Živite li u ‘Plavoj zoni’? Evo zašto biste mogli živjeti dulje

116
more

Starenje je neizbježan dio života, što može objasniti našu snažnu fascinaciju potragom za dugovječnošću. Privlačnost vječne mladosti pokreće industriju vrijednu više milijardi funti u rasponu od proizvoda protiv starenja, dodataka prehrani i dijeta za one koji se nadaju produljiti životni vijek.

Ako se osvrnete na početak 20. stoljeća, prosječni životni vijek bio je oko 46 godina. Danas je to bliže 82. godini. Mi zapravo živimo dulje nego ikad prije, vjerojatno zbog napretka medicine i poboljšanih životnih i radnih uvjeta.

Ali dulji život ima i svoju cijenu. Sada bilježimo veće stope kroničnih i degenerativnih bolesti – a bolesti srca stalno su na vrhu popisa. Iako smo fascinirani time što nam može pomoći da živimo dulje, možda bismo trebali biti više zainteresirani da budemo dulje zdraviji. Produljenje našeg “zdravog životnog vijeka” ostaje globalni izazov.

Zanimljivo je da su otkrivena određena mjesta diljem svijeta gdje postoji visok udio stogodišnjaka koji pokazuju izvanredno fizičko i mentalno zdravlje.

Studija AKEA-e na Sardiniji u Italiji, na primjer, identificirala je “plavu zonu” (nazvanu jer je bila označena plavom olovkom), gdje je postojao veći broj mještana koji žive u središnjim i istočnim planinskim područjima koji su dosegli svoj 100. rođendan u usporedbi sa širom sardinskom zajednicom.

Ovo žarište dugovječnosti u međuvremenu je prošireno i sada uključuje nekoliko drugih područja diljem svijeta koja također imaju veći broj dugovječnih, zdravih ljudi. Uz Sardiniju, ove plave zone sada su popularno poznate kao: Ikaria, Grčka; Okinawa, Japan; Nicoya, Kostarika; i Loma Linda, Kalifornija.

Osim dugog životnog vijeka, čini se da ljudi koji žive u ovim zonama dijele i neke druge zajedničke karakteristike, koje se tiču toga da su dio zajednice, imaju životnu svrhu, jedu hranjivu, zdravu hranu, održavaju nisku razinu stresa i poduzimaju svrhovitu dnevnu tjelovježbu ili fizičke zadatke.

Njihova dugovječnost također može biti povezana s njihovim okolišem, većinom ruralnim (ili manje zagađenim) ili zbog specifičnih gena dugovječnosti.

Međutim, studije pokazuju da genetika može biti odgovorna za samo oko 20-25 posto dugovječnosti – što znači da je životni vijek osobe složena interakcija između načina života i genetskih čimbenika, koji doprinose dugom i zdravom životu.

Je li tajna u našoj prehrani?

Kada je riječ o prehrani, svaka plava zona ima svoj vlastiti pristup – tako da jedna specifična hrana ili nutrijent ne objašnjava zapaženu izuzetnu dugovječnost. Ali zanimljivo, čini se da je prehrana bogata biljnom hranom (kao što je lokalno uzgojeno povrće, voće i mahunarke) prilično dosljedna u svim tim zonama.

Na primjer, za stogodišnjake na Okinawi, visoki unos flavonoida (kemijski spoj koji se obično nalazi u biljkama) iz ljubičastog slatkog krumpira, soje i povrća, povezan je s boljim kardiovaskularnim zdravljem – uključujući niže razine kolesterola i nižu učestalost moždanog udara i srčanih bolesti.

U Nicoyi je konzumacija lokalno proizvedene riže i graha povezana s dužom duljinom telomera. Telomeri su strukturni dio na kraju naših kromosoma koji štiti naš genetski materijal. Naše telomere postaju sve kraće svaki put kada se stanica podijeli – tako da postaju sve kraće kako starimo.

Određeni čimbenici načina života (kao što su pušenje i loša prehrana) također mogu skratiti duljinu telomera. Smatra se da duljina telomera djeluje kao biomarker starenja – stoga bi posjedovanje dužih telomera djelomično moglo biti povezano s dugovječnošću.

Ali biljna prehrana nije jedina tajna. Na Sardiniji se, primjerice, meso i riba konzumiraju umjereno uz lokalno uzgojeno povrće i tradicionalnu hranu kao što su kruh od žira, pane carasau (pogača od kiselog tijesta), med i meki sirevi.

Također se uočava u nekoliko područja plave zone uključivanje maslinovog ulja, vina (u umjerenim količinama – oko 1-2 čaše dnevno), kao i čaja. Svi oni sadrže snažne antioksidanse koji mogu pomoći u zaštiti naših stanica od oštećenja kako starimo.

Možda je onda kombinacija zaštitnih učinaka raznih nutrijenata u prehrani ovih stogodišnjaka, što objašnjava njihovu iznimnu dugovječnost.

Još jedno upečatljivo zapažanje s ovih vrućih točaka dugovječnosti je da se obroci obično svježe pripremaju kod kuće. Čini se da tradicionalne dijete plave zone također ne sadrže ultraprerađenu hranu, brzu hranu ili slatka pića koji mogu ubrzati starenje. Stoga je možda jednako važno razmotriti što te dugovječnije populacije ne rade, koliko i ono što rade.

Također se čini da postoji obrazac jedenja do 80 posto sitosti (drugim riječima djelomično smanjenje kalorija). To bi moglo biti važno iu podržavanju načina na koji se naše stanice nose s oštećenjima kako starimo, što bi moglo značiti duži život.

Mnogi čimbenici koji čine ovu dijetu plave zone – prvenstveno biljna i prirodna cjelovita hrana – povezani su s nižim rizikom od kroničnih bolesti kao što su bolesti srca i rak. Ne samo da bi takve dijete mogle doprinijeti duljem i zdravijem životu, već bi mogle podržati i raznolikiji crijevni mikrobiom, što je također povezano sa zdravim starenjem.

Možda tada možemo nešto naučiti od ovih izvanrednih stogodišnjaka. Iako je prehrana samo jedan dio veće slike kada je u pitanju dugovječnost, to je područje u kojem možemo nešto učiniti.

Zapravo, to bi moglo biti u središtu poboljšanja ne samo kvalitete našeg zdravlja, već i kvalitete našeg starenja.

Izvor: Science Alert

Komentari