Jasno, tada nismo znali tehničke podatke koji opisuju moćnu mašinu, niti smo mogli pojmiti cijenu i ekskluzivnost modela. Znali smo samo da je brz i bili smo opijeni magijom njegovih prepoznatljivih kontura, upadljivom crvenom bojom i propetim konjićem. Nismo ni znali da smo od malena pristupili međunarodnom kultu obožavatelja, niti da smo potpali pod magiju čarobnjaka zvanog Pininfarina.
Priča o Pininfarini počinje prije negoli je samo ime nastalo. Naime, predsjednik Italije je 1961. na nagovor ministra pravosuđa odobrio da Battista Farina, zvani Pinin, promijeni prezime u Pininfarina. Battista je tada bio živa legenda. Ne samo da je ušao u povijest automobilizma kao vozač koji je 1921. pobijedio u utrci Aosta-Gran San Bernardo, postavivši brzinski rekord koji je trajao 11 godina, nego je sa svojom tvrtkom Carrozzeria Pinin Farina proizvodio automobile jedinstvenog dizajna kao što je, primjerice, bio model Cisitalia, prvi automobil koji je postao stalni izložak u muzeju moderne umjetnosti.
Pokrenuvši svoju tvrtku 1930, Pininfarina je do početka pedesetih postao međunarodna zvijezda automobilske industrije, surađujući s mnogim proizvođačima. Ni jedan brend, međutim, neće ostati toliko vezan uz ime Pininfarina kao Ferrari.
Bilo je to partnerstvo divova – Enzo Ferrari i Battista Pininfarina, obojica legende, započeli su 1952. suradnju koja je izrodila neke od najljepših automobila u povijesti. Čuveni modeli Mondial, Berlinetta, Daytona preko jedinstvene Testarosse sve do suvremenih modela Enzo ili Barchetta Pininfarina, samo su neki od bisera u preko 50godišnjem partnerstvu koje je obilježilo automobilsku industriju te nadživjelo i Enza i Battistu.
Šezdesetih godina, upravljanje tvrtkom preuzeo je Sergio Pinifarina, koji je donio novu živost, unaprijedivši ideje svoga oca i postavivši tvrtku na mjesto na kojem se danas nalazi. Također, on je bio zaslužan za širenje djelatnosti izvan dizajna automobila, prvenstveno na druga prijevozna sredstva – plovila, avione, autobuse, vlakove, kamione, ali ne samo to. 1986. pokrenuta je i tvrtka Pininfarina Extra zadužena za dizajn izvan prijevoznog sektora. Upravo je ona ubrzo postala prepoznatljiva po profesionalnosti usluga i talentu u širokom spektru sektora, promičući ime Pininfarina na vodećim svjetskim tržištima. Njihovi proizvodi danas predstavljaju kvalitetu, pouzdanost i osobnost u dizajnu, a proces dizajna usmjeren je na ljude, korisnike proizvoda, njihove potrebe, snove i ograničenja. Raspon proizvoda koje su dizajnirali kreće se od vina i ambalaže za mirise, preko luksuznog namještaja pa sve do novog Juventusovog stadiona. Upravo je njihovo djelo i Gorenje Pininfarina Black Collection, primjer vrhunskog dizajna interijera primijenjen na Gorenje kuhinju. Sami dizajneri kažu da se njihov dizajn obraća ljubiteljima bezvremenske ljepote i vječne elegancije najprestižnijih proizvoda Gorenja, koji ih vide kao pravi odgovor na svoje životne stilove. Njihova crna boja predstavlja čimbenik razlikovanja, luksuza i elegancije, a ozbiljnost crne boje balansirana je svjetlošću elektronskih displeja, što rezultira vrlo “cool” kombinacijom.
2001. na čelo dolazi Andrea Pininfarina, koji nastavlja voditi tvrtku istim, dobro zacrtanim pravcem, vječno težeći dizajnerskom savršenstvu. Iako nije bio jedan od većih poslovnih pothvata, svakako je dodatan prestiž brendu Pininfarina donijelo i dizajniranje baklje za Olimpijske igre u Torinu 2006. Inspiracija je bila tradicionalna, drvena baklja, koja za razliku od modernih baklji ne gori iz samog vrha, nego je plamen “omotan” oko drveta. Tako i u baklji koju je dizajnirao Pininfarina plamen omata aluminijsko tijelo, a sam koncept predstavlja nadmoć talijanskog dizajna, ali i demonstraciju univerzalnih vrijednosti koje promovira olimpijski pokret.
Andrea je poginuo ovog ljeta, vozeći skuter, a tvrtku je preuzeo njegov brat Paolo. Međutim, obožavatelji Pininfarininog dizajna ne strahuju zbog te promjene, jer već se gotovo osamdeset godina imena i direktori mijenjaju, a tvrtka Pininfarina ostaje u samom vrhu svjetskog dizajna – kako onog u automobilskoj industriji, tako i izvan nje. Baš kao što Ferrari trajno ostaje pojmom vrhunskog automobila, tako i ime Pininfarina trajno ostaje brendom koji garantira prestiž i vrhunski dizajn, te koji je svojim linijama oplemenio čitavu jednu eru.
Zoran Krušvar
Komentari