Znanstvenici su otkrili gdje “živi” stres u ljudskom mozgu

Stres je odgovor osobe na okolnosti i događaje koje ona percipira prijetećima/opasnima za njezin fizički i psihički integritet i dobrobit. Stres možemo tumačiti kao reakciju organizma (fiziološke i psihološke reakcije) te kao podražaj kojeg uzrokuju velike životne promjene, kronični stresni događaji, traumatski događaji ili svakodnevne stresne situacije. Kroničan stres može dovesti do tjelesnih poremećaja kao što je ulkus na želucu ili duodenumu, povišeni krvni tlak i srčane bolesti, oslabljeni imunološki sustav.

Živimo u stresnim vremenima, nema se što poreći. No, iako je subjektivni osjećaj stresa sveprisutan i naizgled neizbježan element ljudskog stanja, još uvijek mnogo toga ne razumijemo kako nastaju naši osjećaji uzrokovani stresom. Kad osjetimo fiziološki stres – poput boli, gladi ili nekog drugog neposrednog, fizičkog stresa – hipotalamus pokreće proizvodnju hormona zvanih glukokortikoidi iz nadbubrežnih žlijezda, pomažući pri posredovanju u odgovoru na stres. Ali što je s subjektivnim stresom, za koji bismo inače mogli pomisliti da je emocionalni ili psihološki stres: gdje ti negativni osjećaji pritiska, tjeskobe i predigre postoje u mozgu? Znanstvenici ne znaju sa sigurnošću, ali prethodna su istraživanja pokazala da subjektivni ili emocionalni osjećaji stresa nisu uvijek povezani s fiziološkim stresom, sugerirajući da bi neurobiološki izvori stresa mogli ležati negdje drugdje.

Što se tiče toga gdje bi to moglo biti, mnogo dokaza i kod životinja i kod ljudi ukazuje na mehanizme koji uključuju hipokampus – regiju mozga koja pomaže u regulaciji pamćenja, emocija i navigacije. Iako su veze hipokampusa sa stresom mnogo proučavane, priroda ove veze ostaje nejasna. U novoj studiji, znanstvenici sa Sveučilišta Yale pobliže su pogledali što se ovdje događa, dajući nam novu perspektivu o tome kako djeluju neurološki temelji stresa unutar ljudskog mozga.

Istraživači su regrutirali 60 zdravih odraslih osoba i pokazali im niz vrlo averzivnih i prijetećih slika dizajniranih da proizvedu oblik reakcije na stres (poput ljutnje, gađenja, straha i tuge), izmjenjujući različite neutralne scene dizajnirane kako bi se mogli opustiti u međuvremenu. Tijekom eksperimenta, sudionicima je aktivnost mozga mjerena funkcionalnim slikanjem magnetskom rezonancom (fMRI), a također su rangirali koliko su se stresno i uzbuđeno osjećali iz svakog seta suprotstavljenih slika. Kad je tim analizirao rezultate, otkrili su da veća aktivnost koja povezuje hipokampus s hipotalamusom, parahippokampalnim korteksom (PHC) i inferiorni temporalni gyrus (ITG) odgovara sudionicima koji su osjećali veću stresnost. To je, objašnjavaju istraživači, bio primjer pozitivne mreže u pogledu eksperimenta, gdje se veća aktivnost izjednačila s većom razinom stresa.

010-stress-brain-1

Suprotno tome, hipokampalna povezanost s dorsolateralnim prefrontalnim korteksom (dlPFC), postcentralnim girusom i mozgom čine negativnu mrežu, s pojačanom aktivnošću između tih klastera, što ukazuje na to da su se ljudi osjećali manje pod stresom u eksperimentu. “Unatoč izrazitoj ulozi tih mreža, naša otkrića sugeriraju da su se pojedinci adaptivno i pozitivne i negativne mreže prilagodili ublažavanju osjećaja stresa”, objašnjavaju istraživači u svojoj studiji. “Odnosno, sudionici su imali veću povezanost s negativnim mrežama (čija je snaga predviđala osjećaj manje opterećenja), ali su istovremeno imali nižu povezanost s pozitivnim mrežama.”

Iako još uvijek moramo puno naučiti o tome kako hipokampus regulira stres – a da i ne spominjemo druge neurobiološke mehanizme za koje se također očekuje da će pridonijeti – istraživači kažu da bi otkriće ovih funkcionalnih neuronskih mreža moglo jednog dana pomoći u razvoju budućih liječenja stresa. “Ovi nalazi mogu nam pomoći u prilagođavanju terapijske intervencije na više ciljeva, poput povećanja snage veze od hipokampusa do frontalnog korteksa ili smanjenja signalizacije prema fiziološkim centrima za stres”, objašnjava znanstvenica i neuroznanstvenica Rajita Sinha.