Osnivač brenda ‘pero’ Davor Ćiković: “Čišćenje sam uvijek doživljavao kao radnju koja će mi pomoći da „sredim misli””

235

U pogonu obitelji Ćiković u Matuljima ručno se proizvode sredstva za čišćenje i higijenu od prirodnih sastojaka iz ekološkog uzgoja, zanimljivog i posve prikladnog naziva ‘pero’. Kako bismo saznali o čemu se točno radi, popričali smo s osnivačem brenda ‘pero’ Davorom Ćikovićem.

Vi ste mala obitelj koja je krenula u veliku misiju. Kako je sve krenulo s perom?

Ideja je nastala još u studentskim danima. Kako sam tijekom studija u Zagrebu živio u raznim stanovima u koje se nije ulagalo, imao sam potrebu stalno čistiti stan. Kupovanje sredstava za čišćenje bilo je skupo, a miris raznih kemikalija koje su se nalazile u sredstvima nepodnošljiv, odlučio sam miješati vlastita sredstva. U početku su oko ideje bili skeptični i obitelj i prijatelji, no uspjeli smo. Oni su se sami uvjerili u učinkovitost tih proizvoda. Pero već sada postoji pet godina. Osnovna ideja bila je da radimo proizvode za čišćenje, pranje rublja i osobnu higijenu koji ne štete okolišu. Pero proizvodi se brzo razgrađuju u prirodi pa ih je samim time i moguće koristiti primjerice u kampovima. Potom, ispostavilo se da su ove formulacije sigurne za ljude, odnosno da ljudi kao potrošači jako dobro reagiraju na njih. Imaju prirodan i opuštajući miris te antibakterijska i antivirusna svojstva. Počeli su nam se javljati ljudi koji su imali razne kožne probleme i alergije, no ovih problema nisu imali nakon korištenja pero proizvoda. Osim toga, ambalaža se može i ponovno napuniti na stanicama za punjenje. S vremenom smo si postavili neke nove izazove na kojima radimo proteklih dvije godine. Riječ je o proizvodima Pero Zero.

O čemu je točno riječ kada govorimo o proizvodima linije Pero Zero?

Pero Zero su proizvodi kojima reduciramo plastični otpad. Već duže vrijeme radimo na rješenjima kojima bismo omogućili da pero proizvodu budu dostupni u što manje plastične ambalaže. Pakiranje je u formi vrećica u kojima se nalazi prašak. Prašak se rastopi u boci vode i dobijete gel za tuširanje, sapun za pranje ruku, višenamjensko sredstvo za čišćenje ili deterdžent za suđe. Ovi proizvodi su interaktivni jer kupac na određeni način sam sudjeluje u stvaranju proizvoda za čišćenje. S jedne strane to može biti izazov, a s druge strane možemo istaknuti jednostavnost – kao da radite Cedevitu. Ujedno, ove je proizvode lakše skladištiti jer zauzimanju malo prostora. Isto tako, po jednom pakiranju proizvodite 30 puta manje plastike.

DSC_1357

Možete li opisati proces proizvodnje primjerice, sredstva za čišćenje?

Surađujemo s lokalnim OPG-ovima, malim eko proizvođačima i mnogim tvrtkama u Hrvatskoj od kojih nabavljamo sastojke i razna eterična ulja. Sastojci prirodnog podrijetla se miješaju, rastaču, lijepe i pakiraju. Imamo certifikat za izradu prirodnih deterdženata, a svi sastojci koje koristimo su isto tako certificirani i kao takvi sigurni za korištenje. Proizvodi su pomno analizirani te za svaki sastojak znamo u koju je seriju ušao i gdje je ta serija završila.

Možemo reći da je to prava mala ekorevolucija. Ima li možda mogućnosti primjene u turizmu?

