Smijeh je važan za naša tijela i umove – evo što istraživanje kaže

15

Zabava i ugodna iznenađenja – i smijeh koji mogu potaknuti – dodaju ljepotu svakodnevnom životu. Ali smijeh, kao odgovor na smiješne događaje, zapravo zahtijeva puno posla, jer aktivira mnoga područja mozga. To su područja koja kontroliraju motoričku, emocionalnu, kognitivnu i socijalnu obradu.

Znanstvenici sada cijene moć smijeha i smatraju da on poboljšava tjelesnu i mentalnu dobrobit. Ljudi se počinju smijati u djetinjstvu, kada to pomaže razvoju mišića i snage gornjeg dijela tijela. Smijeh nije samo disanje. Oslanja se na složene kombinacije mišića lica, često uključuju pokrete očiju, glave i ramena.

Smijeh aktivira više dijelova mozga: motorni korteks koji kontrolira mišiće; frontalni režanj koji vam pomaže razumjeti kontekst i limbički sustav koji modulira pozitivne emocije. Uključivanje svih ovih krugova jača neuronske veze i pomaže zdravom mozgu da koordinira svoju aktivnost. Aktiviranjem živčanih putova emocija poput radosti i veselja, smijeh može poboljšati vaše raspoloženje i učiniti vaš fizički i emocionalni odgovor na stres manje intenzivnim.

Na primjer, smijeh može pomoći u kontroli razine neurotransmitera serotonina u mozgu, slično onome što rade antidepresivi. Minimizirajući reakcije vašeg mozga na prijetnje, ograničava oslobađanje neurotransmitera i hormona poput kortizola koji mogu s vremenom istrošiti vaš kardiovaskularni, metabolički i imunološki sustav. Smijeh je poput antidota za stres, koji slabi te sustave i povećava ranjivost na bolesti.

Dobar smisao za humor i smijeh koji slijede ovise o obilnoj mjeri socijalne inteligencije i resursa radne memorije. Morate mentalno razriješiti iznenađujuće ponašanje ili događaj – inače se nećete smijati; umjesto toga mogli biste se samo zbuniti. Ako zaključite o namjerama drugih i zauzmete njihovu perspektivu, možete pojačati intenzitet smijeha i zabave koji osjećate. Da biste „shvatili“ šalu ili šaljivu situaciju, morate znati vidjeti lakšu stranu stvari. Morate vjerovati da osim doslovnog postoje i druge mogućnosti. Mnoge kognitivne i socijalne vještine surađuju zajedno kako bi vam pomogle pratiti kada i zašto se smijeh javlja tijekom razgovora. Ne trebate ni čuti smijeh da biste se mogli nasmijati. Gluhi potpisnici ispisuju svoje rečenice smijehom, slično poput emotikona u napisanom tekstu.

Smijeh stvara veze i povećava bliskost s drugima. Lingvist Don Nilsen ističe da se smijeh i trbušni smijeh rijetko događaju sami, podržavajući njihovu snažnu društvenu ulogu. Počevši od ranog života, smijeh dojenčadi vanjski je znak zadovoljstva koji pomaže u jačanju veza s njegovateljima.

Kasnije je to vanjski znak dijeljenja procjene situacije. Na primjer, javni govornici i komičari pokušavaju se nasmijati kako bi se publika psihološki osjećala bliže njima, kako bi stvorili intimnost. Vježbajući svaki dan malo smijeha, možete poboljšati socijalne vještine koje vam možda neće prirodno doći. Kad je vaš smijeh odgovor na humor, podijelite svoje osjećaje s drugima i naučite iz rizika da će vaš odgovor biti prihvaćen / podijeljen / uživan od strane drugih, a neće biti odbačen / zanemaren / nevoljen. U studijama su psiholozi otkrili da se muškarci s karakteristikama ličnosti tipa A više smiju, dok se žene s tim osobinama smiju manje. Oba se spola smiju više s drugima nego kad su sami. Istraživači pozitivne psihologije proučavaju kako ljudi mogu živjeti smislen život i napredovati. Smijeh proizvodi pozitivne emocije koje dovode do ove vrste procvata.

Ti osjećaji – poput zabave, sreće, veselja i radosti – grade otpornost i povećavaju kreativno razmišljanje. Povećavaju subjektivnu dobrobit i zadovoljstvo životom.

Istraživači otkrivaju da ove pozitivne emocije proživljene humorom i smijehom koreliraju s uvažavanjem smisla života i pomažu starijim odraslima da imaju benigni pogled na poteškoće s kojima su se suočavali tijekom svog života. Smijeh kao odgovor na zabavu zdrav je mehanizam suočavanja. Kad se smijete, manje ozbiljno shvaćate sebe ili situaciju i možda ćete se osjećati sposobnijima za rješavanje problema.

Na primjer, psiholozi su izmjerili učestalost i intenzitet smijeha 41 osobe tijekom dva tjedna, zajedno s ocjenama fizičkog i mentalnog stresa. Otkrili su da što je više smijeha doživljeno, to je stres manji. Jesu li slučajevi smijeha bili jaki, srednji ili slabi po intenzitetu, nije bilo važno. Možda želite iskoristiti neke od ovih pogodnosti za sebe… Sve veći broj terapeuta zagovara korištenje humora i smijeha kako bi pomogli klijentima u izgradnji povjerenja i poboljšanju radnog okruženja. Pregled pet različitih studija pokazao je da su mjere dobrobiti porasle nakon intervencija smijeha. Te se intervencije ponekad nazivaju domaćim igranjem umjesto domaćih zadaća, a imaju oblik svakodnevnih humorističnih aktivnosti – okružujući se smiješnim ljudima, gledajući komediju koja vas nasmijava ili zapisujući tri smiješne stvari koje su se danas dogodile.

Možete vježbati smijeh čak i kad ste sami. Namjerno zauzmite perspektivu koja cijeni smiješnu stranu događaja. Joga smijeha tehnika je korištenja mišića disanja za postizanje pozitivnih tjelesnih odgovora prirodnog smijeha prisilnim smijehom (ha ha hee hee ho ho). Današnji se istraživači zasigurno ne smiju njegovoj vrijednosti, ali velik dio istraživanja o utjecaju smijeha na mentalno i tjelesno zdravlje temelji se na mjerama samoprijave. Više psiholoških eksperimentiranja oko smijeha ili konteksta u kojem se pojavljuje vjerojatno će podržati važnost smijeha tijekom vašeg dana, a možda čak i predložiti više načina kako namjerno iskoristiti njegove prednosti.

Izvor: Science Alert

Komentari