Nekadašnji ministar gospodarstva i poduzetnik Goranko Fižulić na svom je Facebooku napisao otvoreno pismo sadašnjem ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdaš Dončiću, u kojem ga je zatražio iznošenje razloga zbog kojih Hrvatska još uvijek nije uvela vinjete. Upravo zbog tog anakronog načina naplate autocesta svake godine svjedočimo kilometarskim kolonama i nezadovoljstvu onih koji u njima provode sate.
Prema Fižuliću, Hrvatska bi tim potezom višestruko profitirala. Navodeći uspješne primjere Austrije, Švicarske, Slovačke, Mađarske, Rumunjske, Bugarske te Slovenije, Fižulić drži da bi i mi vinjetama ostvarivali puno veči prihod od dosadašnjeg, više od 500 milijuna eura godišnje, imajući uz to manji trošak za zaposlene, obzirom da bi bilo manje ljudi na napltnim kućicama (HAC trenutno treba 32% prihoda samo za zaposlene, za razliku od Slovenaca kojima treba
malo više od 10%).
Kako do 500 milijuna eura godišnje? Fižulić je do cifre došao ovako:
“U Hrvatskoj ima 1 450 000 registriranih osobnih vozila te 140 000 registriranih teretnih vozila. U Hrvatsku je 2013. ušlo 13,5 milijuna stranih osobnih vozila. Ukoliko prilikom svake godišnje registracije vlasnik vozila kupuje i vinjetu koja mu omogućuje neograničeno korištenje autocesta i ako postavimo vrijednost vinjete kao dvostruku vrijednost trenutne cestarine Lučko – Dugopolje za II kategoriju vozila (546 kuna), HAC bi ostvario godišnji prihod od 104 milijuna eura. Ako svako strano osobno vozilo koje ude u Hrvatsku mora kupiti minimalno vinjetu za sedam dana i ako njenu vrijednost postavimo na 30 eura, što je trenutna vrijednost cestarine npr. od Macelja do Lipovca, HAC bi kreirao godišnji prihod od 405 milijuna eura. Znači, samo od domaćih i stranih osobnih vozila bi se po tome modelu ukupni prihod HAC-a popeo na 509 milijuna eura. Tome treba pridodati prihod naplaćen od teretnih vozila, kako domaćih tako i stranih. Slovenski DARS 54% prihoda ostvaruje naplatom cestarine vozilima težim od 3,5 t!”
Svjestan kritika ovog modela, dodao je i ovo:
“Dio vozača kako domaćih, tako i stranih, imati će nešto veći trošak, ali će biti izbjegnute velike gužve i dugotrajni čepovi na naplatnim kućicama, pogotovo u vršnim opterećenjima u ljetnim mjesecima. Domaća vozila će u daleko većem broju koristiti autoceste što će smanjiti troškove održavanja “običnih” cesta te povećati sigurnost i smanjiti broj prometnih nesreća. Redovnim korisnicima autocesta te gospodarstvu u cjelini troškovi korištenja auto cesta biti će drastično smanjeni. Zagovornici zadržavanja postojećeg modela naplate cestarine nemaju ni jedan argument u njegovu obranu osim zadržavanja zaposlenih na naplati”.
U konačnici, vrijednost koju HAC, odnosno njegovo društvo za naplatu cestarine može postići u procesu inicijalne javne ponude izravno ovisi o modelu naplate. A upravo je taj proces, kao i testiranje opcije vinjeta spomenuo prozvani ministar Hajdaš Dončić u odgovoru – također putem Facebooka:
“Zajedno sa Svjetskom bankom (WB) radimo na B modelu monetizacije, koja uključuje financijsko i organizacijsko restrukturiranje HAC i HAC ONC-a. Analiza modela naplate sastavni je dio organizacijskog restrukturiranja, jer nam je cilj dobiti što veću vrijednost kroz IPO. Ako model pokaže da su to vinjete ili elektronski čipovi, izabrat ćemo taj model. Konačni cilj: smanjenje deficita, javnog duga, kao i bolje upravljanje održavanjem i naplatom. To je i glavni cilj nove uprave HAC ONC-a.”
No, dok se situacija ne iskristalizira, gužve na autocestama će se događati, barem još ovih nekoliko sezonskih tjedana. Vidjet ćemo hoće li se do iduće sezone nešto napraviti ili ćemo ponovo svjedočiti sličnim raspravama. Što je s ENC-om, kartičnim plaćanjem, s njim povezanim popustima i svim ostalim modelima uvedenim u zemljama koje nemaju vinjete? Gužve bi svakako trebalo izbjeći, za dobrobit živaca svih, nadajmo se da će se rasprava nastaviti, kao i odraditi odgovarajuća studija, kako bi se iznašao najbolji model naplate.
Komentari