Znate li kada ćemo moći ponovo putovati?

33

Ima nade. Ljetni se odmori u inozemstvu ove godine mogu dogoditi. Stručnjaci turističke industrije predviđaju kako će broj ljudi koji putuju iz svojih zemalja polako početi rasti ovog proljeća i porasti do sredine godine, budući da se cjepiva i sigurnosne mjere temeljene na riziku se šire, a slučajevi koronavirusa koji širom svijeta počinju rasti još će jednom pasti.

Zapravo sam prilično uvjeren da ćemo od prvog svibnja nadalje svi biti u puno boljem svijetu”, rekao je Paul Charles, osnivač i izvršni direktor putničkog savjetovanja sa sjedištem u Londonu, The PC Agency.

Cjepiva i ispitivanje put su prema naprijed, kažu Charles i drugi stručnjaci iz industrije, no ono što je možda jednako očajnički potrebno jest veća dosljednost i prekogranična koordinacija. “Kad nemate koordinirani globalni pristup, industriji je vrlo teško ići naprijed, pogotovo kad se pravila igre mijenjaju u osnovi svakog dana”, rekao je Luis Felipe de Oliveira, generalni direktor Međunarodnog aerodromskog vijeća (ACI).

Puno je više posla na izglačavanju protokola ispitivanja koji bi globetrotterima omogućili odbijanje karantene i pronalaženje načina za glatku i sigurnu razmjenu informacija o cijepljenju i testiranju preko granica. Suverene države još uvijek odlučuju što je najbolje za njih pojedinačno, gledajući vlastite zdravstvene situacije i ekonomije, ali napredak je postignut kada zemlje globalnije pogledaju ogromnu ekonomsku silu – putovanje.

Juha od abecede agencija, organizacija i tvrtki (UNWTO, ICAO, ACI, WTTC, zrakoplovne tvrtke i tako dalje) surađivale su na brojnim skupovima smjernica i globalnih preporuka kojima je cilj putovanje učiniti sigurnijim, lakšim i manje zbunjujućim za svijet potrošača koji gladuju za promjenom prostora. ACI-jev de Oliveira kaže da bi ljetni oporavak mogao značiti međunarodni zračni promet koji u većini zemalja doseže 50% do 60% prethodnih razina.

Evo nekoliko prepreka koje će putnici trebati prevladati, a industrija će se morati svladati čim se putovanja počnu razvijati:

Ukidanje karantena

Obavezni – i promjenjivi – zahtjevi za karantenom “u osnovi ubijaju postupak za ponovno pokretanje industrije”, rekao je de Oliveira. Kad je razgovarao za CNN Travel, de Oliveira je bio u  karanteni u Montrealu nakon povratka kući s poslovnog putovanja u Dominikansku Republiku, nakon čega je slijedio osobno putovanje u Meksiko. U posljednjih sedam mjeseci u karanteni je proveo četiri puta, provevši kod kuće 56 dana bez mogućnosti izlaska. Takva vremenska ulaganja, zajedno sa zbrkom oko zahtjeva – i odlaska i povratka kući, velika su odvraćanja za ljude koji bi inače mogli biti voljni putovati. Sigurnost je ključna, ali oni u industriji zagovaraju nijansiraniji, slojevitiji pristup.

Potreban je mehanizam testiranja kako bi se izbjegle karantene, kaže Tori Emerson Barnes, izvršna potpredsjednica za javne poslove i politiku u nacionalnom neprofitnom američkom turističkom udruženju, koje se zalaže za pristup otvaranju međunarodnih putovanja zasnovan na znanju i riziku “posebno gledajući na uklanjanje karantena ako imate uspostavljen pravi protokol za testiranje.”

Iako će cjepiva biti kritična, Oliveira i drugi kažu kako si putnička industrija apsolutno ne može priuštiti da čeka na ubrzanje sve dok se cijepljenje ne provede u cijelosti na globalnoj razini, čineći testiranje bitnim dijelom jednadžbe za sigurnije putovanje u kratkom roku. Barnes je spomenula dvostupanjski režim testiranja 72 sata prije polaska i ponovno po dolasku kao jedan od mogućih standarda, a navela je i testni pilot program na Havajima gdje se na većini otoka može negativno zaobići desetodnevna karantena.

