Može li se naučiti biti jutarnja osoba ako ste noćna ptica?

30

Neki se ljudi probude prije nego što sunce proviri iznad horizonta, trče i pojedu obilan doručak i to sve prije nego što se mnogi drugi iskotrljaju iz kreveta. Rano buđenje moglo bi zvučati iscrpljujuće za one koji kasno ustaju, ali može li noćna ptica postati rana ptica?

Moguće je izvršiti promjenu, ali to nije lako, rekla je Michelle Drerup, direktorica bihevioralne medicine spavanja na klinici Cleveland. “Prava noćna ptica zapravo se ne osjeća sjajno kad se probudi, pogotovo kad ovu naviku počne mijenjati.”

Sklonost osobe da bude noćna ptica, rana ptica ili neko mjesto između toga poznata je kao njihov kronotip. Ovisno o njihovom kronotipu, ljudi će vjerojatno biti budniji i manje budniji tijekom određenog doba dana, a pospaniji tijekom ostalih. Kronotip se određuje kombinacijom prirode i navike, utvrdili su znanstvenici. S prirodne strane, poznato je da brojni geni igraju ulogu u određivanju voli li osoba više biti budna kasno navečer ili rano ujutro, rekao je Drerup za Live Science.

Stotine gena povezano je s „jutarnjom osobom“, prema studiji iz 2019. objavljenoj u časopisu Nature Communications. Ti geni utječu na čovjekov cirkadijski ritam ili na prirodni ciklus spavanja i buđenja, što dovodi do njegovog kronotipa. Okoliš također igra veliku ulogu. Ljudi su skloni sudjelovati u svakodnevnim aktivnostima koje jačaju njihov kronotip, rekao je Drerup. Primjerice, noćne ptice noću se osjećaju produktivnije i budnije, pa navečer teže vježbati, raditi i družiti se. Te aktivnosti potiču i pojačavaju sklonost osobe da kasno ostaje budna. Budući da je okoliš faktor koji određuje je li osoba noćna ptica ili jutarnja osoba, moguće je promijeniti vaš ciklus spavanja i buđenja. Ako se želite probuditi ranije, promjenu uvedite postupno. Drerup je preporučio polako prebacivanje alarma za buđenje za 15 do 20 minuta ranije svakih nekoliko dana tijekom nekoliko tjedana dok se ne prilagodite svom idealnom rasporedu.

Dosljednost je ključna. “Ovdje će se puno puta noćne ptice boriti”, rekao je Drerup. “Počet će se prilagođavati kako odmiče radni tjedan, a zatim će ostati budni do kasno i spavati duže vikendom. Na ovaj način gubi se zamah koji su počeli razvijati na kraju radnog tjedna.”

Ograničite izloženost svjetlosti sat vremena prije spavanja, primjerice držanjem podalje od zaslona, ​​rekao je Drerup. Svjetlost blokira tjelesnu proizvodnju melatonina, hormona koji regulira cirkadijalni ritam. S druge strane, pokušajte izložiti se svjetlu čim se probudite kako biste prekinuli proizvodnju melatonina. Izbjegavajte poticajne aktivnosti kasno navečer. Umjesto da vježbate noću, pokušajte vježbati ujutro ili popodne. Možda ćete također morati prebaciti vrijeme obroka na ranije tijekom dana.

Ako vam to što radite kao noćna ptica odgovara, nema razloga za promjenu rasporeda spavanja. Ali ostajanje do kasnih sati postaje problem kada se morate rano probuditi zbog posla i škole. To može dovesti do nedostatka sna, što može ozbiljno naštetiti vašem zdravlju, primjerice povećanjem rizika od visokog krvnog tlaka i dijabetesa tipa 2.

Izvor: Science Alert

Komentari