3Design Šanell: Najveće uspjehe nam postižu proizvodi koje napravimo osluškujući naša srca

270

Kako funkcionira ovaj kreativan tim iz 3Design Šanell?

Ovaj kreativni tim čine Zlatko i Nela Šakić iz Viškova. Zlatko je po struci bravar i cijeli život je radio u struci, a od malih nogu bio je zainteresiran za osmišljavanje novih stvari te 3Dmodeliranje. Nela je po struci kiparski dizajner i u struci do sada nije radila.

Nela: Bavila sam se nekim hobi poslovima i bila posvećena djeci. Djeca su narasla pa je bilo vrijeme da se počne nešto konkretno raditi. Kao tim funkcioniramo tako da zajednički osmislimo projekt, nakon čega je Zlatko zadužen za kompjutersko crtanje i oživljavanje ideje, dok sam ja više u administraciji i završnim radovima.

Kako je i kada nastao 3design Šanell?

Nela: 3Design Šanell nastao je slučajno. Nakon što je Zlatko razvio ideju sa Tropismenim glagoljičnim puzzlama, prvih prototipova i pozitivnih komentara na iste, da bi ih plasirali na tržište morali smo otvoriti obrt te smo tako krenuli. Naš plan i ideje stavili smo na papir, zatražili državne poticaje za samozapošljavanje i krenuli, puni samopouzdanja i bez straha da nećemo uspjeti.

Kako je nastalo ime brenda? Ima li kakve veze s modnom kućom Chanel?

Nela: Do imena smo došli isto tako na kreativan način. Šanell je skraćenica  prva dva slova od ŠAkić NELa, a 3D smo dodali jer sve što radimo je trodimenzionalno pa je tako i sam naziv išao u tom smjeru.

87463054_3133056723394351_3236301013367390208_n

Na koji način ste uopće ušli u kreiranje inovacija?

Zlatko: Vrlo brzo nakon kupnje prvog 3D printera za kućnu uporabu, iz hobija krenuo sam se igrati 3D modelirajući i izrađujuću gotove modele koje sam u glavi vizualizirao. Od početka sam u glavi zamislio ideju, razradio je do najsitnijeg detalja te kasnije 3D printao samo inovativne modele. Većinom su to bile stvari koje sam htio imati, a nisam ih imao gdje kupiti. Tu je bilo nekih tehničkih stvari, raznih nosača, stalaka, plošnih natpisa na latinici koji su se kasnije  pretvorili u uspravne samostojeće natpise. Budući da sam ljubitelj glagoljice, vrlo brzo, gotovo u samim tim počecima modeliranja palo mi je na pamet da izrađujem razne 3D glagoljične natpise (obične, trodimenzionalne uspravne). Na početku to su bili natpisi imena naše djece. Gledajući te natpise na polici, u glavi sam zamislio da bi bilo fora da u jednom tom 3D natpisu budu dva imena. Potom, u glavi sam uspio spojiti tj. preklopiti ta slova da se mogu pročitati sa dvije strane, ali tek kada sam ideju realizirao, 3D isprintao i imao fizički natpis koji mogu dotaknuti cilj je bio postignut. Iste večeri sam razrađivao ideju dalje. Htio sam imati natpis koji bi se s jedne strane čitao na latinici, a pogledom iz drugoga kuta na glagoljici i za par sati je to bilo realizirano. Već u sljedećim trenutcima sam pomislio: “Dobro, sad to mogu (imam nešto što nema nitko), ali svaki put za novu riječ trebao bih modelirati nova slova, što bi mi oduzimalo puno vremena. Bila bi fora da je svako pojedinačno slovo na svojem stalku, pa sam išao prema tom rješenju.” Sljedeći dan je već nekoliko dvopismenih slova bilo na svojim puzzlama, mogle su se međusobno spojiti u razne riječi i čitati na dva odnosno tri pisma (latinica, glagoljica, brajica za slijepe). I nakon svega toga još nisam bio svjestan da imam inovaciju za koju ću za par mjeseci dobiti 4 zlatne medalje. Kao i sve što sam izradio prije, odložio sam na policu te sam bio sretan da imam nešto što bih sigurno kupio da sam negdje vidio. Ovim putem bih zahvalio prijatelju Damiru Brdaru, koji je vidjevši ta slova na polici uputio me na savez inovatora i zaštitu dizajna. Da on to nije rekao vjerojatno bi, taj naš sada već višestruko nagrađivan proizvod, i dandanas stajao na polici nezamijećen i divili bi mu se samo mi u naša četiri zida. To je sam početak našega kreiranja inovacija i na taj način su nastale naše “Tropismene glagoljične puzzle” .Nakon njih ideje samo naviru te se dalje razvijamo sve do najnovije inovacije 4D virtualnih kartica.