Iako bi američka putovanja poticala ljude da se cijepe i testiraju na mjestima koja zahtijevaju karantenu, udruga ne traži pokrivačke zahtjeve za pristup, rekla je Barnes. “Ne bismo rekli da za putovanje morate primiti cjepivo.” Priznaje da je izazov utvrditi tko je odgovoran za stvaranje i primjenu dosljednih protokola. “Vlada ne mora nužno”, rekla je, “i ne znam da bi privatni sektor trebao imati tu odgovornost.” Ipak, zemlje i organizacije širom svijeta napreduju u koordinaciji zajedničkih pristupa, kaže Alessandra Priante, regionalna direktorica za Europu pri Svjetskoj turističkoj organizaciji (UNWTO), specijaliziranoj agenciji Ujedinjenih naroda.

Koordinirani način testiranja već se primjenjuje u brojnim slučajevima. Mogla bi se pojačati i zbunjenost putnika, jer se na proljeće sve više ljudi kreće, a za negativne testove i dokaze o cijepljenju pojavljuju se dodatni zahtjevi. Australija je, na primjer, upravo najavila da će biti potrebni negativni PCR Covid testovi za sve putnike, a zrakoplovna tvrtka Qantas sugerirala je da će svi međunarodni putnici uskoro morati imati potvrdu o cijepljenju. Trebat će nam usklađeni globalni pristup prepoznavanju i preciznom i sigurnom dijeljenju informacija o cijepljenju i testiranju, rekao je Oliveira.

Trenutne prakse – uključujući tiskane papirnate dokumente iz nepoznatih laboratorija na jezicima koji onima koji ih pregledavaju možda nisu poznati ili splet nepovezanih baza podataka širom svijeta – manje su od idealne. Zbog toga ACI podržava upotrebu zdravstvenih aplikacija kao što je CommonPass, alat koji će putnicima omogućiti dijeljenje laboratorijskih rezultata i evidencija o cijepljenju bez otkrivanja drugih osobnih zdravstvenih podataka. Međunarodno udruženje zračnog prometa (IATA) također radi na digitalnoj platformi Travel Pass.

Čak i kad cjepiva postanu široko dostupna, neće ih svi primiti, a istraživači još istražuju mogu li cijepljeni ljudi i dalje prenositi virus. Nošenje maski, socijalno udaljavanje, korištenje dezinficijensa i drugi sigurnosni slojevi i dalje će biti dio svakodnevnog života – i putovanja – još dugo vremena.

Besprijekorna međunarodna putovanja neće se dogoditi preko noći. Iako čekamo pad broja slučajeva koronavirusa i globalniju koordinaciju oko sigurnijih, manje zbunjujućih prekograničnih putovanja, odredišta i korporacije sve više uvode svoja privremena rješenja. Delta Air Lines isprobava pregršt letova za Nizozemsku s ljudima koji su testirani na Covid, bez karantene. Ovi letovi koriste kombinaciju zlatnog standarda PCR testiranja i brzog testiranja antigena pred ukrcajem.

Oliveira vidi brzo testiranje antigena kao potencijalnu pomoć u oporavku industrije. Iako se smatraju manje preciznim, antigeni testovi također su mnogo brži i jeftiniji od molekularnih testova kao jedan od slojeva upravljanja rizikom. Island i Mađarska prihvatili su koncept “putovnice imuniteta”, omogućujući ulazak ljudima koji su već bili zaraženi Covid-19 i oporavili se.

Putni mjehurići, poput dugo očekivanog dvosmjernog koridora između Novog Zelanda i Australije, omogućuju ljudima da putuju naprijed-natrag između zemalja bez karantene. Nažalost, poput većine stvari povezanih s Covidom, i ove mjere mogu se promijeniti. “Koridori mogu biti korisni ako su dosljedni, ali opet, bili su gore-dolje, otvarali su se i zatvarali u kratkom roku, a to nimalo nije pomoglo potrošačima”, rekao je Paul Charles, savjetnik za turističku industriju.

Priante iz UNWTO-a nada se da će se usponi i padovi uskoro izravnati jer svijetu nedostaju putovanja. “Najviše žalim što je sve o čemu se radi u turizmu, ljepota istraživanja, susreta s nekim koga nikada prije niste upoznali iz druge kulture, druge nacije, sve je na čekanju i na kocki jer nam ljudi govore ‘ne vjerujte nikome, pređite pločnik, nosite masku, ne miješajte se'”. I dok su Priante i njezini kolege poduzeli sve mjere predostrožnosti i nastavili putovati i raditi na rješavanju globalne krize koja prijeti za život u industriji, ona želi vidjeti da više ljudi sigurno putuje. “Želimo vratiti duh turizma u srce ljudi. Budući da je turizam stvaranje uspomena i želimo se tome vratiti, želimo ponovno postati industrija lijepih uspomena.”

Izvor: CNN

Komentari