Prije 50 godina Ziggy Stardust uzdrmao je rock i ušao u povijest

38

Prošlo je pola stoljeća otkako je Ziggy Stardust, lik koji je Davida Bowieja pretvorio u međugalaktičku zvijezdu i pritom revolucionirao seksualnu politiku.

Bowie je proveo desetljeće pokušavajući usavršiti svoju scensku personu, ali unatoč nekoliko hitova, uključujući Space Oddity i Changes iz 1969. dvije godine kasnije, još nije postigao slavu za kojom je žudio.

“Nije uspio u svemu što je pokušavao od početka svoje karijere”, rekao je Jerome Soligny, jedan od vodećih svjetskih stručnjaka za Bowieja i autor knjige “David Bowie: Rainbowman”.

Rođenje Ziggyja Stardusta – panseksualne izvanzemaljske rock zvijezde

No, 16. lipnja 1972., uspon i pad Ziggyja Stardusta konačno su spojili sve elemente koje je upijao.

Bila je tu prljava stijena Iggyja Popa i Loua Reeda koje je upoznao u New Yorku, mimika i kazalište koje je studirao u Londonu, bojleri iz “A Clockwork Orange” i divlji, androgini stilovi iz underground gay klubova koje je posjećivao sa svojim ženama.

U lonac su otišla Bowiejeva sjećanja na veterana rockera Vincea Taylora, koji je skrenuo s tračnica i vjerovao da je bog izvanzemaljaca, te njegova opsjednutost teksaškim country pjevačem poznatim kao Legendary Stardust Cowboy.

Izašao je alter-ego u Ziggy Stardust, panseksualna izvanzemaljska rock zvijezda iz svemira koja je nahranila glad u pop kulturi za nečim radikalnim i šokantnim nakon previše godina dugokosih hipija.

“Nismo htjeli imati ništa sa šezdesetima”, rekao je Bowie kasnije. “Bili smo odlučni da smo na početku 21. stoljeća. Htjeli smo izbrisati sve što je bilo prije.”

Presudan za utjecaj albuma bio je intervju koji je dao britanskom glazbenom tjedniku Melody Maker nekoliko mjeseci prije njegovog objavljivanja. “Ja sam gay i uvijek sam bio, čak i kad sam bio David Jones“, rekao je, sjajan u svojoj crvenoj šiljastoj kosi, pripijenom kombinezonu i crvenim plastičnim čizmama. Bilo je to šokantno u to vrijeme, prva velika slavna osoba koja se outala, manje od pet godina nakon što je homoseksualnost dekriminalizirana u Britaniji. Uskoro će ga ovaj stav učiniti ikonom, pružajući psihološki spas za generacije queer djece i autsajdera.

“To je bio marketing prije svog vremena – (ta izjava) bila je njegova najljepša kreacija i omogućila mu je da se izleže, da postane nešto više od dobro čuvane tajne među rock inteligencijom”, rekao je Soligny.

Potpuno nešto drugo

Predstave su bile radikalna promjena u odnosu na uobičajene, s višestrukim promjenama kostima i pričom, ali jedva se desetak ljudi pojavilo na nekim od ranih Ziggyjevih koncerata, a ponekad su bili izviždani s pozornice. Sve je to promijenilo pojavljivanje u srpnju u legendarnom BBC-jevom showu Top of the Pops, nakon čega je uslijedila iznimno uspješna turneja po SAD-u. Pomoglo je to što je Bowie imao više od estetike i šokantne vrijednosti – sofisticiranost koja je nedostajala mnogim njegovim glam-rock kolegama.

Album ostaje bona fide rock klasik, prepun hitova poput Starmana, Suffragette City i naslovne pjesme.

Ono što je najvažnije, kako je časopis Rolling Stone tada napisao, Bowie “nikada svoju seksualnost nije učinio ništa više od potpuno prirodnog i sastavnog dijela svog javnog ja, odbijajući je spustiti na razinu trikova”.

Vrlo brzo, Bowie je postao jedan od definirajućih umjetnika svoje generacije. I jednako naglo ga je prekinuo, objavljujući na svirci u Londonu u srpnju 1973. da Ziggyja više nema. Uspjeh je opasno otežao odvajanje priče o Ziggyju od stvarnosti.

“Uz pomoć nekih kemijskih supstanci u to vrijeme postalo mi je sve lakše i lakše brisati granice između stvarnosti i blagoslovljenog stvorenja koje sam stvorio… Onda kreneš na trag kaotičnog psihičkog uništenja”, prisjetio se Bowie kasnije .

Ziggy je bio mrtav, ali Bowie je postavio predložak za stvaranje likova koje će nastaviti s velikim uspjehom u godinama koje dolaze.

Izvor: RTE

L.B.

Komentari