Ove aktivnosti pomoći će vam da nakratko zaboravite da živite u doba pandemije

29

Nema sumnje da je 2020. bila svima teška, a mnogima tragična. Ali sada se napokon primjenjuju cjepiva protiv COVID-19 – što daje prijeko potrebnu nadu u povratak u normalu i sretnu 2021. godinu.

Međutim, mjeseci tjeskobe, tuge i samoće lako mogu stvoriti spiralu negativnosti iz koje se teško probiti. To je zato što kronični stres mijenja mozak. A ponekad kad smo nisko nismo zainteresirani za ono što bi mogli učiniti da se osjećamo bolje. Da bismo uživali u svom životu 2021. godine, moramo se osloboditi destruktivnih navika i vratiti razinu energije. U nekim slučajevima to u početku može značiti prisiljavanje na stvari zbog kojih ćete se postupno osjećati bolje. Međutim, ako imate ozbiljnije simptome, možda ćete htjeti razgovarati sa stručnjakom o terapiji ili lijekovima.

Evo šest dokazanih načina kako promijeniti svoj mozak na bolje.

1. Budite ljubazni i uslužni
Ljubaznost, altruizam i empatija mogu utjecati na mozak. Jedno je istraživanje pokazalo da je dobrotvoran rad aktivirao sustav nagrađivanja mozga na sličan način kao stvarno primanje novca. To se odnosi i na pomaganje drugima kojima je učinjena nepravda. Volontiranje također može dati smisao života, promičući sreću, zdravlje i dobrobit. Starije odrasle osobe koje redovito volontiraju također pokazuju veće zadovoljstvo životom i smanjenu depresiju i tjeskobu. Ukratko, usrećivanje drugih sjajan je način da usrećite sebe.

2. Vježbajte
Vježbanje je povezano s boljim tjelesnim i mentalnim zdravljem, uključujući poboljšanje kardiovaskularnog zdravlja i smanjenu depresiju. U djetinjstvu je vježbanje povezano s boljim školskim uspjehom, dok promiče bolju spoznaju i radne rezultate kod mladih odraslih osoba. U starijih odraslih osoba vježbanje održava kognitivne performanse i pruža otpornost na neurodegenerativne poremećaje, poput demencije. Štoviše, studije su pokazale da osobe s višim razinama kondicije povećavaju volumen mozga. Ljudi koji vježbaju također žive duže. Jedna od najboljih stvari koje možete učiniti za ponovno pokretanje mozga je, zapravo, izlazak i malo svježeg zraka tijekom brze šetnje, trčanja ili vožnje biciklom. Svakako odaberite nešto u čemu zapravo uživate kako biste bili sigurni da ćete to i dalje raditi.

3. Jedite dobro
Prehrana može bitno utjecati na razvoj i zdravlje moždane strukture i funkcije. Pruža odgovarajuće građevne blokove mozgu za stvaranje i održavanje veza, što je presudno za poboljšanje spoznaje i akademske izvedbe. Prethodni dokazi pokazali su da dugotrajni nedostatak hranjivih sastojaka može dovesti do strukturnih i funkcionalnih oštećenja mozga, dok je kvalitetna prehrana povezana s većim volumenom mozga. Jedno istraživanje na 20 000 sudionika iz UK-Biobank pokazalo je da je veći unos žitarica povezan s dugoročnim blagotvornim učincima povećanog volumena sive tvari (ključne komponente središnjeg živčanog sustava), što je povezano s poboljšanom spoznajom.

Međutim, prehrana bogata šećerom, zasićenim mastima ili kalorijama može oštetiti živčanu funkciju. Oni također mogu smanjiti sposobnost mozga da uspostavlja nove neuronske veze, što negativno utječe na kogniciju. Stoga, bez obzira na vašu dob, sjetite se dobro uravnotežene prehrane, uključujući voće, povrće i žitarice.

4. Budite društveno povezani
Usamljenost i socijalna izoliranost prevladavaju u svim dobnim skupinama, spolovima i kulturama – što je dodatno pogoršano pandemijom COVID-19. Robusni znanstveni dokazi pokazali su da je socijalna izolacija štetna za fizičko, kognitivno i mentalno zdravlje. Jedno nedavno istraživanje pokazalo je da postoje negativni učinci izolacije COVID-19 na emocionalnu spoznaju, ali da je taj učinak bio manji kod onih koji su ostali povezani s drugima tijekom lockdowna. Razvoj socijalnih veza i ublažavanje usamljenosti također je povezan sa smanjenim rizikom od smrtnosti, kao i nizom bolesti.

Stoga su usamljenost i socijalna izoliranost sve više prepoznati kao kritični javnozdravstveni problemi koji zahtijevaju učinkovite intervencije. A socijalna interakcija povezana je s pozitivnim osjećajima i povećanom aktivacijom u sustavu nagrađivanja mozga. U 2021. budite sigurni da ćete biti ukorak s obitelji i prijateljima, ali također proširite svoje vidike i uspostavite neke nove veze.

5. Naučite nešto novo
Mozak se mijenja tijekom kritičnih razdoblja razvoja, ali to je i životni proces. Nova iskustva, poput učenja novih vještina, mogu izmijeniti i funkciju mozga i temeljnu strukturu mozga. Na primjer, pokazalo se da žongliranje povećava strukture bijele tvari (tkivo sastavljeno od živčanih vlakana) u mozgu povezane s vizualno-motoričkim performansama.

Slično tome, pokazalo se da glazbenici povećavaju sivu tvar u dijelovima mozga koji obrađuju slušne informacije. Učenje novog jezika također može promijeniti strukturu ljudskog mozga. Veliki pregled literature sugerirao je da mentalno stimulirajuće aktivnosti u slobodno vrijeme povećavaju rezervu mozga, što može uliti elastičnost i zaštititi kognitivni pad kod starijih odraslih osoba, bilo da se radi o šahu ili kognitivnim igrama.

6. Spavaj pravilno
Spavanje je bitna komponenta ljudskog života, no mnogi ljudi ne razumiju vezu između dobrog zdravlja mozga i procesa spavanja. Tijekom spavanja mozak se reorganizira i napuni te uklanja otrovne nusproizvode, što pomaže u održavanju normalnog funkcioniranja mozga.

San je vrlo važan za pretvaranje iskustava u naše dugoročno pamćenje, održavanje kognitivne i emocionalne funkcije i smanjenje mentalnog umora. Studije nedostatka sna pokazale su nedostatke u pamćenju i pažnji, kao i promjene u sustavu nagrađivanja, što često remeti emocionalno funkcioniranje. Spavanje također vrši snažan regulatorni utjecaj na imunološki sustav. Ako imate optimalnu količinu i kvalitetu sna, otkrit ćete da imate više energije, bolje blagostanje i sposobni ste razviti svoju kreativnost i razmišljanje.

Iskoristimo najbolje od sebe 2021. godine i pomozimo drugima da učine isto.

Izvor: The Conversation

Komentari