Da. U Hrvatskoj postoje dva eko standarda u turizmu. Jedan je Eko Domus u vlasništvu Istarske županije. Oni okupljaju privatne iznajmljivače. Mi također često radimo s njima. Drugi se nalazi u Dalmaciji. Riječ je o Green Dalmation koji vodi Udruga Sunce iz Splita i koja je među najjačim udrugama za zaštitu okoliša u Hrvatskoj. Po pitanju zaštite okoliša nešto se događa u Hrvatskoj, ali još uvijek nedovoljno. Mi podupiremo takve projekte. Puno je stvari i pandemija koronavirusa usporila. Prije pandemije bilo je puno potencijala, javljali su nam se i hoteli te razni iznajmljivači, a onda je s pandemijom sve stalo. Smatram da će se sve to uskoro vratiti i da će možda biti još veći interes za ovakvim proizvodima.

pero

Možemo reći kako vas pandemija nije ni okrznula. Čak štoviše, vaši su prihodi i dobit u vremenu pandemije rasli. Kako to? Odigrali ste i veliku ulogu s ekološkim dezinfekcijskim sredstvima…

Higijena se našla u središtu pažnje i imali smo povećan interes. Kako smo bili na tržištu prije pojave koronavirusa, imali smo spremnu formulaciju za dezinficijens. Nedavno je naš dezinficijens dobio i Ecocert certifikat i tako postao jedini dezinficijens na tržištu koji je ekocertificiran. Kako sam po struci agronom, poznat mi je takav scenarij. U poljoprivredi se često, gotovo svake sezone pojavi neka nova vrsta koja radi štetu i uzrokuje sušu u vinogradima. U tom smislu koronavirus mi nije bio stran. Umjesto u poljoprivredi, opasnost, doduše u mnogo većoj mjeri, pojavila se kod ljudi. Što se tiče poslovanja, najveći problem nam je stvorila globalna opskrba i nabava. Puno stvari dobavljamo iz Hrvatske, no određene stvari dobavljamo iz inozemstva. Cijene rastu, uvjetovane su količine i cijeli biznis se promijenio. Pumpice smo morali kupovati za dvije godine unaprijed i jedva smo ih pronašli na tržištu. U vremenu pandemije morate imati puno više kapitala da bi uopće mogli egzistirati i poslovati.

Mnogima se diže kosa na glavi kad se sjete čišćenja, doživljavaju to kao izrazito dosadan posao koji oštećuje kožu, troši vikende, no vi ste u tome pronašli ljubav. Kako to?

Čišćenje sam uvijek doživljavao kao radnju koja će mi pomoći da „sredim misli”. Smatrao sam da ako je uređen prostor i stvari u glavi će se već nekako posložiti. Došli smo na ideju da bismo čišćenje mogli promovirati kao zdravu aktivnost koja ima terapeutski učinak. Isto tako, čišćenje može biti ugodna aktivnost za cijelu obitelj. Naša sredstva su sigurna, mirišu i ugodno je s njima čistiti. Cilj nam je bio promjena percepcije i mislim da smo uistinu uspjeli u tome. Naši potrošači su veseli i na isti način pristupaju čišćenju.

Sektor kojim se bavite i dalje se smatra većinski ženskim. Čak je nekako još uvijek tu prisutna ideja da čišćenje umanjuje muškost. Kako vi gledate na to? Je li došlo do kakvih promjena u tome? Koliko po vašem iskustvu čiste muškarci? 

Puno muškaraca čisti, samo muškarci još uvijek tome pristupaju s određenom dozom srama. Kažu „Ne znam ja ništa, kupujem sredstva za čišćenje za suprugu”. Mislim da se danas kućanski poslovi ravnopravno dijele između muškaraca i žena. Naši kupci su većinski mladi roditelji koji zajednički pristupaju čišćenju.

Po struci ste agronom, a nekako prvo što nam pada na pamet kad spomenemo riječ agronom su pesticidi, umjetna gnojiva i slično. No, ono što vi radite je u potpunoj suprotnosti od toga. Dakle imamo, jednostavne formulacije, bez štetnih sastojaka… Gdje je bila ta neka granica koja je prevagnula?