TROPISMENE GLAGOLJIČNE PUZZLE

Vaš inovativan proizvod Tropismene glagoljične puzzle imao je puno pozitivnih reakcija, a isto tako i osvojio mnogo priznanja i nagrada. Kako ste došli do ideje za sinergiju triju pisama koje su objedinjene u jedan proizvod?

Ideja je došla slučajno. Htjeli smo djeci, odraslima te turistima na jedan novi originalan i zabavan način približiti starohrvatsko pismo koje se kao naša kulturna baština ne promiče dovoljno. Latinično slovo smo preklopili sa glagoljičnim i dobili smo zanimljiv 3D model jednoga slova koji se može pročitati s jedne strane na latiničnom, a okretom se to isto slovo čita na glagoljičnom pismu. Budući je to 3D model i opipljiv je, došli smo na ideju da na svakoj puzzli koja služi kao podloga slova napišemo to isto slovo na brajici i tako omogućimo slijepim i slabovidnim osobama da tako spojenu riječ pročitaju opipom na njima prepoznatljivom pismu.

Naišli smo i na fotografije torti. Kako je došlo do tako drastičnog obrata: od torti do inovativnih proizvoda i suvenira?

Nela: Torte su bile samo hobi za kućnu upotrebu u kojemu sam ja kao kipar u to vrijeme sebe pronašla u izradi figurica. Umjesto da svojoj djeci naručujem torte, dala sam si truda i sama ih pravila.

Koji je bio prvi proizvod koji ste kreirali? 

Prvi proizvod bile su “Tropismene glagoljične puzzle” nakon kojih se razvio još cijelio niz proizvoda kojima su one bila baza.

STARI GRAD KARLOVAC ANTE LATINICA STARI GRAD KARLOVAC ANTE GLAGOLJICA

Odakle crpite nove ideje za nove proizvode?

Najveće uspjehe nam postižu proizvodi koje napravimo osluškujući naša srca. Volimo reći da smo mi kao pjevači. Oni dobiju inspiraciju, osjete trenutak da napišu pjesmu, otpjevaju je i ona postane hit. Na isti način i mi funkcioniramo. Jednostavno kad dobijemo signal iz srca, upali nam se lampica u glavi, sjednemo za kompjuter i ideju provedemo u gotov proizvod koji osvaja nagrade na međunarodnim natjecanjima i raznim natječajima. Nekada imamo zadane natuknice kako bi to trebalo izgledati, primjerice ako se radi o personaliziranim poklonima ili o nekim natječajima, ali svakako te sve proizvode osmislimo i napravimo na naš prepoznatljiv način.

Kako teče cijeli proces od ideje do finalnog proizvoda? Od kojeg materijala izrađujete vaše proizvode?

Ako se radi o nekom natječaju, npr. za suvenir prvo moramo proučiti slike i tekstove o tome mjestu za koje radimo kako bi se upoznali s njime te tako dobili ideju za sam suvenir. Kada se radi o personaliziranim poklonima najprije moramo popričati s kupcima i nakon ispričane priče krećemo u osmišljavanje. Tako smo radili poklon za lovca, za graditelja suhozida, za razna vjenčanja, krštenja, dječje rođendane i sl. Nakon toga kreće se u crtanje te u izradu prototipa. Fotografija se šalje kupcu i nakon njegove potvrde  krećemo u izradu originalnog poklona.

