Dizajner svih dizajnera

661

Pariški Muzej Mode i kostima, poznata palača Galliera koja se još uvijek obnavlja, slijedi svoj eksterni program pa u Gradu Mode i Dezena, postavlja izložbu posvećenu najčuvenijem španjolskom kreatoru svih vremena – Cristobalu Balenciagi, do 7. listopada.

Osim veličanstvenog “hommage”-a iščezlom maestru /1895-1972/, Galliera uz podršku Kuće Balenciaga, otkriva posebnu kolekciju odjeće, koju je slavni stilist godinama skupljao i čija je obitelj s mnogo plemenitosti, sve poklonila pariškom muzeju. Prekrasni unikati njegovog odjevnog umijeća krase dvoranu Docks, smještenu iznad Seine, često ostavljajući posjetitelje u stanju zanosa i čuđenja.

Kolekcija je sastavljena od oko 70 modnih detalja 18,19. i 20. stoljeća, večernjih toaleta, mantila, mantileta, mantija, čipke, šešira, cipela, dijelova odjeće ili modnih dodataka. Upotpunjavaju ih haljine koje je Balenciaga ostvario između 1937. i 1968. godine, fotografije, crteži…

Scenograf Jean-Julien Simonot je umješno rekonstruirao i ujedinio fondove muzeja i neobičnost mjesta, pošto Grad Mode liči na ogromni brod koji umjesto kabina posjeduje privlačne dvorane u staklu, savršena mjesta za izložbe. Jedna od njih je pretvorena u gigantski izlog, u čijem su središtu pokazane riznice Balencijaginih odjevnih dostignuća i nadarenost, smještene u velikim, providnim ladicama ili postoljima okruženim staklom. Eksponati čine “zamišljeni” muzej Balenciaga koji predstavlja tradicionalnu i folklornu Španjolsku, zagasite i tamne boje, skromnost odjeće napravljene za crkvene ceremonije ali i svečanih predmeta  koje je kreator pronašao kod velikih  slikara.

Postavka je jedinstvena jer je čuveni Španjolac još uvijek “Kreator svih kreatora”!

U ožujku 1979, sedam godina nakon iščeznuća Cristobala Balencijage, njegov suradnik i crtač, Fernando Martinez Herreros je pariškoj Gallieri prenio kreatorovo bogatstvo, uključujući i osobne kolekcije kao i dokumentaciju. Učinio je to u ime cijele obitelji Balenciaga koja je poklonila više od stotinu odjevnih ostvarenja : kostima, panoa, tekstilnog dekora, odjeće za lutke i vrijednih pa i rijetkih, modnih dodataka.

Za vrijeme inventara, objekti su klasirani i pobrojeni pa je svaki, osobno, obilježen, a posebno oni  iz 18. ili 19. stoljeća. Djela i ostvarenja slavnog krojača su se, odavno referirala na to blago, nikada ranije sakupljeno i kronološki pokazano. Modna ostavština Cristobala Balenciage se dijeli na dvije grupe : prva ujedinjuje odjeću i modne dodatke, jakne, haljine, mantile, suknje pa različite kape i šešire koji potiču iz druge polovice 19. i početka 20. stoljeća. Druga, manje moćna ali tajanstvena, napravljena je od tridesetak odjevnih predmeta koji predstavljaju nacionalnu odjeću i stilove. Stari materijali i historijski kostimi te odjeća za vjerske obrede. Oni odišu utjecajima tema koje su uvjetovale njegovu kreativnost : stilistički utjecaj 18. i 19. stoljeća i želju za kreiranjem španjolskih narodnih nošnji. Historicizam je također, vječita tema kao i potreba stvaranja jednostavnih  odjevnih predmeta na kojima se kreator izražava konceptualnom geometrijom.

Najupadljivije su pelerine i ogrtači, koje je Balenciaga oduvijek konjugirao u sadašnjem vremenu iako potiču iz 19. stoljeća. Njihova raskoš postignuta zahvaljujući vezu, čipkama i ornamentima isto kao i šljokicama, nije smetala kreatoru u stvaranju odjeće za suvremene žene, kojima je podario eleganciju i ugodnost. Zato je Coco Chanel odavno primijetila “Balenciaga je jedini među nama koji sve zna ostvariti. Samo njemu uspijeva pravilno rezati tkaninu, podići je i šivati. Ostali samo crtaju!” Chanel je s poznatim Španjolcem imala mnostvo sličnosti – jednostavnost koju su oboje prevodili elegancijom, sistematsko odstranjivanje nepotrebnih detalja, kao i tajnu urođenog “chica”. Balenciaga je posjedovao i volju izgrađivanja i razjedinjavanja svakog modela, koji bi nakon toga nanovo krojio. Nastojao je ostvariti ravnotežu volumena sa savršenstvom “padanja”, odjevnog predmeta. Maestro mode je najvirtuoznije kreirao ženske kostime, obožavajući materijale koji su kvalitetom, predstavljali efekte teksture. Kao i odjeća Coco Chanel, Balencijagini modeli posjeduju bezvremenski klasicizam, dok su večernje toalete osim elegancije obdarene čarobnom ekstravagancijom koja se i danas  svima dopada.

Džana Mujadžic

Komentari