Stručnjaci su nam propisali ovih 6 „lijekova“ za dug i zdrav život

61

Većina ljudi je pod stresom, teško spava i ima prekomjernu težinu, a pati od bolesti koje se uglavnom mogu spriječiti, poput bolesti srca, raka, moždanog udara i dijabetesa. A troškovi su nepristupačni i rastu. Otprilike 90 posto od gotovo 4 bilijuna američkih dolara koje ljudi godišnje potroše na zdravstvenu zaštitu je za kronične bolesti i stanja mentalnog zdravlja.

Ali postoje novi “lijekovi” za život koji su besplatni i koje bi liječnici mogli propisivati ​​svim svojim pacijentima. Lijek životnog stila klinička je primjena zdravog ponašanja za sprečavanje, liječenje i preokretanje bolesti. Istraživanje više nego ikad naglašava da se “tablete” koje bi današnji liječnik trebao propisivati ​​pacijentima nalaze u šest domena medicine života: cjelovita hrana na biljnoj bazi, redovita tjelesna aktivnost, kvalitetan san, upravljanje stresom, smanjenje ili uklanjanje ovisnosti i pozitivna psihologija i socijalna povezanost.

Ističemo ključne točke za svako od područja u nastavku.

Cjelovita hrana, biljna prehrana
Prehrana bogata voćem, povrćem i cjelovitim žitaricama, a manje životinjskim proizvodima i visoko prerađenom hranom povezana je s prevencijom mnogih bolesti. Te su dijete također poboljšale zdravlje, pa čak i poništile uobičajene kardiovaskularne, metaboličke, moždane, hormonalne, bubrežne i autoimune bolesti, kao i 35 posto svih karcinoma. Vjerujemo da bi buduća istraživanja trebala uključivati veća ispitivanja ili nove istraživačke metode s naglaskom na kvalitetu prehrane. To bi uključivalo više podataka o sastavu mikroelemenata i izvorima bjelančevina biljne i životinjske hrane – a ne samo o udjelu masti, ugljikohidrata i proteina. Takva bi ispitivanja trebala uključivati i djecu, jer se mnogi poremećaji kod odraslih zasijavaju već u djetinjstvu ili u maternici.

Redovita tjelesna aktivnost
Desetljećima su smjernice generalnih kirurga naglašavale da svakodnevna umjerena do snažna aerobna tjelesna aktivnost ima neposredne i dugoročne zdravstvene beneficije. Na primjer, zašto starimo i brzina starenja – kronološka dob u odnosu na biološku dob – određeno je višestrukim molekularnim procesima na koje izravno utječe tjelesna aktivnost. A sada znanstvenici stječu bolje razumijevanje staničnih i molekularnih promjena koje tjelovježba dovodi do smanjenja rizika od bolesti. Prioriteti istraživanja za znanstvenike i liječnike uključuju dublje razumijevanje vrste, intenziteta i učestalosti aktivnosti te bolji uvid u molekularne i stanične promjene koje se događaju vježbanjem.

Restorativni san
Spavanje pomaže stanicama, organima i cijelom tijelu da bolje funkcioniraju. Za dobro zdravlje neophodno je redovito neprekidno spavanje od sedam sati noću za odrasle, osam do 10 sati za tinejdžere i 10 ili više za djecu. Iako je nedovoljno proučavan, postoje dokazi da visokokvalitetni san može smanjiti upalu, imunološku disfunkciju, oksidativni stres i epigenetsku modifikaciju DNK, a sve je to povezano ili uzrokuje kroničnu bolest. Stoga bi istraživanje bioloških mehanizama koji leže u osnovi obnavljajućih svojstava sna moglo dovesti do ekoloških ili populacijskih pristupa i pristupa politici kako bi se naši prirodni obrasci spavanja bolje uskladili sa zahtjevima svakodnevnog života.

