Ako vas hvata osjećaj tjeskobe jer ste ostavili traženje pravog poklona i niste osigurali da ga primatelj dobije na vrijeme, niste jedini. Više od polovice ljudi kaže da im darivanje stvara stres.
Zabrinutost oko pravovremene isporuke poklona uobičajena je. A u slučaju da ne možete poštivati rokove, sada postoje praktični vodiči o bontonu koji nude savjete o tome kako obavijestiti primatelja.
Ako ste kasno poslali darove zahvaljujući kašnjenju u isporuci, iscrpljenim zalihama ili čak dobrom staromodnom odugovlačenju, novo istraživanje moglo bi ponuditi dobre vijesti.
U nizu studija koje će uskoro biti objavljene u Journal of Consumer Psychology, otkriveno je da ljudi precjenjuju negativne posljedice slanja zakašnjelog dara.
Pokušavajući slijediti norme
Zašto su ljudi skloni precijeniti te posljedice? Nova otkrića pokazuju da ljudi kada daju poklone obraćaju više pozornosti na norme o darivanju nego primatelji.
Na primjer, drugi su istraživači otkrili da ljudi nerado poklanjaju rabljene proizvode jer postoji norma da darovi trebaju biti novi. U stvarnosti, međutim, mnogi su ljudi često spremni primiti rabljene stvari.
Istraživači su otkrili da se ta neusklađenost također odnosi na uvjerenja o važnosti tajminga. Mnogi ljudi brinu da će zakašnjeli dar pokazati da im nije stalo do primatelja. Tada se boje da će njihova veza trpjeti.
U stvarnosti, međutim, ti su strahovi uglavnom neutemeljeni. Darovani su puno manje zabrinuti kada će dar stići.
Nažalost, osim što uzrokuje nepotrebnu brigu, pretjerana osjetljivost na kasno darivanje također može utjecati na dar koji odlučite kupiti.
Nadoknada za kašnjenje
Kako bismo ispitali kako zabrinutost zbog kašnjenja utječe na izbor darova, istraživači su proveli online istraživanje prije Majčinog dana 2021. U istraživanju je sudjelovala 201 odrasla osoba. Mogli su odlučiti poslati svojoj majci ili jeftiniju košaru s poklonima koja bi stigla na vrijeme za tu priliku ili skuplju koja bi stigla kasno.
Zabrinutost zbog kašnjenja navela je gotovo 70 posto sudionika da izaberu jeftiniju i bržu opciju.
U drugoj je studiji provedena istu vrstu darivanja za Očev dan i dobiveni su slični rezultati.
Osim što su istraživači otkrili da će ljudi izabrati lošije artikle kako bi osigurali bržu isporuku, također su otkrili da davatelji mogu smatrati da kašnjenje mogu kompenzirati trudom.
U drugoj online studiji na 805 odraslih osoba, otkrili su da je manja vjerojatnost da će sudionici očekivati da će kasna isporuka oštetiti odnos ako su svoju brigu za primatelja iskazali na drugačiji način. Na primjer, vjerovali su da ručno sastavljanje predmeta, umjesto kupnje, može nadoknaditi zakašnjelo darivanje.
Bolje ikad nego nikad?
Ako kasno slanje nije tako loše kao što se očekivalo, možda ćete se zapitati je li u redu jednostavno ne poslati ništa.
Upozorili bismo da ne idemo tim putem.
U drugoj internetskoj studiji na 903 sudionika, otkriveno je da primatelji vjeruju da je vjerojatnije da će to što ne primaju ništa naštetiti vezi nego primanje s kašnjenjem od dva mjeseca.
Odnosno, bolje je kasno nego nikad što se tiče onih koji primaju darove.
Možda biste to trebali imati na umu, čak i ako je nova igraća konzola, akcijska figurica ili slušalica za virtualnu stvarnost rasprodana ovih blagdana. Ipak bi moglo biti dobrodošlo da iznenađenje ako stigne u siječnju ili veljači.
Izvor: Science Alert
Komentari