Ogromna međunarodna studija upravo je potvrdila ružnu istinu o predugom sjedenju

51

Duga dnevna putovanja, opsežni uredski sastanci i kasnonoćno sjedenje pred TV-om nisu bez zdravstvenih posljedica. Ponovljene studije jasno su pokazale da je previše sjedenja recept za rani grob.

Ipak, kao i u mnogim drugim znanostima, dokazi su ograničeni na ono što se može proučavati u blizini kuće. Daleko od istraživačkih institucija u bogatim zemljama, posljedice sjedilačkog života nisu detaljno ispitane, ostavljajući otvorenu mogućnost da stanovništvo s niskim i srednjim dohotkom može imati drugačije iskustvo.

Sada, studija međunarodnog tima istraživača koja je uključivala više od 100.000 pojedinaca iz 21 zemlje otkrila je da ljudi u siromašnijim dijelovima svijeta trpe još gore posljedice od dugih dana sjedeći u jednom položaju.

Loše posljedice predugog sjedenja

Dok su veće količine sjedenja bile povezane s povećanim rizikom od smrtnosti i kardiovaskularnih bolesti u svim ispitivanim populacijama, odnos je bio izraženiji u zemljama s niskim prihodima poput Bangladeša, Indije i Zimbabvea.

Sjedenje šest do osam sati dnevno – bilo na poslu, u automobilu ili pred televizorom navečer prije odlaska u krevet – povećava relativni rizik od srčanih bolesti i prerane smrti za oko 12 do 13 posto, u usporedbi s ljudima koji sjede manje od četiri sata dnevno.

Povećajte to vrijeme na osam sati ili više, a relativni rizik se penje na nevjerojatnih 20 posto.

Kada se podaci razdvoje u različite ekonomske kategorije, sjedenje više od osam sati dnevno u zemljama s niskim dohotkom i nižim srednjim dohotkom riskira skok smrti i srčanih bolesti za nešto manje od 30 posto (opet, u odnosu na sjedenje četiri sata ili manje).

S jedne strane, studija pokazuje koliko je raširen problem smanjene tjelesne aktivnosti. Ali ozbiljnija implikacija je uloga koju siromaštvo igra u određivanju konačnog utjecaja koji svaki dodatni sat sjedenja ima na tijelo.

Samo na temelju rezultata teško je reći zašto postoji razlika.

“Razlika u povezanosti mogla bi se djelomično objasniti različitim domenama i obrascima sjedećih ponašanja na različitim razinama prihoda”, sugeriraju istraživači u svom objavljenom izvješću. “To jest, vrijeme gledanja televizije češće je među ljudima s nižim socioekonomskim položajima i pokazalo je jaču povezanost s ishodima u usporedbi s drugim sjedećim ponašanjima, možda zbog podudarnih loših prehrambenih navika i dugotrajnih i neprekinutih obrazaca sjedenja.”

Iako nisu sve vrste sjedenja iste, istraživači su pronašli dokaze koji podupiru tvrdnje da tjelovježba ima snažan učinak ublažavanja na smrtnost i prevalenciju kardiovaskularnih bolesti.

Zapanjujuće, autori studije su otkrili da sjedenje i neaktivnost čine tek nešto manji postotak smrtnosti od pušenja

“Za one koji sjede više od četiri sata dnevno, zamjena pola sata sjedenja vježbanjem smanjila je rizik za 2 posto”, kaže zdravstveni znanstvenik sa Sveučilišta Simon Fraser Scott Lear. “Ovdje postoji prava prilika da ljudi povećaju svoju aktivnost i smanje šanse za ranu smrt i srčane bolesti.”

Koliko god bila uvjerljiva poruka da se maknemo s te stolice, istraživanja o varijacijama u tjelesnoj aktivnosti među socioekonomskim skupinama sugeriraju da to možda neće svima biti tako lako.

Iako je to komplicirana tema, studije sugeriraju suptilne razlike u pristupu prikladnim područjima za fizičku aktivnost, mogućnostima upravljanja vremenom i pristupu tjelovježbi, a motivacija za davanje prioriteta, recimo, šetnji iznad vožnje autobusom, mogla bi značiti da je napuštanje stolice više izazov kada je novca malo.

Ono što je sasvim jasno je da naši životi pružaju manje mogućnosti za ustajanje i kretanje nego ikad, s time da je ukupno vrijeme sjedenja skočilo za nešto manje od sat vremena dnevno među odraslim osobama tijekom posljednjih deset godina.

Bez obzira gdje živimo, to je sat koji si ne možemo priuštiti izgubiti.

Izvor: Science Alert

L.B.

Komentari