Naši proizvodi napravljeni su od biorazgradive plastike koja se izrađuje od kukuruznoga škroba, a printamo je 3D printerima. Neke naše sada već prepoznatljive proizvode izrađujemo i od drvene šperploče koja se reže i gravira laserom. Trudimo se biti čim više ekološki osviješteni.

Koja tehnologija je potrebna za izradu i kojom tehnologijom raspolažete kada govorimo o izradi vaših proizvoda?

U izradi naših predmeta koristimo se tehnologijim 3D printa i to sa dvije tehnike: jedna je printanje filamentima (plastici u niti), a druga je izradom od epoxy smole koja se koristeći specijalne printere stvrdnjava UV zrakama. Trenutno imamo osam printera te dva lasera za rezanje i graviranje drva.

glagoljal1

Prošle godine bili ste i dobitnici godišnje nagrade Nikola Tesla, genij za budućnost. Što ova nagrada znači za vas?

Zlatko: Od samih početaka znamo da radimo unikatne i inovativne stvari što potvrđuju i brojne medalje sa međunarodnih izložbi inovacija koje smo i prije dobili. Nagrada Nikola Tesla je “Hrvatski  Oscar” za inovaciju, dodjeljuje se samo za jednu inovaciju u moru novih inovacija iz svih područja. U jakoj konkurenciji inovacija i inovatora u finalu između tri finalista: dva inženjera iz dvije velike hrvatske firme. Među njima sam i ja kao inovator, “običan bravar”, samouki 3D dizajner izabran za dobitnika godišnje nagrade. Nagrada nam znači puno, tjera nas dalje, podigla nam je samopouzdanje na najviši nivo. Sretni smo da smo zamijećeni u znanstvenim krugovima i postižemo ono što nam je cilj: da ostavljamo trag, reklamiramo naš brend i promičemo glagoljicu kao hrvatsku kulturnu baštinu.

Je li vas ova nagrada potaknula na angažman u obnovi ploče Nikole Tesle na Osnovnoj školi Nikole Tesle u Rijeci?

Zlatko: Nakon dobivanja nagrade Nikola Tesla sasvim slučajno (iako ništa u životu nije slučajno) našao sam se na mjestu gdje se razgovaralo o obnovi devastirane spomen ploče Nikoli Tesli na istoimenoj osnovnoj školi u Rijeci. Ponudio sam pomoć u bravarskom dijelu obnove i montaži natpisa. Kao dobitnik prestižne nagrade i veliki štovatelj lika i djela Nikole Tesle bila mi je čast pomoći koliko sam bio u mogućnosti. S obzirom na to da sam bravar po struci, svoj dio posla odradio sam bez problema i iznimno sam ponosan što sam i na taj način ostavio trag. I ovaj put se slijed događaja dogodio sasvim slučajno, kao i s početka naše inovatorske priče.

Nedavno ste krenuli i korak dalje – u 4D i trenutno se nalazite među finalistima godišnje nagrade Nikola Tesla genij za budućnost. Rekli ste da je ulazak među finaliste ravan zgoditku na lotu. Što ste pod time mislili?

Zlatko: Nakon što sam prošle godine osvojio tu prestižnu nagradu, stvarno, ali baš stvarno nam nije bio plan da se i ove godine prijavimo za istu. Međutim, kako volimo izazove (oni nam daju energiju i motiv za dalje) nismo mogli ostati imuni na otvoreni natječaj početkom godine za prijavu koji nam je došao putem e-maila. Aduta imamo: “VR4D GLAGOLJICA” je naša nova, ovaj put zajednička inovacija (moje supruge i mene) i s njom smo osvojili već nekoliko nagrada u samo nekoliko mjeseci i nekako nam se učinilo kao da smo izazvani. E sad dolazimo do te moje izjave “da je ulazak u finale i možebitno osvajanje nagrade ravno zgoditku na lotu”. Nažalost ne radi se o novcu, nego o činjenici da gledajući kroz dugogodišnju povijest dodjele “godišnje nagrade Nikola Tesla” nitko nikada nije dva puta ušao u finale i to dva puta za redom. Nitko nikada nije dva puta zaredom osvojio godišnju nagradu “Nikla Tesla genij za budućnost”. Kada smo slali prijavu pomislili smo da su nam šanse da uđemo ponovno među tri finalista ravne dobitku sedmice na Lotu. No, vjerovali smo u nas i našu inovaciju i nismo se bojali konkurencije. Ušli smo u finale. Svečano proglašenje i dodjela će biti u srpnju u hotelu Esplanada u Zagrebu. Vjerujemo u nas i očekujemo da ćemo mi biti ti koji će nagradu osvojiti i dokazati da su čuda moguća.

