Znanstvenici su razvili precizniji način izračunavanja starosti vašeg psa

Većina vlasnika kućnih ljubimaca misli da su njihovi psi puno mlađi nego što su to rekli znanstvenici koji su razvili novu formulu za izračun starosti ljubimca u ljudskim godinama.

Jednogodišnji pas je zapravo oko 30-e godine na ljudskoj ljestvici godina, a ne sedam kako se uobičajeno pretpostavlja. Ideja koju jednostavno morate pomnožiti sa sedam mit je.

Nova klizna ljestvica postavila je četverogodišnjeg psa u rane 50-e godine, a kad pas ima devet godina to je već 60 u ljudskim godinama. Njihova preciznija tehnika temelji se na brzini kojom se kemikalije dodaju genima – poznatim kao DNK sat. Djeluje na različite pasmine.

Studija je proučavala kako psi stare, usredotočujući se na metilaciju DNA – oznake koje se vremenom mijenjaju kako sazrijevaju stanice. Uključeni su uzorci krvi od 105 labradora. Kako odrastaju, psi skupljaju molekule poznate kao metilne skupine – odnosno, kao “epigenetske” promjene. Metoda opisana u staničnim sustavima temelji se na promjenjivim obrascima metilnih skupina u genomima pasa i ljudi kako stare. Budući da ove dvije vrste, ljudi i psi ne stare jednakom brzinom tijekom svog životnog vijeka, ispada da to nije savršeno linearna usporedba, kao što bi sugeriralo pravilo 1:7 godina.

Formula pruža novi ‘epigenetski sat’ – metodu za određivanje starosti stanice, tkiva ili organizma na temelju koje su geni “isključeni” ili “uključeni”. Epigenetske promjene pružaju znanstvenicima tragove do dobi genoma – baš kao i bore na licu osobe, rekao je prof Ideker. Njegov tim i drugi istraživači prethodno su objavili epigenetičke satove za ljude koji se ne prevode na druge vrste. Ideju mu je donijela genetičarka dr. Tina Wang, radeći kao studentica u njegovom laboratoriju.

Profesor Ideker je rekao: “Uvijek gledamo na ljude, ali ljudi su pomalo dosadni. Stoga me uvjerila da trebamo proučavati starenje pasa na uporedni način.” Psi su zanimljiva životinja za proučavanje, rekao je. Također je važno da bolje razumijemo njihov proces starenja jer veterinari često koriste stari omjer 1:7 godina za utvrđivanje starosti psa. Oni se na temelju tih podataka vode za dijagnostičke i liječničke odluke. Ono što je nastalo je grafikon koji se može upotrijebiti za usporedbu starosti vašeg psa i ljudske dobi. To nije omjer 1: 7 tijekom vremena.

Ideker-dog-age-calculator

Pogotovo kad su psi mladi, oni brzo stare u usporedbi s ljudima. Jednogodišnji pas sličan je čovjeku od 30 godina. Četverogodišnji pas sličan je 52-godišnjem čovjeku. Tada, sa sedam godina, usporava starenje pasa. Profesor Ideker je rekao: “To ima smisla kada razmišljate o tome – uostalom, devetogodišnji pas može imati štence, tako da smo već znali da omjer 1: 7 nije točna mjera starosti.”

Izvor: Health.ucsd