Marta Mészáros: “Ostanite vjerne sebi”

Večeras će na otvorenju 63. Pulskog filmskog festivala biti dodijeljena Zlatna Arena za životno djelo redateljici i scenaristici Marti Mészáros.

315

Večeras će u sklopu svečanog otvaranja 63. Pulskog filmskog festivala, Umjetnički savjet dodijeliti nagradu Zlatna Arena za životno djelo jednoj od najznačajnijih svjetskih redateljica i scenaristica Marti Mészáros.

Na današnjoj se konferenciji za medije poznata redateljica osvrnula na svoju dugogodišnju karijeru te se prisjetila kako je živjela u okruženju koje ju je prisililo na stvaranje izuzetno intimnih priča s političkom pozadinom. U doba kada je snimila svoj prvi film Djevojka (1968.) nije bilo drugih žena redateljica. “Jednostavno takvo zanimanje nije bilo prihvatljivo za ženu”, prisjeća se.

Za Martu Mészáros kažu da filmovima pristupa mnogo ležernije od muškaraca, no ljudi nisu ni svjesni s kolikim se problemima susretala u doba kada je počinjala. Naime, ona je probijala put drugim redateljicama, dok danas smatra kako smo kao društvo daleko dogurali te da više nije čudno kada se žena bavi režijom.

Nagrađenim filmom Usvojenje (1975.) po prvi puta privlači međunarodnu pozornost, a daljnjim se radom afirmirala kao svjetska predvodnica feminističkog smjera. Njezin film, Devet mjeseci (1976.), osvaja nagradu FIPRESCI u Cannesu, a Dnevnik mojoj djeci, koji je dvije godine bio blokiran u Mađarskoj, osvaja Grand Prix u Cannesu 1984. godine.

Život Marte Mészáros bio je tragičan, živjela je u doba staljinizma u kojemu joj je ubijen otac. Doživjela je strašno puno trauma kojih se ne voli prisjećati, ali napominje kako takve životne situacije naprosto guraju čovjeka naprijed… “Moraju”. Rad joj je pomogao u izlječenju i postizanju mira. Ona je i dalje aktivna i puna života te i dalje snima filmove kojima voli provocirati javnost.

Marta Meszaros 1

Nakon održane konferencije za medije, uspjeli smo upitati Martu Mészáros što misli o redateljicama danas te na što bi se trebale fokusirati.

Mislim da je od iznimne važnosti ponositi se samom sobom. Uvijek morate ostati vjerne sebi. Također je bitno odmah u početku odlučiti što želite od svoje karijere, kakvim se filmovima želite baviti, što želite poručiti, morate znati gdje i kako doći do potrebnog novca te kako doći do uspjeha. Odlučnost je nužna odlika bilo kojeg redatelja ili redateljice.

Europska povijest, kao i politika, jako je komplicirana, nadodaje. „Živimo u teškim vremenima. Mislim da je jako bitno da se žene redateljice obraćaju svojoj generaciji, da pokažu kako su i one snažne i odlučne. Muškarci gledaju žene na specifičan način; za njih su žene samo lijepe ili samo seksi, no mi žene ipak bolje razumijemo problematiku, mi znamo ono što oni ne znaju o nama“, izjavila je te zaključila kako osim što žene redateljice moraju imati jasnu viziju o tome što i kako žele raditi, moraju imati i vlastiti stil.
Nije nužno da žene rade filmove o drugim ženama, nije nužno baviti se feminizmom – nužno je imati svoj stil. Stil kakav nitko drugi nema. Svi veliki redatelji imaju impresivan stil te ostaju vjerni sebi samima“.

Posjetitelji ovogodišnjeg Pulskog Filmskog Festivala koji traje do 16. srpnja 2016. moći će uživati u njezinim filmovima Usvojenje (1975.), Dnevnik mojoj djeci (1984.), Dnevnik mojim ljubavima (1987.), Dnevnik mojim roditeljima (1990.) i Nesahranjeni pokojnik (2004.).

Zlatnom arenom za životno djelo, Festival odaje priznanje ženskom filmskom stvaralaštvu, a u sklopu Pula PROfessional, programa za filmske profesionalce, održat će se i tzv. okrugli stol na temu “Žene u europskom i hrvatskom filmu” koji će dodatno odati počast ženama u filmskoj industriji u posljednjih nekoliko desetljeća.

Komentari