao što je Bruno Munari, intelektualni otac Milanske škole. Istovremeno smatram sebe vrlo španjolskom: Asturijankom baskijskog porijekla.”
Od 1993. do 1996. udružila se s arhitektima De Renziom i Ramerinom te se posvetila dizajnu u arhitekturi, izložbenim prostorima, restoranima i trgovinama. Lista međunarodnih referenci iz tog razdoblja uključuje brendove kao što su talijanska Maska, japanski Tomorrowland Stores ili francuski Des Pres. Njen put prema uspjehu nastavio se pa je 1996. dospjela na čelo dizajnerskog tima Lissoni Associati, gdje je imala priliku raditi za brojne tvrtke kao što su Alessi, Antares-Flos, Artelano, Boffi, Cappellini, Cassina, Kartell i drugi. Istovremeno, samostalno je dizajnirala za B&B Italia, Bosa, De Vecchi, Fasem, Kartell, Liv’it, MDF Italia, Molteni & C., Moroso and Tronconi, Knoll, Moroso, Sag 80 i Somma. Nakon toga, pokrenula je vlastiti studio u Milanu i nastavila se baviti dizajnom proizvoda, izložbenih prostora i arhitekturom. Prepoznatljiv, maštovit i živahan dizajn doživio je prihvaćanje od strane struke pa je tako njen rad “Lowseat” uvršten u izložbu Italian Design 2001, a sofe “Step” i “Lowland” u godišnjak International Design Yearbook 1999. i 2001. Te iste 2001. godina ukazana joj je čast da bude predsjednica žirija za CDIM Design Award. Iako je u Španjolskoj bila praktički nepoznata, već tada je sagradila karijeru u Milanu, imajući iza sebe iskustvo u radu s ključnim figurama milanskog dizajna, uključujući Magistrettia i Castiglionia koji su uvelike pomogli u razvoju njezinog talenta i njenog specifičnog stila – tečnog i uvijek promjenjivog.

“Buckle” sat (2005)

Brojni radovi koje je otada ostvarila uključuju mnoštvo spektakularnog modernog namještaja, od rasvjetnih tijela i proizvoda za kućanstvo, sve do uređenja noćnog kluba u Šangaju. Stalna odlika njenih radova je udobnost. Dizajni dvosjeda i trosjeda poput “Tufty-Time” i “Fat-Fat”, koje je radila za B&B Italia, istovremeno su neformalni i modularni u dizajnu, a privlačni i praktični po prirodi. “Fat-Fat” je stol, spremnik i otoman u jednom, može se koristiti za sjedenje, odlaganje predmeta na njega ili u njega. Patricijin elegantan namještaj mami gledatelja da ga dotakne ili pomiluje, zbog čega se njeni dizajni često opisuju kao “intimni”. Svakako je to adekvatan pridjev kad se opisuje linija “Antibody” – naslonjači i ležaljke, s podstavljenim laticama trokutastih oblika. Koristeći materijale koji se mogu preokrenuti, dvije strane kaleidoskopskog kolaža stvaraju dvije potpuno različite stolice: jednu ženstvenu i nekonvencionalnu, a drugu snažniju i ozbiljniju. Njoj osobno najdraži rad jest “Fjord” kolekcija koju je radila za Moroso. Ona uključuje naslonjač „Relax“, koji pruža meki oslonac adaptirajući se obliku tijela. Stolice, mali naslonjači i taburei predmeti su dnevne uporabe, pa ipak zadržavaju dojam komfora i mogu se koristiti u bilo kojem javnom prostoru. Kao i većina njenih radova, “Fjord” je vrlo izravan dizajn i ekstremno jednostavan za reprodukciju. To urođeno razumijevanje procesa dizajna, usavršeno godinama radnog iskustva u zemlji koja je sinonim za proizvodnju i industriju, izdvaja Patriciin dizajn od ostalih.

“Ne trebate biti pretjerano složeni. Trebate biti esencijalni”, kaže Patricia. Svoju praktičnu prirodu pripisuje ženskoj osobnosti u polju kojim dominiraju muškarci. Ona vjeruje da njena “ženska strana” tu može biti značajna prednost, primjerice sposobnost suvremene žene da žonglira između mnogih uloga, od profesionalne dizajnerice do majke dviju djevojčica.

Stolnu lampu “Bague” dizajnirala je u suradnji
sa Elianom Gerotto (2003)

Njeni recentniji radovi uključuju kolekciju posuđa za danskog proizvođača porculana Rosendahl, slavine za njemačku tvrtku Hans Groe, instalaciju za talijansku tvrtku staklenih mozaika Bisazza, novu trgovinu za B&B u Španjolskoj i vilu za prijatelje. Želeći dati savjet nadolazećim dizajnerima, Patricia kaže: “Imala sam spor početak karijere, provela sam puno godina studirajući i ne bih to nikome preporučila. Budite strastveni i znatiželjni!” poručila je. “Nađite kulturalne reference i ljude koji vam mogu pomoći da razvijete vlastitu osobnost. Pokušajte braniti svoje ideje i projekte, stvorite vlastite formule!” Uzevši u obzir da su to riječi dizajnerice koju je zasluženi uspjeh lansirao u sam vrh ženskog dizajna, uz bok Helli Jongerius, možemo biti sigurni da se radi o savjetu vrijednom pažnje.

Zoran Krušvar

Komentari