Svako dijete u osnovnoj školi upoznato je s prstenom raspoloženja. Sa svojim nerazumljivim kamenom koji mijenja boju i kriptičnom sposobnošću “čitanja” emocija onoga tko ga nosi, prsten raspoloženja izumljen je 1970-ih.
Ipak, pitajte prosječnog čovjeka što zna o prstenu raspoloženja, on bi mogao slegnuti ramenima i reći da je to zabavan komad nakita koji se mijenja s emocijama korisnika. Ili bi pronicljivija osoba mogla predložiti da je u igri neki element tehnologije tjelesne topline. Međutim, gotovo nitko ne zna kako je sve počelo ili priču koja stoji iza borbe za vlasništvo nad prstenom raspoloženja.
Podrijetlo
Ideja je nastala od američkog draguljara Marvina Wenicka, koji je prvi put došao na ideju nakon što je 1974. naišao na članak u časopisu o tekućim kristalima koji se nalaze u termometrima. Fasciniran, brzo je razvio spoj koji je mijenjao boju između dva različita raspona: crne u zelenu i plave u zelenu, unutar temperaturnog raspona od 29,6°C do 38,4°C.
Do 1975. godine pronašao je način da koristi ovaj “čarobni” spoj u ogrlicama, privjescima i prstenju. Kao rođeni prodavač, tvrdio je da promjenjive boje ukazuju na “emocije onoga tko ih nosi”. Međutim, Wenick nikada nije patentirao svoj izum, što je rezultiralo jednim od najdramatičnijih propusta u povijesti mode.
Potencijalni kupci nisu bili jedini koji su primijetili Wernickov izum. Ubrzo su dva njujorška izumitelja, Joshua Reynolds i Maris Ambats, počeli proizvoditi svoju verziju nakita osjetljivog na temperaturu, temeljenog na Wenickovom “čarobnom spoju”.
Postojala je razlika: Reynolds i Ambats rekli su kupcima da su stvorili “pravi biofeedback alat” koji je omogućio nositelju da uči informacije o svom tijelu, pozicionirajući svoje prstenje kao uređaje koji pomažu ljudima da meditiraju i kontroliraju anksioznost.
Kako funkcioniraju prstenovi raspoloženja?
Prstenovi raspoloženja sadrže termokromski element, kristal obložen kvarcom ili staklom koji mijenja boju na temelju tjelesne temperature nositelja. Ovi specijalizirani kristali dizajnirani su da reagiraju na promjene temperature, što mijenja njihovu molekularnu strukturu i, posljedično, valne duljine svjetlosti (boje) koje reflektiraju. Psihološki, ideja je da emocionalno stanje utječe na tjelesnu temperaturu, pa kada se ono promijeni, njegovo značenje će se odraziti u prstenu. Danas se spektar boja proširio daleko izvan Wenickovog jednostavnog sustava crne, zelene i plave boje.
Kada prsten raspoloženja počiva na neutralnoj tjelesnoj temperaturi (obično oko 39°C), kristali će odražavati lijepu plavo-zelenu nijansu. Prema HowStuffWorks.com, sljedeće boje povezane su s ovim emocijama, iako se mogu razlikovati od jednog raspoloženja do drugog.
Crna: Značajne razine stresa, napetosti ili tjeskobe. Ovdje postoji dubok izvor emocionalnog previranja, koji ključa odmah ispod površine. (To bi također moglo ukazivati na to da su kristali kompromitirani.)
Bijela: Nedostatak emocionalne jasnoće. Ova boja može značiti da je nositelj nesiguran kako izraziti ili obraditi svoje trenutne osjećaje i često je povezana s osjećajima frustracije, zbunjenosti ili nedostatka emocionalne jasnoće.
Jantarna ili zlatna: “Izgled prstena raspoloženja boje jantara ili zlata često označava mješavinu emocija, potencijalno obuhvaćajući mješavinu osjećaja poput iznenađenja, nervoze ili čak daška uzrujanosti. Ova boja može biti odraz unutarnjeg previranja nositelja dok se kreće kroz složeni emocionalni krajolik.”
Ružičasta: “Izgled ružičastog prstena raspoloženja često je povezan s početnim fazama uzbuđenja, interesa ili osjećaja emocionalne nesigurnosti. Ova boja može sugerirati da nositelj doživljava pojačano stanje emocionalne ranjivosti ili novootkriveni osjećaj privlačnosti ili znatiželje.”
Crvena: „Prisutnost crvenog prstena raspoloženja obično se povezuje s emocijama visoke energije, poput strasti, ljutnje ili čak straha. Ova intenzivna boja može biti odraz povišenog stanja uzbuđenja nositelja, bilo da se radi o romantičnoj ljubavi, intenzivnoj frustraciji ili naletu adrenalina.“
Plava: „Prisutnost plavog prstena raspoloženja često se tumači kao znak sreće, radosti i općenito pozitivnog emocionalnog stanja. Ova boja može sugerirati da se nositelj osjeća optimistično, društveno i u stanju emocionalne ravnoteže.“
Ljubičasta: „Ljubičasti prsten raspoloženja često se povezuje s osjećajem jasnoće, svrhe i duhovnog uvida. Ova boja može značiti da je nositelj u kontaktu sa svojim višim ja, koristeći svoju intuiciju i kreativnost kako bi se kretao svojim emocionalnim krajolikom s obnovljenim osjećajem smjera i razumijevanja.“
Prstenovi raspoloženja nisu znanstveno činjenični. Zašto? Razotkrijmo to.
Prvo, prstenovi raspoloženja mjere temperaturu, a ne emocije. Iako emocije mogu utjecati na tjelesnu temperaturu, promjene boja prstena vjerojatnije će biti pod utjecajem drugih čimbenika, poput temperature okoliša, tjelesne aktivnosti, zdravstvenog stanja i unosa kofeina. Također, vodič za boje (gore) je zabavan, ali potpuno proizvoljan. Nikada nije provedeno znanstveno istraživanje o tome imaju li odgovarajuće boje ikakve veze s povezanim unutarnjim emocijama.
Povratak na “jedan od najdramatičnijih propusta u povijesti mode”. Prsten raspoloženja je poučna priča. Kada su se prsteni raspoloženja pojavili na tržištu 1975. godine, javnost je podivljala, a Joshua Reynolds i Maris Ambats prodali su nevjerojatnih 40 milijuna prstenja u samo tri mjeseca.
Do kraja godine njihova ukupna prodaja dosegla je 15 milijuna dolara.
Da, izvorni tvorac, Marvin Wenick, bio je lud, ali Reynolds i Ambats na kraju su bili još više uzrujani. Također nisu uspjeli patentirati prsten raspoloženja, što je bila fatalna pogreška koja im je uopće omogućila da ukradu kreaciju. Početkom 1976., baš kada je prodaja dosegla vrhunac, tržište je postalo prezasićeno jeftinim kopijama, a potražnja je naglo pala, ostavljajući tvrtke sa skladištima punim neprodanih zaliha.
Izvor: Upworthy
Komentari