Nova studija otkriva: Ljudi s nesanicom imaju veći rizik kognitivnih problema kasnije u životu

67
nesanica

Ljudi koji se bore s nesanicom izloženi su većem riziku od razvoja kognitivnih problema kasnije u životu, pokazalo je novo istraživanje u kojem je sudjelovalo 3748 sudionika iz Finske.

Ti kognitivni problemi uključuju probleme s pamćenjem, koncentracijom i sposobnošću učenja, izvještavaju znanstvenici – i što dulje traje nesanica, vjerojatno će ove moždane funkcije biti u lošijem stanju kako godine prolaze. Ipak, ako simptomi nesanice popuštaju, kognitivne funkcije teže ostati zdravije u kasnijem periodu života.

Važnost sna

Već znamo da naše psihičko (i fizičko) zdravlje ovisi o pristojnoj količini sna. Nakon početnog ispitivanja, sudionici studije ponovo su došli na ispitivanje nakon 15-17 godina.

Kao rezultat toga, sudionici koji su bili u srednjoj životnoj dobi i zaposleni na početku studije otišli su u mirovinu u vrijeme drugog praćenja. “Naši rezultati su pokazali da simptomi nesanice već u radnoj dobi mogu povećati rizik od kognitivnog pada u dobi za umirovljenje”, objašnjavaju znanstvenici sa Sveučilišta u Helsinkiju u svom radu. “Analiza je pokazala da su povećane pritužbe na spavanje povezane s ozbiljnijim problemima u subjektivnoj kognitivnoj funkciji.”

Studija ne ulazi u dubinu o razlozima ove veze. Znanstvenici su se prilagodili drugim zdravstvenim čimbenicima za koje se zna da su povezani s kognitivnim padom u starosti. Oni uključuju visoki krvni tlak, visok kolesterol, pretilost, dijabetes, depresiju i nisku razinu tjelesne aktivnosti.

Oslobađanje od nesanice i ranije liječenje moglo bi potencijalno spriječiti probleme sa zdravljem mozga, pa čak i bolesti poput Alzheimerove bolesti kasnije u životu, kažu autori studije – iako istraživanje nije dovoljno da bi uvjerljivo pokazalo uzročnost.

Drugim riječima, ne znamo sa sigurnošću da je nesanica ono što uzrokuje povećani rizik od kognitivnog pada, iako viđena povezanost svakako opravdava buduće istraživanje

“Rano otkrivanje simptoma nesanice već u srednjim godinama moglo bi biti potencijalna intervencijska točka za poboljšanje kvalitete sna i sprječavanje kognitivnog pada u kasnijoj životnoj dobi”, objašnjavaju znanstvenici. “Ove akcije bi mogle uštedjeti javna sredstva i poboljšati nečiju dobrobit, dodajući godine kvalitete života u kontekstu starenja.”

Kako poboljšati san?

Tim ističe da postoje brojni načini za poboljšanje kvalitete sna, uključujući ulazak u redovitiji ritam spavanja, osiguravanje dobrog upravljanja okruženjem za spavanje (u smislu temperature i osvjetljenja) i provjeru naših navika u ishrani i piću. (uključujući konzumaciju kave, na primjer).

Postoje neka ograničenja kojih treba biti svjestan u pogledu istraživanja. Studija se oslanjala na samoocjenjivanje, a ne na objektivne testove, pa se podaci temelje na tome koliko su sudionici bili svjesni svog stanja i koliko su bili iskreni u vezi s tim. Također, tek druga, naknadna anketa postavljala je pitanja o kognitivnim problemima.

Međutim, ovdje je u rezultatima – prikupljenim u sklopu Helsinške zdravstvene studije – dovoljno dokaza da sugeriraju asocijaciju koja bi mogla biti korisna za buduće studije i zdravstvene procjene. Čini se da nesanica ima i dugoročne i kratkoročne učinke na mozak.

“U kasnijim studijama bilo bi zanimljivo dodatno rasvijetliti, na primjer, može li liječenje nesanice usporiti i razvoj poremećaja pamćenja”, kaže medicinska sociologinja Sveučilišta u Helsinkiju Tea Lallukka.

Izvor: Science Alert

L.B.

Komentari