Još od osnovne škole me zanimala ekologija jer smo puno vremena provodili u prirodi, na planinarenju i slično. Oduvijek mi je stalo do zaštite okoliša. Kasnije sam bio i član udruge koja se bavi prirodnim graditeljstvom. U udruzi sam po prvi puta zapazio prirodnija rješenja za čišćenje i naposljetku, s 30 godina smo supruga i ja odlučili raditi nešto svoje na tim temeljima.

Jesu li vaši proizvodi već promijenili navike ljudi? Naime, ljudi često ne razmišljaju o ekološkim sredstvima za čišćenje, pranje i osobnu higijenu, a niti o zaštiti okoliša u tom smislu…

Smatram da jesu. Puno je ljudi prihvatilo naše proizvode. No, Hrvatska je mala zemlja i relativno siromašna pa su neki od naših proizvoda možda i ljudima skuplji od onih konvencionalnih. S druge strane, s naše perspektive i u usporedbi s konkurencijom globalno, smatramo da i nisu toliko skupi. Moramo se prilagoditi.

pero

Koji su vam planovi za budućnost? Ima li šanse da sa svojim proizvodima otiđete i na globalnu razinu?

Do sada se nismo baš puno zaokupili s izvozom, ali nadam se da hoćemo s novom linijom. Nova linija je ipak na svjetskom nivou inovacija i svega nekoliko firmi na svijetu radi takve proizvode.

Bili ste među šest najboljih inovatora na natječaju Pokreni nešto svoje. Što je to značilo za vas u tom trenutku?

2020. godine sudjelovali smo na natječaju Pokreni nešto svoje i dobili smo inicijalnu potporu iz zaklade Philip Morris i ACT grupe. Ona nam je ujedno poslužila kao temelj da krenemo raditi na Pero Zero proizvodima. U to vrijeme bili smo u jednoj mračnoj epizodi, nedostajalo je sirovina i sve što smo do tada smatrali lako dostupnim.

Gdje se sve mogu nabaviti vaši proizvodi?

Mogu se pronaći u dm-u, Bipi, mini ljekari Veronika, Tvornici zdrave hrane, a imamo još puno malih partnera i trgovina po cijeloj Hrvatskoj u kojima možete pronaći naše proizvode.

Imate li najdraži pero?

Meni je najdraži pero za odjeću. 100% je prirodan, nema nikakvih konzervansa, dobro pere odjeću i jedini je takav na tržištu. Dobro je koncentriran i može poslužiti za puno pranja. Imamo dvije varijante s lavandom i bosiljkom pa i fino miriši.

Što je kupcima najdraže?

Kupcima je na prvom mjestu sredstvo za čišćenje kupaonice, koje ima miris po menti. Svi su zadovoljni kako čisti i ostavlja sjajne površine.

Ima li neki segment čišćenja u koji niste zašli s proizvodima?

Sredstvo za pranje suđa u perilici. Već smo testirali određene formulacije i nabavljamo još neke sastojke. Nadam se da ćemo uskoro lansirati sredstvo za pranje suđa u perilici.

Planirate li kakve proizvode za životinje možda u budućnosti?

Za sada ne, no u budućnosti ćemo vidjeti.

Budući da živite i radite praktički na istom mjestu, staje li posao ikada za vas? Kako uspijete uskladiti poslovan i privatan život?

Ne staje. Kada imate malu firmu nemate puno vremena za stati. Pero se tek razvija, a uskladiti poslovan život s malim djetetom je pravi izazov. Ima težih i lakših dana, ali trudimo se. Rezultati nas motiviraju da idemo dalje.

Više o proizvodima možete saznati na:

Facebook profilu

Web stranici

Instagram profilu

Tekst i foto: Lidija Balog

Komentari