Hoćete li i nakon ove skrivene istine kupovati u IKEA-i?

25

Statistike kažu da svakih 30 minuta u SAD-u jedno dijete je ozlijeđeno ili je umrlo zbog prevrtanja nestabilnog namještaja. Razlog prevrtanja leži u poluzi gornje ladice koja izlazi iz centra gravitacije i uzrokuje tzv. okretni moment – moment kada primjerice komoda više nije stabilna te se prevrće. Sav namještaj nažalost ne prolazi dobrovoljan test tereta od 50 kilograma koji se stavlja na izvučenu gornju ladicu komode ili nekog drugog komada namještaja. Dodatna činjenica u prilog tome je što takav test stabilnosti nije propisan, nego dobrovoljan ili preporučen, a trebao bi služiti za sigurnost kupaca. Neki kažu da je glavni krivac za navedeno naša opsesija za jeftinim namještajem koji je jednokratan. Svjedoci smo da danas neki komadi namještaja koje kupujemo dobro izgledaju godinu ili dvije, a nakon toga jednostavno se raspadnu u dijelove. To je cijena koju plaćamo za jeftin namještaj, kaže dokumentarac pod nazivom Broken koji je razotkrio sve ono loše o najvećim trenutno živućim kompanijama među kojima se nalazi i renomirana švedska trgovina namještaja IKEA utemeljena od strane jednog čovjeka – Ingvara Kamprada. Kamprad kao sedamnaestogodišnjak osniva IKEA-u 1943. godine u malom švedskom gradu Älmhultu, a trgovina dobiva ime po njegovim inicijalima i početnim slovima farme i sela u kojem je živio.

IKEA-ine prodavaonice tlocrtno su oblikovane u meandar koji kupce nesvjesno vodi kroz čitavu prodavaonicu i time im sugerira da kupuju više. Ne tako davno, ljudi su kupovali namještaj da bi ga imali u svom životnom prostoru cijeli život. IKEA je došla s novim motom: kupite namještaj koji je jeftin i kojega možete zamijeniti novijim i modernijim. To je upravo ono što zovemo „brzim pokućstvom“. IKEA je globalni brend i danas posjeduje više od 420 poslovnica u 50 zemalja. Jedina karakteristika koja je pozitivna u ovoj priči jest da je IKEA-in namještaj modernog dizajna dostupan mnoštvu ljudi za malo novaca. IKEA opisuje svoj namještaj kao održiv, no zapravo koriste oskudne sirovine što namještaj čini laganim i dodatno nestabilnim.

Skrivena istina o IKEA-i započinje biografijom Ingvara Kamprada. U vrijeme kad je IKEA osnovana, Kamprad bio je aktivan član švedske nacističke partije što je bio jedan od uzroka skandala popraćenog u švedskim novinama. Nadalje, tu je i pitanje IKEA-inih financija. Kamprad je godinama govorio da je darovao vlasništvo nad IKEA-om dobrotvornoj fondaciji jer mu u interesu nikada nije bilo posjedovanje IKEA-e. No, taj iskaz nije bio istinit i pokazalo se kako je osnivač IKEA-e stvorio neprofitnu zakladu za zaštitu IKEA-ine ogromne zarade. Kada je Kamprad preminuo 2018. godine bio je jedan od najbogatijih ljudi na svijetu.

Kako bi IKEA ostvarila profit, u konstantnoj je potrazi za jeftinim izvorima sirovina. Drvo za proizvodnju namještaja IKEA dobavlja iz Kine, Ukrajine, Rumunjske itd. IKEA za sebe kaže da je ekološki prihvatljiva. Prvi paradoks sastoji se u tome da IKEA navodi ljude da kupe namještaj te da ga zamjene za nekoliko godina što nije u potpunosti ekološki prihvatljivo. Skrivena istina je i u tome kako i gdje IKEA nabavlja drvo za proizvodnju pokućstva. Naime, IKEA dobavlja drvo za proizvodnju namještaja od tvrtki poput Holzindustrie Schweighofer koje ilegalno sijeku rijetka, posljednja i netaknuta stara stabla, često u nacionalnim parkovima ujedno uništavajući bioraznolikost šuma. Svake minute u godini tako nestane 18, 7 jutara šuma što je jednako površini 27 nogometnih igrališta.

_methode_times_prodmigration_web_bin_0ff74c15-3380-3389-aa30-0211429ba227
Izvor: Dokumentarni film Broken, Deadly Dressers

Komentari