VIRTUALNI PRIKAZ1 VR4D GLAGOLJICA KARTE VR4D GLAGOLJICA

Za to je bio potreban i rad na aplikaciji što ste sve sami naučili. Što vas motivira na to i kako ste uspjeli to sve sami?

Zlatko: Uporan sam i svaki svoj započeti projekt gledam da privedem kraju. Takav sam i s realizacijom. Ideja iz glave mora postati gotov proizvod. Vjerojatno se razlikujem od drugih u pogledu zadavanja realnih ciljeva, koje mogu sam realizirati. Nisam ovisan o  pomoći, nego gledam da “dobro zagrijem stolicu” i moždane vijuge. Isto tako gledam da to sve skupa bude realizirano na  jednostavan. Imao sam ideju u glavi, znao sam da je ostvariva, nisam znao kako, ali sam isto tako znao da to mogu. Googlao sam danima tražeći rješenje od kuda početi. Kada sam otkrio koji bi software trebao koristiti za izradu aplikacije, besplatnu verziju sam instalirao na računalo i počeo istraživati razne tutorijale na YouTube-u. Uslijedili su sati i sati “igranja” i neuspjelih pokušaja, da bi nakon nekog vremena došao do određenih rješenja koja sam opet danima usavršavao i poboljšavao. Nikoga nisam pitao za pomoć, a i da sam htio nisam imao koga, jer ne poznajem nikoga tko se bavi sa sličnim stvarima. Nakon 200-injak utrošenih sati došao sam do polu-proizvoda, radilo je sve kako sam i zamislio, ali je nastao problem kako sada gotovu aplikaciju prebaciti na mobilni telefon. Uspio sam i to, te smo imali prototip koji smo mogli prijaviti na sajmove inovacija i pokazati istu javnosti. Mobilna aplikacija se povezuje s našim virtualnim karticama koje smo isto tako sami dizajnirali. Sada su Virtualne kartice “VR4D GLAGOLJICA” već gotov proizvod i aplikacija se može skinuti s GooglePlay trgovine. Taj završni korak pohrane aplikacije na Google server sam isto sam napravio. Nakon “VR4D GLAGOLJICE” izbacili smo još nekoliko inovativnih 4D proizvoda, ali ovaj put nismo tiskali kartice, nego smo radili poveznicu mobilne aplikacije s drvenim graviranim karticama.

S radom niste stali niti kad je započeo lockdown. Stavili ste se na raspolaganje zajednici. Kakav je to period života bio za vas i koji su dojmovi nakon svega? Je li pandemija znatno utjecala na vaš obrt?

Početkom pandemije krenuli smo u izradu i doniranje vizira. Uz pomoć nekoliko braniteljskih udruga, općine i građana skupljen je materijal za izradu te smo napravili i donirali preko 1000 komada zaštitnih vizira. U tom periodu naša proizvodnja je stala u potpunosti i to nam je na neki način bio ispušni ventil da ne mislimo previše što ćemo sa poslom. Na ovaj način smo sebe uposlili i osjećali se korisnima. Pandemija je jako utjecala na nas s obzirom da smo novi obrt, tek smo krenuli u poduzetničke vode i nismo se mogli prezentirati na način koji smo mi zamislili. Sve je odjednomstalo tako da je sve ovo utjecalo, ali opet s druge strane imali smo  više vremena za razvijati nove proizvode pa je tako u tom period nastala i “Riječka dizalica”, “VR4D GLAGOLJICA” i “Vukovarski vodotoranj”.

