Masni kraljevi – kokosovo i riblje ulje

1110

kokosovo kokosKokosova palma (Cocos nucifera) drvenasta je biljka tropskih krajeva. Njen plod koristi se za hranu i piće te u industriji krema i sapuna. Vlaknasti dijelovi ploda nekad su se koristili za izradu užadi, tepiha i četki, za pokrivanje krovova i izradu pletenih rukotvorina. Deblo se koristi kao građevinski materijal, a od kore se izrađuje guma. Kokosovo ulje se dobiva iz kopre, sušenog mesa kokosovog oraha. Ovo ulje ističe se visokim udjelom zasićenih masnih kiselina koje nisu štetne za zdravlje. Zbog svog sastava kokosovo je ulje vrlo stabilno, sporo oksidira i ima rok trajanja duži od biljnih ulja koja sadrže veliku količinu nezasićenih masnih kiselina. Najvažniji sastojak kokosovog ulja je laurinska kiselina (koja se nalazi u majčinom mlijeku), a ima snažno antivirusno i antibakterijsko djelovanje. Kokosovo ulje sadrži i kaprilnu kiselinu koja potiče rast ”dobrih” bakterija, a prema rezultatima nekih istraživanja ova kiselina djeluje protiv candide i uništava parazite u probavnom traktu. Kokosovo ulje lako se probavlja, daje brzu i trajnu energiju, potiče i jača imunološki sustav. Može ublažiti probavne tegobe kao što su žgaravica i sindrom nervoznih crijeva. Dokazano je da pospješuje zdravlje srca, održava normalnu razinu kolesterola, potiče metabolizam i poboljšava rad štitnjače. Prirodna kokosova masnoća u prehrani potiče normalizaciju lipida, štiti jetru i jača imunitet. Pomaže boljem iskorištavanju vitamina topivih u masti (A, D, E, K), vitamina B skupine i minerala (kalcija, magnezija i željeza).   riblje-uljce ribljeSastoji se od lako probavljivih ulja, a sadrži jod, fosfor, vitamin A, E i D. Koristi se kao sredstvo za jačanje kod dječjih bolesti i pothranjenosti, ali i kao prevencija rahitisa. Od ribljeg ulja proizvodi se i mast za rane. Uporaba ribljeg ulja (točnije ulja jetre bakalara) je prvo započela u Škotskoj, na Islandu, u Norveškoj i Grenlandu prije nekoliko stoljeća, gdje se upotrebljavalo kao zaštita ili prevencija kod jakih prehlada. Naziva se i najstarijim suplementom prehrani na svijetu. Poboljšan je prvobitni okus i jestivost ribljeg ulja (postoje okusi posebno prilagođeni djeci). Prema sadašnjim istraživanjima, učinkovitije su omega-3 masne kiseline životinjskog porijekla. Dobri izvori omega 3 masnih kiselina su i orašasti plodovi, sjemenke i ulje lana i maslinovo ulje, cjelovite žitarice, grahorice, alge i sojini proizvodi. Kako bismo imali zdravo srce i krvne žile u kojima nema naslaga nezdravih (zasićenih) masnoća, potrebno je oko 1 gram ovih kiselina dnevno. Omega 3 masne kiseline smanjuju rizik srčanih bolesti, smanjuju zgrušavanje krvi, ograničavaju količinu triglicerida (masnoće u krvi i prateći kolesterol), smanjuju krvni tlak, štite od poremećaja srčanog ritma, djeluju protiv upala krvnih žila, zglobova, crijeva i protiv kožnih bolesti (lupus i psorijaza), mogu ublažiti menstrualne grčeve, pomažu kod psihičkih problema, shizofrenije i liječenju disleksije kod djece, mogu biti prevencija raka dojke i debelog crijeva. Optimalni unos omega-3 masnih kiselina nužan je i za očuvanje kognitivnih funkcija i sposobnosti pamćenja te može odgoditi nastanak neurodegenerativnih bolesti. Ove masne kiseline (poglavito DHA) imaju ključnu ulogu u rastu i razvoju mozga i neurološkog sustava. Mozak se hrani Omega 3 masnim kiselinama pa mu nemojte dopustit da gladuje. Ova četiri ulja bi svakako trebala naći mjesto u svakom kućanstvu jer imaju široku upotrebu, riblje i ricinusovo imaju specifičan okus na koji se treba naviknuti, ali kad to krene, vjerujte mi da će Vam faliti taj miris i okus. Pokušajte pržiti hranu na svinjskoj masti, hrana će dobiti punoću okusa, a vi ćete biti sretni kao nakon čokolade. Jedite sve što vam padne na pamet, uljite, mastite jer je bolje biti sretan i debel nego mršav i tužan :) Samo veselo! potpis-lucija

Komentari