Ljudi koji popodne spavaju imaju bolje kognitivne sposobnosti

15

Kratko popodnevno spavanje povezano je s boljom kognitivnom sposobnosti pokazuje nova studija. Popodnevno spavanje poboljšava svijest, verbalnu tečnost i radnu memoriju. Istraživanje je provedeno na 2214 osoba u dobi od 60 godina ili više. Sve su ih pitali koje su im navike drijemanja, a zatim su dobili niz testova za mjerenje različitih vrsta kognitivnih sposobnosti, od rješavanja problema do toga koliko mogu ostati fokusirani. Iako su duljina i učestalost drijemanja varirali među ispitanicima analiza je pronašla “značajno veće” kognitivne rezultate kod ljudi koji su rekli da redovito malo “ubiju oko” oko sredine dana.

“Nekoliko je studija pokazalo da popodnevno drijemanje promovira kognitivne funkcije kod starijih osoba; s druge strane, neka su istraživanja pokazala suprotne rezultate”, pišu istraživači u svom objavljenom radu. “Ova je studija istaknula veće kognitivne performanse kod starijih osoba koje drijemaju, podržavajući prethodne promatračke studije.” Istraživači u ovom slučaju sugeriraju da bi namjerno drijemanje, kao i trajanje drijemanja, moglo igrati ulogu – ovi čimbenici ovdje nisu mjereni, iako je drijemanje definirano u trajanju od minimalno 5 minuta do maksimalno 2 sata. 

Čak i uz ograničenja studije – koja nisu dovoljna da pokažu uzrok i posljedice, već samo povezanost – istraživači kažu da je to koristan pogled na to kako bi drijemanje moglo djelovati kao vrsta posrednika između lošeg zdravlja i upalnih reakcija tijela. Prethodne studije detaljno su proučavale veze između sna i imunološkog sustava, a bilo je i prijedloga da drijemanje i ovdje može imati učinka. Važno je imati na umu da zdravlje i dobrobit nadilaze kognitivne funkcije. “Kada se dogodi bolest ili oštećenje stanica, drijemanje može pomoći u regulaciji upalnog odgovora”, pišu istraživači.

Ovo istraživanje također je proučilo razinu triglicerida, vrste masnoće koja se nalazi u krvi sudionika. Rezultati su otkrili da redovni poslijepodnevni drijemeži imaju veću razinu ovih lipida od onih koji ne spavaju popodne – možda zato što je vjerojatnije da će drijemati oni koji imaju neaktivniji način života. To je još jedno područje na koje bi se buduća istraživanja mogla usredotočiti, sugerira tim koji stoji iza studije.

Iako poslijepodnevno drijemanje obično postaje sve češće kako ljudi stare, znanstvenici još nisu sigurni može li ovakva vrsta drijemanja tijekom dana pomoći u prevenciji demencije i drugih vrsta kognitivnog propadanja ili je li to zapravo simptom demencije. Trenutno je konsenzus da je poslijepodnevno drijemanje obično dobro za nas i nema sumnje da je, općenito govoreći, dovoljno spavanja i odmora presudno za održavanje našeg tijela zdravim i zdravim.

A ako se pitate koliko je poslijepodnevno drijemanje bilo učestalo u uzorku studije, 1.534 ljudi izvijestilo je da je barem povremeno drijemalo poslijepodne, dok 680 nije – pa ako naiđete na iskušenje da malo ubijete oči tijekom dana, definitivno niste sami.

Izvor: General Psychiatry

Komentari