Tu je i riječka lučka dizalica koja je posebna na svoj način. Kako je došlo do stvaranja i u konačnici pričanju cjelovite priče oko ovog predmeta budući da je pažljivo promišljen svaki detalj, od kutije u kojoj se nalazi do samih dijelova? Kako je tekao ovaj proces izrade proizvoda?

S obzirom da nas je pandemija sve zatvorila, slobodno vrijeme koje smo neočekivano dobili gledali smo da ga iskoristimo na smišljanje novih ideja i izradu novih proizvoda kako bi kada se jednoga dana vratimo u normalu imali što raznovrsniji asortiman. Tako smo došli na ideju da bi mogli napraviti jedan riječki suvenir koji bi bio na prvu prepoznatljiv. Budući da Riječke lučke dizalice gledamo svaki dan, pomislili smo da bi bilo zanimljivo napraviti jednu umanjenu verziju njih. S obzirom da smo imali laser za drvo koji nismo još upotrebljavali odlučili smo se da dizalica bude drvena, da se spaja od više dijelova, da  kutija u kojoj će biti privuče kupca i da ima taj neki naš inovativni potpis. Dizalica ima cijelu svoju priču. Sama kutija zamišljena je kao brodski sanduk sa svim oznakama, koji se otvara malim pajserićem koji se prvo izvadi iz skrivenog pretinca sa strane. U kutiji se nalazi 40 dijelova, ljepilo i upute za sastavljanje. Složena dizalica visoka je 40 cm, a kutija kasnije služi kao stalak za dizalicu. Napravljena je po fotografijama riječkih lučkih dizalica. ”Riječka Dizalica” je na tržištu od svibnja 2020. kao “obični” riječki suvenir. Kako pratimo natječaje tako smo se već u kolovozu 2020. s istom prijavili na natječaj za izbor za “suvenir industrijske baštine grada Rijeke” na kojem smo osvojili prvo mjesto i na kojem je stručna komisija našu drvenu slagalicu “Riječka dizalica”  proglasila suvenirom industrijske baštine grada Rijeke.

No, ovo nije jedini suvenir po kojem ste postali poznati. O kojim je sve suvenirima još riječ iz vašeg malog kreativnog laboratorija? Možete li nam ih opisati?

Osim ovih spomenutih napravili smo također drvenu slagalicu “Vukovarski vodotoranj” koje se sastoji od 38 dijelova i dolazi upakiran u kutiju koja se otvara pomoću male zastavice kada se upikne u centar Vukovara na karti koja se nalazi na poklopcu kutije. Složeni vodotoranj veličine je 21 cm. Radimo i protokolarne te personalizirane poklone. Napravili smo suvenire te dobili markice i certifikate za “Dar iz Krka”, ”Izvorni riječki suvenir”, “Korčulanski suvenir”, sudjelovali smo na zagorskom trienalu suvenira te i tamo bili nagrađeni za inovativnost za suvenir inspiriran seljačkom bunom.

Naši suveniri prepoznatljivi su po tome što podloga bude u nekome određenome obliku ovisno o temi, na vrhu se nalaze 3D slova koja se mogu čitati sa dvije strane. Najčešće to bude s jedne strane latinica, s druge glagoljica ili se s obje strane čita na latinici, ovisno za koje područje dizajniramo suvenir.

Radimo i dvopismene naušnice (latinica/glagoljica) koje su odlično prihvaćene i lijepi su modni dodatak. Isto tako radimo naušnice sa motivima Vukovarskog vodotoranja, Riječke dizalica i prvog riječkog torpeda.

naušnice

Kako vas dvoje sami to sve uspijevate? I još k tome osvajate i brojne nagrade i priznanja…

U timu smo za sada samo nas dvoje. Nadamo se da će pandemija stati i da će posao krenuti kako smo mi to zamislili pa da se još koji član pridruži našemu timu. Stižemo, ali je dosta naporno jer se sami moramo ”rastegnuti” na sve strane, od osmišljavanja, projektiranja, izrade, marketinga pa i same prodaje što sve skupa zna biti teško i naporno, ali nećemo se žaliti. Odrađujemo sami i razne natječaje, sajmove inovacija, pripreme i administraciju koja ide sa svime time.