Kontrola stresa
Iako je neki stres koristan, dugotrajni ili ekstremni stres može preplaviti mozak i tijelo. Kronični stres povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti, bolesti razdražljivog crijeva, pretilosti, depresije, astme, artritisa, autoimunih bolesti, kardiovaskularnih bolesti, raka, dijabetesa, neuroloških poremećaja i pretilosti. Jedan od najsnažnijih mehanizama za smanjenje stresa i povećanje otpornosti je izazivanje reakcije opuštanja pomoću terapija uma i tijela i kognitivne bihevioralne terapije. Potrebno je više istraživanja kako bi se bolje razumjelo kako funkcioniraju ove terapije.

Smanjenje i uklanjanje ovisnosti
Mnogi socijalni, ekonomski i okolišni čimbenici potaknuli su nacionalni porast zlouporabe supstanci općenito i, što je najtragičnije, epidemiju opioida. Liječnici i istraživači počinju razumijevati temeljnu fiziologiju i psihologiju ovisnosti. Ipak, stalna stigma i razdvojeni ili odsutni pristup uslugama i dalje ostaje izazov. Kliničari i znanstveni radnici trebaju istražiti kako predvidjeti tko je ranjiviji na ovisnost i pronaći načine da je spriječe. Treba dati prioritet liječenju koje uključuje integriranu njegu usmjerenu na sve potrebe pacijenta.

Pozitivna psihologija i socijalna povezanost
Održavanje pozitivnog načina razmišljanja kroz praksu zahvalnosti i opraštanja ima značajan utjecaj na psihološku i subjektivnu dobrobit, što je pak povezano s tjelesnim zdravstvenim dobrobitima. Društvena povezanost, naime kvantitet i kvaliteta naših odnosa, ima možda najsnažnije zdravstvene dobrobiti. Suprotno tome, socijalna izolacija – kao što je život u samoći, mala društvena mreža, sudjelovanje u malo društvenih aktivnosti i osjećaj usamljenosti – povezana je s većom smrtnošću, povećanim morbiditetom, nižom funkcijom imunološkog sustava, depresijom i kognitivnim padom. Daljnje je istraživanje potrebno kako bi se otkrilo kako se biologija i kemija pojedinca mijenjaju na bolje kroz više socijalnih interakcija.

Nezdrava ponašanja u životnom stilu proizvode začarani krug upale.

Iako je upala zdrav, prirodan način na koji se tijelo bori protiv infekcija, ozljeda i stresa, previše upale zapravo promovira ili pogoršava gore opisane bolesti. Upalni odgovor je složen. Strojno učenje i računalno modeliranje koristimo za razumijevanje, predviđanje, liječenje i reprogramiranje upale – kako bismo zadržali iscjeliteljske elemente, a minimizirali štetne, kronične. Znanstvenici otkrivaju nove mehanizme koji objašnjavaju kako kronični stres može uključiti i isključiti gene.

Prevladavanje izazova i prepreka
Oni koji proučavaju medicinu životnog stila sada raspravljaju o tome kako sve ove pristupe iskoristiti za poboljšanje kliničkih studija o učincima intervencija u načinu života. Istodobno, shvaćaju da postoje ekološki izazovi i prepreke koji sprečavaju mnoge ljude da prihvate ove popravke u načinu života. Postoje pustinje s hranom u kojima zdravija hrana nije dostupna ili pristupačna. Nesigurne četvrti, štetne kemikalije i tvari stvaraju stalni stres. Loše obrazovanje, siromaštvo, kulturna uvjerenja te rasne i etničke razlike i diskriminacija moraju se riješiti kako bi svi ljudi i pacijenti uvažili šest “tableta”.

Primjena lijekova za životni stil sada je posebno važna jer su nezdrav način života uzrokovali pandemiju kroničnih bolesti koje se mogu spriječiti, a koju sada pogoršava pandemija COVID-19, koja nesrazmjerno pogađa one s tim stanjima. Zamolite svog liječnika da vam „prepiše“ ovih šest „tableta“ za duži i bolji život. Napokon, besplatni su, djeluju bolje od lijekova ili jednako dobro kao i bez lijekova i nemaju nuspojava!

Izvor: The Conversation

Komentari