Ozbiljan skriveni rizik ugrađen je u gotovo svaki automobil, upozoravaju znanstvenici

137
auto

Kad krenemo na vožnju automobilom, možda ne razmišljamo o mogućnostima nesreće ili bilo kojim drugim rizicima – uključujući potencijalno opasne materijale koje su istraživači pronašli u 99 posto kabina testiranih u vozilima proizvedenim od 2015. godine.

Ovi materijali su usklađeni sa sigurnosnim standardima za usporavanje plamena, ali prema američkom i kanadskom timu koji stoji iza nove studije, njihovo uključivanje moglo bi uzrokovati više štete nego koristi. Sada traže preispitivanje uključivanja ovih tvari. Naše istraživanje pokazalo je da materijali za unutrašnjost ispuštaju štetne kemikalije u zrak kabine naših automobila”, kaže znanstvenica za okoliš Rebecca Hoehn sa Sveučilišta Duke. “S obzirom na to da prosječni vozač provede oko sat vremena u automobilu svaki dan, ovo je značajan javnozdravstveni problem.”

U zraku 99 posto od 101 analiziranog automobila istraživači su pronašli tris (1-kloro-izopropil) fosfat ili TCIPP. Ovaj usporivač plamena također se koristi u namještaju i tekstilu, a trenutno je pod istragom zbog moguće povezanosti s rakom.

U većini vozila također su pronašli tris (1,3-dikloro-2-propil) fosfat ili TDCIPP i tris (2-kloretil) fosfat ili TCEP. I opet, studije su pokazale da ti materijali mogu uzrokovati rak, kao i druga oštećenja neuroloških i reproduktivnih sustava.

Čini se da više ovih potencijalno štetnih kemikalija curi iz automobilskih sjedala i drugih dijelova za toplijeg vremena. Koncentracije su ljeti bile 2-5 puta veće u odnosu na zimu, navode istraživači.

“Posebno je zabrinjavajuće za vozače koji duže putuju na posao, kao i za djecu putnike, koja udišu više zraka nego odrasli”, kaže Hoehn.

Koliko su opasne koncentracije ovih kemikalija u zraku, jednostavan odgovor je da još ne znamo

S obzirom na sigurnosna pitanja oko ovih materijala, vjerojatno je najbolje da ih uopće nema.

Službenik za zdravlje i sigurnost Patrick Morrison iz Međunarodne udruge vatrogasaca kaže da ovi usporivači plamena zapravo čine požar dimljivijim i otrovnijim te da bi sigurnosne propise koji stoje iza njih – koji su prvi put uvedeni 1970-ih – trebalo ažurirati što je prije moguće.

Štoviše, ovo nije prva studija koja upozorava na kemikalije kojima smo izloženi kad god sjedimo u automobilu – što će za neke ljude biti znatna količina vremena svaki dan.

“Ono što je zaista potrebno je smanjiti količinu usporivača plamena koji se stavljaju u automobile”, kaže Lydia Jahl, kemičarka za okoliš na Green Science Policy Institute u SAD-u.

“Putovanje na posao ne bi trebalo biti povezano s rizikom od raka, a djeca ne bi trebala udisati kemikalije koje mogu oštetiti njihov mozak na putu do škole.”

Izvor: Science Alert

Komentari