39-godišnja Riječanka Andrea Peračković Žigo vlasnica je brenda Čudovišna keramika. Diplomirala je 2009. godine na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci u klasi profesora Josipa Diminića i stekla zvanje profesorice likovne kulture.
„Brend Čudovišna keramika moj je posao i strast, gdje se trudim spojiti moju stalnu potrebu za stvaranjem i probiti se na tržište ručno rađenih domaćih proizvoda. Keramika je već dugo prisutna na mom životnom i poslovnom putu pa je bilo logično da od svega pokušam osmisliti prepoznatljiv brend. Želim ponuditi unikatne i kvalitetne proizvode koji pomalo, ali sigurno pronalaze svoju „publiku“ odnosno ljubitelje uporabnih predmeta, koji su odraz njihove kao i moje osobnosti. Neki drugačiji komad posuđa ili ukrasni predmet uz koji će uvijek rado poželjeti bar još jedan predmet iz neke od mojih kolekcija.“
Kako je sve krenulo?
„Već se poprilično dugo družim s glinom. Ona je medij mog izražavanja još od osnovne škole, kroz srednju umjetničku pa tako i fakultet. Oduvijek me više privlačilo kiparstvo kao grana umjetnosti gdje sam se najugodnije osjećala. Također, uvijek mi je bila zanimljiva i primijenjena umjetnost pa sam uvijek tražila razne predmete u svakodnevici, prirodi, stare odbačene predmete i smišljala što napraviti od toga. Moja keramička priča intenzivnije je krenula kada sam radila kao voditelj likovnih radionica u Udruzi osoba s cerebralnom i dječjom paralizom u Rijeci, gdje smo puno radili s glinom i kada sam pred nekih 8 godina kupila svoju prvu keramičku peć. Tada sam počela s izradom satova i manjih ukrasa za sebe i prijatelje, a prije dvije godine odlučila sam pokrenuti i posao.“
Odakle ideje? Inspiracija?
„Od svuda. Ne mogu izdvojiti ništa određeno. Ponekad neki oblik u prirodi, ponekad pjesma koja mi izvuče neko dobro staro sjećanje. Moram reći da nikad nisam uspjela dobro odvojiti inspiraciju od potrebe. Jer to je nekako u tebi, ta kreativa koja pogoni i traži da stalno smišljaš i stvaraš nešto, bila to keramička šalica ili skica za neku drugu ideju i projekt ili samo akvarel ili slika za zid u kući.„
U Čudovišnoj keramici nalazi se širok spektar proizvoda – od šalica, zdjelica, desertnih tanjurića, pladnjeva, satova, nakita i broševa.
Zašto „Čudovišna keramika“?
„Ime je svima zanimljivo. Meni je odlično jer baš volim da bude drugačije i možda čak malo i nelogično. To je ta moja čudovišna priča u kojoj ja onako fantaziram dok radim i dok nastaju predmeti iz moje radionice. Čudovišna u smislu nečeg neobičnog, ne nužno zastrašujućeg. Između ostalog to mi je duže vrijeme bio nadimak i username na nekim portalima i ja sam sama sebi postala Čudovišna. Tako da, ta ideja da to postane naziv brenda je baš dobro i spontano „sjela“.“
Andrea ističe kako joj je logo brenda bio jako važan budući da u malo prikaza mora puno tog reći. Ideja vodilja bila je šalica s rogovima kao odraz naziva i djelatnosti benda. Za dizajn je zaslužan Andrein brat Marko Peračković, koji je arhitekt po struci. Marko Peračković je od nekih Andreinih želja i skica i njegovih sugestija, došao do ovog dizajna loga, a Andrea ga je s oduševljenje prihvatila.
Kako izgleda proces izrade keramike?
„Proces je jako zahtjevan, potrebno je puno vremena i strpljenja i poštivanje svakog koraka u izradi, bez preskakanja. Tok izrade ovisi radi li se o lijevanju u gipsane kalupe, ručnom modeliranju ili lončarenju na lončarskom kolu, ali prosječno svaki mi predmet prođe kroz ruke u barem pet faza rada na njemu. Tu je obrađivanje predmeta dok je glina još u sirovom stanju kroz skraćivanje ili obradu rubova, spužvarenje – tehniku kada se predmet dodatno zagladi spužvicom. Zatim slijedi sušenje koje može potrajati i do nekoliko dana pa prvo pečenje, odnosno paljenje u keramičarskoj peći na temperaturama i većim od 1 000 stupnjeva. Nakon toga slijede boje, odnosno glazure ali i tu sve ovisi o načinima nanošenja i efektima koji se žele postići. Ponekad i nanesenu glazuru treba još dodatno retuširati i zagladiti, zatim očistiti dno predmeta od glazure da se ne zalijepe za dno peći prilikom paljenja. Onda idu na drugo paljenje. Ukoliko se nanose i specijalne boje ili listeri poput zlata tada se pali i 3. put. Svaki ciklus paljenja i hlađenja traje prosječno 24 sata. Sveukupno vrijeme za jedan artikl može varirati između tjedan dana pa čak i do 3 tjedna.“
Koje tehnike dekoriranja se koriste?
„Tehnike su razne i često kombiniram nekoliko, a najčešće dekoriram na već biskvitno paljene predmete – odnosno nakon 1. paljenja i to najviše nanošenjem glazure kistom i špricanjem ili uranjanjem u glazuru. Kada se radi o nekoj teksturi, ona se utiskuje u sirovu mokru glinu, dakle u 1. fazi oblikovanja. Glazure i tehnike glaziranja su zaista jedna opsežna tehnologija koja se uči godinama i potrebno je puno isprobavanja i eksperimentiranja.“
Rijeka u radovima
„Rijeka kao nekad zaista moćan industrijski i lučki grad je meni uvijek poseban izvor motiva. A i moj je rodni grad pa sam s velikim veseljem osmislila „riječku kuglicu“ za božićnu jelku. Naravno da je motiv bila riječka dizalica, a ona se našla i na jednoj manjoj seriji šalica, a ja ću svakako nastaviti s tom pričom i dalje možda kroz još poneke motive i na još nekim specifičnim predmetima.“
Koronavirus i Čudovišna keramika – ima li posljedica?
„Naravno da posljedica ima jer će, čini se, neke dogovorene suradnje počekati ponajviše zbog lošije turističke sezone koja slijedi. Ali, bez obzira na to Čudovišna radionica nastavlja s radom iako će možda samo poslovanje doživjeti manje promjene, ali one bi bile nužne i bez obzira na krizu. Također ima puno novih planova koji će, nadam se, unaprijediti samu priču i ponudu, ali moram biti tajnovita za sada.“
Gdje se mogu pronaći proizvodi Čudovišne keramike?
“Proizvodi se mogu naručiti direktno meni preko Facebook stranice Čudovišna keramika ili Instagram profila @cudovisna. Nadam se da će biti uskoro i web shop kako sam već i planirala, ali prije spomenute promjene koje su u planu, malo su me stopirale pa dok se sve ne definira, web će još malo pričekati. Važno mi je da sve bude kako treba i ne žurim jer želim svemu pristupati promišljeno i granularno i nadam se da, kroz neko vrijeme, dobri rezultati neće izostati kao i da će ljubitelji Čudovišne keramike to i prepoznati.”
Komentari