Radite i proizvode po narudžbi. Što se najviše traži, a što vam je do sada bilo najizazovnije raditi?

Radimo proizvode po narudžbi. Najčešće su to pokloni za krštenja i vjenčanja. Najizazovniji je zasigurno bio poklon koji je jedan tata kupovao za kćer i zeta. Oni žive u Nizozemskoj, ženili su se u Istri, a oboje su iz Hrvatske i htjeli su nešto da ih podsjeća i veže za Hrvatsku, a da nije veliko jer su putovali avionom. Tako je nastao poklon u obliku Hrvatske koja je bila od dva dijela i spajala se na princip puzzle oblika srca, na jednom dijelu se nalazilo dvopismeno ime (latinica/glagoljica) mladenke, a na drugom dijelu  mladoženje, dok je na mjestu Istre gdje je ujedno bilo i vjenčanje bio je utisnut datum. Tako smo sve ukomponirali u jedan vrlo zanimljivi poklon koji krasi njihov dom u Nizozemskoj.

Često ljudi koji su se odselili iz Hrvatske naručuju poklone za svoje koji su tu ostali pa ih mi osobno isporučujemo ili npr. slagalice “Vukovarski vodotoranj” i “Riječku dizalicu” naručuju za sebe pa smo ih tako slali u Nizozemsku, Njemačku, Švicarsku, Australiju.

Što nam iduće zanimljivo spremate?

Gotovo svaki mjesec izbacimo jedan ili dva nova  proizvoda, ali budući da su bazirani na već postojećim inovacijama ne računamo ih da su inovativni, posebni, ali jesu. Od kada se bavimo ovim poslom, a to je tek godinu i pol, sudjelovali smo s dvije različite inovacije na pet međunarodnih sajmova i s njih smo se vratili sa čak sedam medalja, šest zlatnih i jednom brončanom. Za jesen i predstojeće sajmove ovaj put pripremamo nekoliko inovativnih proizvoda, od kojih će jedan ponovno biti vezan za glagoljicu (ona je u nastajanju), a  jedan od njih neće  imati nikakve veze sa proizvodima koje smo do sada radili (prototip je već napravljen). Za sve buduće proizvode još ne znamo što će biti, oni su nepoznanica i za nas, čekamo da nam se lampica upali.

Što biste poručili mladim inovatorima?

Zlatko: Poruka mladim inovatorima bi bila da oni prvi trebaju vjerovati u to što su osmislili. Ne dajte da vas netko obeshrabri i zakoči na samome startu. Taj start nije ideja koja se vrti u vašoj glavi ili crtež na papiru, morate biti uporni i realizirati svoj projekt, napraviti prototip koji ćete razvijati i koji ne treba biti savršen, ali treba biti fizički i opipljiv, to je dokaz i potvrda vama i potencijalnom investitoru da je vaša ideja realna i da može biti ostvariva.

Gdje se mogu nabaviti vaši proizvodi i što se sve može naći kod vas?

Naše proizvode može se kupiti direktno kod nas, u riječkoj galeriji ”Poneštrica”, Opatijskoj suvenirnici ”Manufaktura”. “tropismene glagoljične puzzle” mogu se kupiti i u Humu, Zagrebu, nacionalnom parku “Krka” i “Paklenica”, a lampe imamo i u Verbum knjižarama.

U ponudi imamo i puzzle, naušnice, Riječku dizalicu, Vukovarski vodotoranj, Riječku uru, lampe sa raznim motivima na koje se može i staviti fotografija po narudžbi, drveni glagoljal u kome su drvena slova glagoljice.

RIJEKA EPK ORAO

Komentari