Jeftinije taksi usluge? Do kraja godine se možete uključiti u javnu raspravu o prijedlogu novog Zakona o prijevozu!

Ono što je stanovnicima Hrvatske, a vjerojatno i turistima prvo na listi prioriteta je da dobiju vrijednost za novac i mogućnost izbora.

110

Negdje krajem ljeta u Hrvatskoj se počeo spominjati prijedlog novog Zakona o prijevozu koji je u proceduru trebao već na jesen. Zakon je krajem studenog stavljen na javnu raspravu u koju se putem sustava e-Savjetovanja mogu uključiti svi zainteresirani.

Cijelu priču oko novog Zakona naravno pokrenuo je dolazak famoznog Ubera na naše tržište i nevjerojatan revolt koji je on izazvao kod dosadašnjih pružatelja taksi usluga. Iako bez konkretnih argumenata (bar nisu bili jasno navedeni) taksisti su se digli na noge i već u studenom kada je nacrt Zakona dat na javnu raspravu pa su i zaprijetili da će novi nacrt Zakona uzrokovati iseljenje 2500 ljudi iz Hrvatske.

Naime, taksisti smatraju da se u Hrvatskoj novi zakon prilagođava Uberu, zbog čega je, kažu, izgledna anarhija na cestama, a egzistencija taksista i njihovih obitelji je ugrožena te da će zbog Zakona biti ugrožena sigurnost i održivost prometa tijekom turističke sezone. Zašto? Nije točno jasno.
Taksisti su poručili da će zaštitu svojih prava potražiti od institucija EU jer ih, kazali su, vlastita država ne može zaštititi.
Još u veljači ove godine taksisti su najavljivali prosvjede i blokade ako država ne zabrani rad Ubera u Hrvatskoj, Obrtnička komora tužila je tvrtku Uber Croatia, a resorno ministarstvo je formiralo radnu podskupinu za liberalizaciju tržišta taksija.

Ta liberalizacija očitovala bi se u modernizaciji djelatnosti te da Uberovi partneri – vozači imaju iste uvjete kao i taksisti, i što se tiče vozača i tvrtke i vozila. Razlika između taksista i Uberovih partnera – vozača jest u taksimetru, koji je bio odličan izum prije 50, 60 godina, dok danas postoje nove tehnologije, aplikacije, GPS-a. Taksi bi i dalje imao neke privilegije poput vožnje po žutoj traci, pješačkim zonama, što Uberovi partneri nemaju. Taksi bi i dalje bio neki oblik javnog prijevoza dok bi Uberovi partneri radili pod istim uvjetima, ali ne bi mogli primati putnike s ceste nego samo putem aplikacije. Dodatne promjene odnosile bi se na  ulazak na tržište i ukidanje ograničavanje dozvola, što sad neki gradovi imaju, a neki nemaju, zatim da se ukine zahtjev vozačima za trogodišnjom školom za KV vozača koja u načelu sprečava ulazak na tržište, ali ne jamči sigurnost. To je trogodišnja srednja škola koju ljudi završe sa 17 godina, a još godinu i pol ne mogu dobiti vozačku dozvolu i ne mogu se zaposliti. A kad dobiju vozačku, još uvijek nemaju iskustva da bi se mogli baviti tim poslom. Takva škola definitivno nije potrebna da bi se sigurno moglo voziti osobni automobil. S druge strane, takvih KV vozača bude samo dva na mjesec. Prijedlog radne skupine je da se uvede tečaj sigurne vožnje koji propisuje Ministarstvo, ali da ne traje šest mjeseci nego tjedan ili dva. Za tvrtke predlažu način na koji se one trebaju licencirati, plaćati poreze i drugo, a vozila moraju imati najmanje četiri vrata i ne mogu biti starija od 10 godina.
Ono što je stanovnicima Hrvatske, a vjerojatno i turistima prvo na listi prioriteta je da dobiju vrijednost za novac i mogućnost izbora. U krajnjoj liniji zemlja smo sa konkurentnim, slobodnim tržištem na kojem bi svatko morao biti u mogućnosti ponuditi neku uslugu – držeći se pritom pravila i propisa koji ipak moraju biti razumni.
Tržište će tako ionako reći svoje, ako Uberova usluga nije kvalitetna neće potrajati. Ako im previše partnera bude fušarilo ili varalo klijente ljudi neće koristiti njihove usluge, to je sasvim normalno. Ako “klasični” taksisti mogu građanima ponuditi neku dodanu vrijednost koja ih izdvaja od konkurencije onda neće imati problema. Ako žele svoju djelatnost obavljati kao kvazimonopolisti koji uspijevaju jer ljudi nemaju izbora onda s njima ne treba suosjećati.
Kaže se da svaka roba nađe svog kupca, i to je jedina istina.

Komentari