Žene su majke. Kako zapravo izgleda majčinstvo otkrivamo kroz fotografije

32

Majčinstvo je dostojan predmet proučavanja, a stoljećima se moralo boriti za svoje mjesto u javnosti. Britanska fotografkinja Jenny Lewis kaže i kako ljudi temu majčinstva nikada nisu gledali kao prikladnu temu u umjetnosti. S namjerom da to promjeni, Jenny Lewis pokrenula je projekt 2010-15 Young Day. Kroz projekt, fotografirala je 150 žena u njihovim domovima u Istočnom Londonu u roku od 24 sata nakon rođenja djeteta.

p085vtty

O navedenom svjedoči i povijest. Primjerice, renesansni slikari masovno su prikazivali štovanje Isusa Krista, no iskustvo Bogorodice nije se nigdje vidjelo. Jenny Lewis s minimalnom fotografskom opremom pronašla je otvoreni um kod novopečenih majki: „Ljudi nisu imali nikakvu samosvijest da su u tom trenutku fotografirani jer su toliko preplavljeni emocijama da je na fotografijama izašlo nevjerojatno autentično jastvo“.

p085vty1

Projekt je ponovljen u Malaviji 2016. godine gdje su žene nakon rođenja trebale šest sati pješačiti kući iz centra gdje su rodile. Motivacija za projekt proizašla je iz pozitivnog iskustva Jenny Lewis kada je postala majka.

p085vv1t

S druge strane svijeta, tajvanska fotografkinja Annie Hsiao-Ching Wang također se morala potruditi kako bi tema majčinstva dobila priznanje. Kad je započinjala s radom, nailazila je na komentare da nikoga neće zanimati osobna priča o jednoj azijskoj majci i da takav problem nije dostojan istraživanja. Zato je započela s iskrenim i nesentimentalnim fotografijama sebe u trudnoći i nastavila s fotografiranjem sina i sebe prikazivajući fizičke promjene i unutarnje borbe: „Moje tijelo je bilo moje tijelo svih ovih godina, a svjedočiti tome kako se mijenja izvan moje kontrole bilo je uznemirujuće.“

Posljednja izjava je francuske dokumentarističke fotografkinje Sophie Ebrard koja je 2019. godine ostvarila izložbu „Nisam željela biti majka“. Njezine prve dvije trudnoće bile su neplanirane, a proces postajanja majkom činila se kao teška preobrazba. U svom ispovjednom audio dnevniku rekla je: „Voljela sam svog sina, ali nisam voljela biti majka“.

p085vtj3

Meksička fotografkinja Ana Casas u svojoj fotoknjizi Kinderwunsch iz 2013. godine prenosi svoje osobno iskustvo trudnoće i roditeljstva te traži jasnije predstavljanje majčinstva: „Željela sam da projekt bude složen koliko i iskustvo postajanja majkom može biti – postavljati pitanja, otvoriti ove kontradikcije u vezi s iskustvom.“ Njezin stariji sin Martin osmislio je mnoštvo igara koje su na kraju postale simbolične i jake slike.

Američka fotografkinja Sally Mann u svom radu postavlja pitanja boli i nesavršenosti u djetinjstvu koje su promatrane majčinim očima. Svoj rad objavila je u kontroverznoj knjizi “Immediate Family” iz 1992. godine. U fotografijama je prikazala slike krvavog nosa svog sina, mokrog kreveta, otečenog lica svog sina zbog uboda insekata koji ilustriraju odgoj djece u ruralnoj Virginiji, a kroz golotinju i pušenje pokušala je prikazati uznemirujuće zamagljivanje između svijeta odraslih i svijeta djece. Sudar navedenih dva svijeta prikazan je i u filmu Mary Ellen Mark pod nazivom Streetwise Revisited iz 2015. godine koji dokumentira prijelaz iz trinaestogodišnje djevojčice u prostitutku pa u majku desetero djece. Mary Ellen Mark nikada nije postala majkom, no stvorila je majčinsku privrženost prema svom modelu koji je fotografirala preko 30 godina.

p085vtjt

Elinor Carucci, izraelsko-američka umjetnica započela je karijeru fotografkinje kao tinejdžerka koja j fotografirala svoju majku – ženu koju je opisivala kao zahtjevnu i strogu te voljenu i lijepu: „Kad sam je počela fotografirati, dogodilo se toliko stvari. Sve su te osobine s kojima se bilo teško nositi postale neke vrste materijala za rad. To me natjeralo da vidim toliko više nje i našeg odnosa prema dubljim stvarima.“p085vtqt

„Imate Bogorodice i djetetove trenutke, ali to je možda 0, 8% onoga što je biti majka.“ Umjesto toga, ove fotografije pokazuju prisilnu intimu djeteta koje se pridružilo majci na wc-u ili istražuje njezino nago tijelo, ožiljak carskog reza, linea negru i nabrekle dojke na tijelu nakon porođaja. Žene i njihova iskustva još uvijek su ekonomski, politički i društveno u nepovoljnijem položaju od muškaraca. U to se ubraja i majčinstvo – jedan od sastavnog dijela onoga što znači biti žena.

Izvor: BBC

 

Komentari